Az ember motorozás közben még burkolt közúton is eltéved néha. Nem véletlen, hogy sorozatunk legelején foglalkoztunk már a viszonylag keskeny aszfalton történő megfordulás technikájával. Terepen motorozva sokkal több lehetőségünk van egy ilyen manőver végrehajtására, mint burkolt úton. Ezeket is szépen végig fogjuk venni – azzal a változattal már foglalkoztunk, amikor bőségesen van helyünk és egy íven fordulunk meg. Előfordul azonban, hogy erdőben vezet az út és szélessége nem éri el az egy íves forduláshoz szükséges szintet.
Ilyenkor nyilvánvalóan a többszörös “ipszilonozás” a legegyszerűbb megoldás. Csakhogy nem sík talajon vagyunk, hanem köves-saras-homokos vagy bármilyen más terepen. Ott pedig egy jellemzően két mázsa fölötti vasat hátrafelé tolni a megfordulás során nem egyszerű. Főleg, ha esetleg a géphez képest nem vagy égimeszelő és nem ér le jól a lábad. A megoldás nem egy bonyolult dolog. Pusztán józan paraszti ésszel előre kell gondolkozni és kihasználni a terepviszonyok kínálta lehetőséget. Mégpedig arra, hogy a motort a hátrafelé mozgásban ne neked kelljen segíteni, hanem a gravitációnak.
Ehhez semmilyen más dolgod nincs, mint előzetesen felmérni az út széleinek szintkülönbségét. Az esetek jelentős részében az erdei ösvények közepe mélyebben helyezkedik el, mint az oldalak. Hiszen ott köti a talajt a növények gyökere, középen azonban az erózió és az arra járó emberek, lovak és járművek kimélyítik. Amikor az út domb- vagy hegyoldalban vezet, akkor is legalább az egyik oldala emelkedni szokott.
Így nincs más dolgod, mint a megfordulás megkezdése előtt felmérni a lehetőségeket és az ívet a laposabb oldalról kezdeni. Előrefelé a gép erejét használva feltolod az első kereket a magasabb pontra, ott a lehető leggyorsabban átfordítod a kormányt és hagyod hátragurulni. Minden ilyen “ipszilonnal” fordítasz rajta valamennyit, míg végül szépen befejezed a manővert és mehetsz visszafelé, amerről jöttél.
A manőversorozat alatt fontos az is, hogy tudatosan figyelj a megfelelő támaszkodásra és terhelésre. Amikor magasabbra emeled az első kereket, előfordulhat, hogy ugyanúgy nem ér le a lábad, mint amikor járdára vagy egyéb szintkülönbségre mész fel. Ezért kell ezt a szakaszt a lehető leggyorsabban és az egyensúlyra figyelve végrehajtani. Terepen azonban az is teljesen normális, hogy maga az út emelkedik vagy lejt. Ilyenkor minden esetben ügyelj arra, hogy végig a magasabb oldalra terheld a saját tested tömegét és ugyanazon oldali lábaddal támassz – mert a másik könnyen lehet, hogy egyáltalán nem éri el a talajt. Persze a felborult motort az oldalán fekve is körbe tudod forgatni, de mégis csak kellemesebb a fenti módon…
A sorozatot természetesen még sokáig folytatjuk – a következő epizódok ismét visszatérnek az aszfaltra!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »