Ugyan még közel sem érkezett el a tavasz és kezdődött meg az igazi motoros szezon, de mégis csak 13-14 fok volt és szikrázó napsütés. Így akinek ez gyorsan ment, az felpattant a motor nyergébe és igyekezett pótolni a téli vashiány tüneteit. Csörög a telefonom. “Szájraestem!” … “Elém fordultak balról.” … “Eldőltem mint a krumplis zsák!” Mit is jelentenek ezek a mondatok? Vasárnap Tihany felé gurulva gondolkoztam rajtuk a szikrázó fényben. “Elkezdődött hát!” Sajnos igen, de hogy miként fog végződni nekünk és a családunknak, az nagyon nem mindegy.
Mit is jelent a motorozás? Van a tapasztalat, a fizika, a rutin, a mentális képességeink – meg a mindent felülíró érzelmi befolyás. Az alattad hörgő-dübörgő rettenet nyújtotta érzések, amelyek minden józan gondolatot képesek felülírni. Nem titok: én is elővettem a Traktort. Akku be, jön a RÖFF – egyből elönt a “mennnnyünk máááá” érzete. Topogok mellette, majd a lábam közé kapva újra érzem a 300 kiló feletti tömeget. Elindulunk, megyünk, közben a már korábban befutott telefonhívásokra gondolok. Hogy lehetne elkerülni, hogy balesettel kezdjük a szezont? Vagy akár csak azzal is folytassuk a későbbiekben?
Felhívtam Mackót, hogy neki mi a véleménye minderről. Mi kellene ahhoz, hogy biztonságosabban tudjunk motorozni az úton? Érdekes volt, amit mondott… “Szerintem a legfontosabb az lenne, hogy tanuljuk meg a járműfizika határait. Azaz váljon tudatossá a motorozás. Legyünk pontosan tisztában, hogy mit tud megoldani a motorunk meg mi magunk együtt – és mit nem. Lássuk előre, mennyivel vehető be a kanyar. Tudjuk, mennyi a fékút. Ha nem tudjuk pontosan, adott tempóról hol fogunk megállni amikor az autós mondjuk minden rosszindulat nélkül nem vesz észre és kihajt elénk, akkor mi szerint választjuk meg a sebességet?
Illetve még egy borzasztó fontos. A motor adta adrenalin dózis miatt hamar elfelejtünk reálisan gondolkozni. Az meg az egyenes út a balesethez. Közúton, forgalomban csak úgy lehet motorozni, ha képesek vagyunk beleképzelni magunkat a közlekedőtársak helyébe. Vagyis megy egy autós előttünk, utolérjük – de csak akkor előzhetünk, ha tudjuk, hogy észlelt. Ha biztosak vagyunk benne, hogy nem fog lekanyarodni balra mikor már majdnem mellé értünk. Ez pedig csak akkor megy, ha pontosan ismerjük a képességeinket, lehetőségeinket, és folyamatosan gondolkozunk a többi körülöttünk haladó fejével is.”
Megelőzés, szorgalom, gyakorlás, instrukciók! Ezek elengedhetetlenek, ahhoz, hogy a fentieket teljesíteni tudjuk. A folyamat kulcsszava: vezetéstechnikai tréning. Nem egy alkalmat, hanem egy folyamatot jelent. Hatalmas választék van belőlük Magyarországon, komoly tapasztalattal és tudással rendelkező instruktorokkal. Soroljam? DrivEx (BMW Motorrad Vezetéstechnikai Tréning), RILI (a motoros rendőrök oktatói), Hungária Rendőregylet (a legtöbb bajnoki cím valószínű náluk van), Safety Hungary (a Honda gyári képzési rendszere), Pitykemotor (ők is a motoros rendőrök rendszerét adják tovább) – és ez még nem teljes lista. Kincset ér és ad, amit tudnak és mutatnak.
Hol van és hogy van a járműfizikád és te magad? Tisztában vagy, mire vagytok képesek a motoroddal egyetemben? Látod előre, hogyan veszed majd be a következő kanyart? (Sosem felejtem el milyen volt Békéscsaba előtt becsapódni az árokba… Miért? Mert elkottáztam! Miért is????) Tudom a fékutam különböző sebességek mellett? Látható vagyok, leszek a többi közlekedő számára? Tudom uralni a sebesség mámorát? Elbírom a gyorsulás eufóriáját úgy, hogy józan tudok maradni? Ismerem a KRESZ szabályait? Éles és akár életveszélyes szituációban képes vagyok azonnal döntést hozni – vagy marad társnak a pánik és mellé az “összecsokizom magam” érzése? Fejben ott vagyok – vagy sehol? (Tudjátok van az Üvegtigrisből az a kérdés, hogy: “Mi van veled? Semmmiiii?”) Képes vagyok átlátni a közlekedés esetleges szabálytalan működését? (Egy szöszi pár évvel ezelőtt megetetett a hülyeségével. Eredménye élő szövet a fém vázon az egyik lábszárban. Miért is? Csak azért, mert az agyam máshol járt.)
Ne járj Így! Tegyél a biztonságodért! Írhatnánk órákig mindezt. De most csak arra kérlek: GONDOLD VÉGIG! Készülj fel minderre! Képezd magad, válj tudatos és józan motorossá, aki nem csak élvezi ezt a csodálatos dolgot, hanem valóban minden percben ő uralja az eseményeket – és nem fordítva. Persze, mindenre nem tudunk felkészülni. Simán bekanyarodhat a legjobban képzett motoros elé is valaki úgy, hogy sakk-matt van. Akkor viszont legalább legyen egy biztosításunk – a motornak Casco, neked az életvitelednek és családi helyzetednek is megfelelő baleset-biztosítás. Tudd mit kell tenned baleset esetén! Ha józanul gondolkozol, belátod: ezek is mind érted vannak. Ne légy kiszolgáltatott, szenvedő áldozat, TEGYÉL MAGADÉRT! Mert egyszerűbb az izzadtságod törölgetni, mint a saját véred!
Motoros üdvözlettel: Csapó Zoltán Zsolt – Motoros Érdekvédelmi Egyesület
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »