Sokak szerint aki nem tud kellően biztonságosan motorozni, az ne is művelje ezt a szép hobbit – vagy a közlekedés ezen válfaját. Mert régen sem volt Level2-es protektor meg pláne nem légzsák. Sőt, hiper-szuper membránok sem. Mégis képesek voltak eleink boldogan robogni a lemezvillás Csepelek nyergében. De a világ változik, a közúti közlekedés során egyre több veszély leselkedik egy túramotorosra. Így aki megteheti, annak egyáltalán nem botor dolog a lehető legnagyobb komfortra és biztonságra törekedni. Minek esőruhával bajmolódni, ha vannak kiváló, laminált vízálló membrános ruhák? És minek felesleges sérüléseket és esetleg sok hónapos kórházi rehabilitációt begyűjteni, ha a világ legfejlettebb légzsákrendszere esetleg megóv a törésektől egy közúti balesetben? A fenti kérdésekre mind megoldást kínál az Alpinestars Yaguara ruházata – főleg Tech Air rendszerrel felszerelhető kabátja -, amely a túramotorosok minden igényére igyekszik megoldást kínálni. Komfort és biztonság terén egyaránt.
A Yaguara teljes szettjének egyik lényege, hogy a Drystar vízálló membrán a külső cordura rétegre laminálva van. Ez azt eredményezi, hogy nagy – akár egész napos – esőben nem csak hogy nem ázik át, hanem a legkülső rétegen sem jut át a nedvesség – magyarul annak nem nő a tömege. Amikor a klasszikus három rétegű ruhában motorozol egész nap csapadékban, akkor az hiába száraz belül, sárnehézzé válik. A laminált pedig nem.
A membrán elméletben kiengedi a belül keletkezett párát – ami persze a valóságban elméleti. Így muszáj szellőzőzsebeket kialakítani rajta. Az Alpinestars erre elöl a mellkason kettő, a madzsettán- és a háton pedig egy-egy vízálló cipzárt alkalmaz. Ezeknél a nedvesség bejutását maguk a cipik akadályozzák meg, amelyek megnyitják a membránt is. Így az alattuk levő és a bogarakat azért kívül tartó hálón keresztül átszellőznek. A hasonló felépítésű nadrágon a combon és a szár alsó részén van egy-egy hasonló. Persze az említett nyílások oldalanként értendők – így a teljes ruhára a leírtakat szorozd meg kettővel.
A külső cordura anyag az alapvető, balesetek során felmerülő hőhatásokat – értsd: aszfalton csúszás – igyekszik semlegesíteni. Mivel a leggyakrabban a térdünk- és könyökünk alatti részek érintkeznek az út burkolatával, itt a legveszélyeztetettebb felületeken aramid szálas erősítések vannak. A vállon, a könyöknél és a térdeknél alapból Level2 szintű protektorok hivatottak elnyelni az ütéseket, amelyek a balesetek során érik testünket. A gerincen, a mellkason és a medencéknél oldalt alapból “csak” szivacs betétek vannak – de ezekbe a zsebekbe mind tudsz sokkal komolyabb védelmű protektorokat vásárolni.
Persze nincs az a mechanikai protektor, ami annyit tud védeni puhatestünkön, mint egy légzsákos rendszer. Az Alpinestars világelső tudással rendelkező légzsákos rendszerét, a Tech-Air mellényt korábban részletesen bemutattuk. Az olasz cég azonban nem csak olyan univerzális mellényt gyárt, amely az erre előkészített ruhákba beépítve a telepített program függvényében akár utcán-, akár versenypályán képes védeni porhüvelyünket. Van ugyanis már kimondottan utcai használatra szánt (hihetetlen, de Street névre keresztelt) Tech-Air rendszer is. Ezen nem kell külön a mellényen összekapcsolni azt a felső szenzort, amely aktiválja a légzsákokat.
Miután csatlakoztattad és beillesztetted a cuccot a Yaguara kabátba – ehhez csak a háton össze kell dugni a csatlakozót és behúzni pár cipzárt -, a ruha legkülső cipzárjának felhúzásával garantáltan összeilleszkedik a két sárga tépőzáras terület. Ettől pedig fel is éled a cucc. Amely innentől szenzoraival érzékeli, mikor indulsz el – és ha a gyorsulások-lassulások erőhatásaiból arra következtet, hogy bajban vagy, azonnal aktiválja a lufikat. Amikor leszállsz a motorról, csak a kabát cipzárjának felső felét kell nyitnod – ezzel deaktívvá válik a rendszer és nem robban be, amikor elbotlasz a küszöbben.
Az egész védelmi mechanizmus – főleg a légzsák által nem óvott végtagok – esetében nagyon fontos, hogy a ruha bőségét testre tudjuk szabni. Ehhez a Yaguara kabátján a könyökprotektorok tetején és alján tudjuk beállítani a bőséget – annak függvényében, hogy mennyire vagyunk húsosak, illetve aláöltözünk-e hidegben a kabátnak. Persze a deréknál is szabályozhatjuk a bőséget, illetve a mandzsettánál és a bokánál is pontosan testi adottságainkhoz szabhatjuk a cuccokat.
Laminált Drystar membrános Alpinestars kabáttal már sikerült gyakorlati tapasztalatokat szerezni korábban. Tehát az nem volt nagy kérdés, miszerint egy zárt membrános cucchoz képest nagyon sokat számít a megfelelően kialakított szellőzés – ugyanakkor a legrekkenőbb kánikulában extrém csodát nem kell várni ettől sem. A bennem felmerülő nagy talány az volt, hogy vajon mekkora lesz az eltérés a Yaguara kabát esetében akkor, ha nincs benne a Tech-Air mellény, illetve ha betesszük azt. Ezért először mentem egy próbakört városi sebességgel a Motostar üzlete körül simán a ruhában, majd beszerelt légzsákkal együtt is.
A várakozásaim alapján arra számítottam, hogy a szellőző nyílások hatása nagy vonalakban meg fog szűnni. Ehhez képest a tapasztalat meglepő és pozitív volt. Ugyan vitán felül és érzékelhetően csökkent a légáramlás a törzsem körül – a karon nyilván nem -, de nem olyan mértékben, mint hittem. Amennyiben ugyanis önmagában nézzük a beillesztett Tech-Air mellényt, akkor ennél rosszabb eredményre számítunk. Biztos, hogy nyári melegben a Yaguara kabát a légzsákkal együtt nem lesz a világ leghűvösebb holmija, de aki nem extrém izzadós fajta, annak vélhetően elviselhető marad. Védelmi szempontból pedig – ha tetszik, ha nem – így adja a maximumot, ami ma motoros ruházat terén elérhető!
Támogatott tartalom.
A Yaguara szett megtekinthető és megvásárolható a Motostar szaküzletében.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »