Mit vár el egy túrázó vagy akár nap mint nap közlekedő motoros a kabátjától? Elsősorban legyen biztonságos – hiszen ezért hordjuk, és nem flanel ingecskében motorozunk. Amikor meleg van, szellőzzön, amikor esik az eső, ne ázzon át. Nos, ezeknek a feltételeknek talán minden korábbi motoros védőfelszerelésnél jobban igyekszik megfelelni az Alpinestars Tailwind Air, amely a márka által kínált kiegészítőkkel felszerelve egy páratlanul variálható csomaggá nőtte ki magát. Alaposan átnéztük, mi mindennel kényeztetheti használóját – és egy érdekes változatát kipróbáltuk motoron is.
Mint a kabát neve is mutatja, főként nyári viseletnek szánja a gyártó. Csakhogy vannak, akik nem akarnak két külön kabátot venni – illetve bizonyos helyzetekben ez nem is életszerű. Amikor valaki egy hosszabb útra indul – és nem kell két hónapos expedícióra gondolni, egy hetes Alpok-túra bőven elég! -, akkor sokféle körülményre fel kell készülni. 40 fokból felmehetünk egy magasabb hágóra, ahol percek alatt lehet csupán 5-6. Meg eshet is az eső. Ilyenkor nem lehet kirántani egy másik protektoros kabátot a dobozból. Sokan nyitható szellőzős dzsekikkel igyekeznek megoldani a problémát – de aki tényleg izzadós, az tudja: csodák nincsenek. Valódi melegben csak a valóban hálós ruha lesz a megoldás.
Az Alpinestars új kabátja alapból ezt is nyújtja: a fekete részek egy az egyben átengedik a menetszelet. A piros területek egybefüggő textilből készültek. Amennyiben pedig elered az eső és hosszabbnak ígérkezik, villámgyorsan egy vízálló belső kabátot rögzíthetünk a belsejébe. Persze tökéletes megoldás egy esőruha is kívülről – a hűvös szelet azonban egy ilyen belső kabát picivel jobban fogja. Amennyiben folyamatosan hűvösebb időben kell motorozni, akkor is praktikusabb, hogy megálláskor nem két külön cuccot kell lehámozni magadról, hanem egyben ugrik le az egész gúnya.
Nagyon röviden szót kell ejtenünk a Tailwind Air alapvető, viselés során lényeges tulajdonságairól. A kabát elöl hagyományos cipzárral záródik, vízálló bélése persze már olyannal, amely teljesen szigetel. A mandzsettán egy fel- és levételt könnyítő cipzár van, de itt a bőséget patentekkel is szabályozhatjuk. Ahogy a könyökprotektorunk helyzetét is rögzíthetjük két gumis pánttal, amelyek szintén patentesek. A derekunknál dettó gumis hevederek állítják ránk az alsó vonal illeszkedését – de ezek már tépőzárasak. Végezetül a gallérral kapcsolatban fontos tudni, hogy amennyiben bátor módon nyitott nyakkal akarunk szembenézni a darazsakkal, akkor azt kiakaszthatjuk oldalra. Így még fokozható a szellőzés.
Zsebek terén a cucc közepesen van eleresztve. Két elég nagy külsőnk van, amelyek azonban nem vízállóak. A csapadéknak a kabát teljes szétázása esetén is ellenálló tárolónk a belső oldalon van: itt tudjuk úgy elhelyezni tárcánkat, hogy az garantáltan száraz maradjon. Tiszta sor, hogy vannak ennél több tárolózsebbel ellátott lehetőségek a motoros öltözködés terén – tesztalanyunk fő erőssége azonban nem ez. Hanem nagyjából minden más.
A Tailwind Air hálós részei 400D, az egybefüggő textil felületek pedig 600D anyagból készülnek, így közúti szempontból bőségesen elég a biztonságuk. Alapfelszerelésként Level2 szintű könyök- és vállprotektorok vannak benne, de igény esetén tehetsz bele gerinc- és mellkasvédőket is. Ezeket mind megtalálod a Motostar szaküzletében. Összességében a dzseki teljes egészében megfelel a CE Category II prEN17092 szabványnak. A nagy durranás azonban nem a különféle hagyományos protektorok beépíthetősége, hanem a légzsákozhatóság.
Az Alpinestars Tech Air hihetetlenül fejlett és biztonságos rendszere, pontosabban annak kimondottan utcai használatra szánt Street verziója ugyanis egy mozdulattal illeszthető a hálós utcai kabátba. Ennek nagy előnye a versenypályára tervezett társaikhoz képest, hogy a fel- és levétel is egyszerűbb: amikor a kabátot becipzárazod, a légzsákot vezérlő érzékelők automatikusan csatlakoznak és indul a legmagasabb szintű védelem.
Mit tehet az, aki tényleg egy ilyen dzsekivel szeretné megoldani az egész évet? Hiszen eljön az a pillanat, amikor már a vízálló béléssel együtt is hideg lesz a Tailwind Air. Ekkor viszont előkaphatjuk a motor dobozából a korábban már önmagában bemutatott Vision Thermal kardigánt. Amely ráadásul nagyon hirtelen lehűlés estén akár a hálós cucc tetejére is felkapható, de persze alá is felvehetjük. Ahogy este a vacsorára átsétálva vagy várost nézegetve önmagában is hordható. Úgyhogy megint elmondhatjuk: nem olcsó, de nagyon praktikus kiegészítő!
Egy nagy kérdés maradt, amire sem a Motostar eladói, sem mi nem tudtuk a választ – mivel erről a témáról nem adott ki hivatalos tájékoztatást az Alpinestars. Nevezetesen, hogy a Tech Air Street mellény behelyezése vajon mennyire rontja a hálós kabát szellőzését? Aki izzadós és melegben szenved jobban, az az igazi rekkenő hőségben képes lesz még így is elviselni? Vállalható áldozat ez a maximális biztonság érdekében? Egy megoldás kínálkozik az olasz márka háza táján: van egy speciális hűtőmellényük, a Cooling Vest. Ezt kimondottan átszellőző ruhák alá javasolják, működéséhez ugyanis szükség van menetszélre. Az elv egyszerű: a különleges, gumiszerű anyagból készült cucc belsejébe fél liter sima vizet kell önteni és azt jól szétmasszírozni, hogy mindenhova eljusson. Ezt a folyadékot a mellény három napig párologtatja el, és addig nagyon intenzív hűsítő hatást produkál. Mindezt úgy, hogy a pólód alatta nem lesz nedves.
A gyakorlatban már felvételkor érezhető volt, hogy ez így bizony kellemesebb. Amikor azonban elindult a motor, a nagy szélvédőm mögötti kevéske menetszél hatására is egészen elképesztő lett a hatása. Annyi hozzátartozik a képhez, hogy a menetpróba idején csak kellemesen meleg volt, nem igazi kánikula. Ugyanilyen hőmérsékleten én egy hálós kabátban teljesen jól érzem magam, zárt textilben már melegem van. Ehhez képest azonban a Tech Air mellénnyel is ellátott Tailwind Air kabát alatta a Cooling Vest hűtőcuccal olyan hideg érzetet adott, hogy majdnem megfagytam. Na jó, ez költői túlzás, de tényleg fáztam – ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor 16-17 fokban kell egy szál hálós dzsekiben hosszabbat motorozni. Úgy, hogy a nap sem süt. Azt még elviselem, de már nem teljesen komfortos. Úgyhogy a hűtőmellénnyel együtt légzsák ide vagy oda, tuti hogy még 35 fokban is teljesen kellemes viselet lesz így az új olasz kabát.
Természetesen azt tisztán kell látni, hogy az alapból prémium minőséget és árkategóriát képviselő Alpinestars újdonság minden kiegészítővel felszerelve elég szép összeget érhet el. Az árából már egy normális motort is meg lehet venni – persze öreget, de még jól használhatót. Csakhogy ilyen biztonsági- és kényelmi szintet talán semmilyen más motoros felsőruházat nem képvisel ma, mint amit a Tailwind Air légzsákkal, thermo kardigánnal és hűtőmellénnyel együtt tud. És így tényleg fagyponttól az egyenlítői kánikuláig lehet hordani, vagyis mindent lerak az asztalra, amire egy túrázónak szüksége lehet!
Támogatott tartalom.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »