Kipörgésgátló és ezerféleképpen állítható üzemmód kapcsoló nincs, de nem is éreztem szükségesnek. Tisztában vagyok vele, hogy ma már a legtöbbünk egy saját űrhajóra vágyik: ha már a motorozás nem megy olyan jól, mint szeretnénk, de presztízsből kell a sok lóerő “terepre”, akkor legalább legyen egy komputer, ami vigyáz a habtestünkre és elhiteti velünk, hogy tudunk motorozni. Azonban ezek nélkül is olyan finoman kontrollálható akár csúszás közben is a hátsó kerék – pusztán a gázmarkolattal és a jobb csuklóval – hogy felesleges egyéb villany holmi.
A blokkolásgátló is egyetlen gombnyomással kikapcsolható, ha laza talajra tévedünk, vagy az aszfalton akarjuk supermoto módjára keresztbe vágni. Túrázás közben viszont jól jön, mikor Józsi bácsi kifordul elénk a kistraktorral egy átmotorozott nap végén és nem kell még a kicsúszó kerékkel is matekozni a féktávon.
A futóművet sok kritika érte látatlanban, kipróbálás nélkül. Nyilván nagyobb számokra számított a közönség, de egy sima rugóút adatból kikövetkeztetni egy egész motor viselkedését finoman szólva is könnyelmű dolog. Elöl fordított teleszkópot találunk 210 milliméter rugóúttal, állítható rugó előfeszítéssel és csillapítással. Hátul szintén hangolható a rugóstag. Nem tudom, hogy merre és hogyan tekergették az elmúlt 4-5 ezer kilométer alatt a tesztelők, de több motort is volt szerencsém kipróbálni, egyiknél sem éreztem kevésnek a tudását. Nagy elugrásokra és feszített terepes tempóra nem volt lehetőségünk, de az átlagos off-road felhasználáshoz bőven elegendőnek érződött az amúgy sem pehelysúlyom alatt is. Aki professzionálisabb szinten szeretné hajtani a technikát, az úgyis költ még rá némi forintot vagy eurót és a saját szája ízére hangolja. A nagyobb köveket, gödröket így is szépen kimozogta, nem éreztem egy percig sem bizonytalannak a motort, annak ellenére, hogy még az összeszokáshoz is kevés volt a nyergében megtett távolság.
A 21-18 colos kerékkombináció kiváló választás, főleg az előd 17-es hátsójához képest. Így szinte kitárulkozik a világ és bármilyen enduro és cross gumit felszerelhetünk a motorra, attól függően, hogy merre és milyen talajon motorozunk leginkább. A gyárilag szerelt Pirelli Scorpion Rally STR abroncsok aszfalton szépen dolgoznak, lábtartóig simán borítható a motor és közben sehol nem tapasztaltam bizonytalanságot.
Kanyarba is gyönyörűen be lehet rakni finoman sodródó farral, majd a kanyarból kigyorsítva sem hirtelen fogy el a tapadás, hanem végig úgy érezzük, hogy urai vagyunk a helyzetnek. Gyerekjáték kezelni, ahogy szépen elkezdi csúsztatni a fenekét. A meglepő viszont az volt, hogy a köves ösvényen sem tapasztaltam bizonytalanságot az inkább utcai gumikra hajazó mintázat ellenére sem. Ez persze nem csak a gumi érdeme, hanem főként annak köszönhető, ahogyan a mérnökök és a tesztpilóták összehangolták a motor egészét.
Elöl természetesen két féktárcsa dolgozik, Brembo féknyergekkel. Bekapcsolt ABS-szel sem avatkozik be túl korán a játékba. Egy jól kivitelezett fékezés során szinte észre sem venni, hogy felügyelet alatt vagyunk. A hátsó fék nem harap egyből, finoman kitapasztalható a fogáspont és könnyedén szabályozhatjuk, hogy csússzon, vagy éppen gördüljön a hátulja – még cross csizmában is, amelyben kissé érzéketlenebb a lábfej.
Összességében egy kiváló motort próbálhattam ki. Kár, hogy ennyit kellett várni rá. Pontosabban még mindig várni kell azoknak, akik már rányomtak az OK gombra a vásárlásnál, ugyanis még csak most fogják elkezdeni a szállítást a nagyobb országoknak. Azok lehet egy cseppet csalódni fognak, akik kőkemény versenytechnikát vártak. A Ténéré név nem is erről szól, sokkal inkább arról, hogy elvigyen és vissza is hozzon bárhová, bárhonnan, akár úttalan utakon is úgy, hogy közben azért játszani is lehessen vele. Kellőképpen dinamikus és stabil ahhoz, hogy akár egy erősebb autópálya tempóval letudhassuk az unalomig ismert szakaszokat és kellőképpen könnyed és finoman kezelhető, hogy a technikásabb, ismeretlen részek is élményszámba menjenek, ne pedig szenvedéssé váljon a kalandmotorozás.
Számos gyári kiegészítővel szabhatjuk testre a gépet. Különféle ülésekből, bukócsőből, haspáncélból, csomagtartó rendszerekből és egyéb kényelmi kiegészítőkből válogathatunk már gyárilag is. Gondolom az utángyártott extra felszerelések is hamarosan elkezdenek szaporodni a piacon, ahogy megjelennek az első vásárlói példányok. Így csak a pénztárca szabhat határt az elképzeléseknek. Nagyon várom már, hogy alaposabban is kivallassam, mit tud egy intenzívebb terepes menet során. Magyarországra állítólag csak szeptember környékén érkeznek az első darabok – évszámot rutinosan nem közöltek.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »