Rengeteg motorostól halljuk az alábbi mondatot: “Az én motorom túl nehéz!” Persze nagy igazság az is, hogy akkor miért ezt választottuk – de a megoldás általában egyszerűbb. Ugyanis az emberi erőhöz képest egy 180 kilós gép is nehéz. Azt sem tudjuk a hónunk alá venni és felvinni a lépcsőn… Ugyanakkor a legtöbb dologhoz sokkal fontosabb a helyes technika, mint a nyers erő. Ide tartozik az is, hogy miként emeljük középtámaszra a gépet. A nagysztender használata roppant egyszerű – ha eddig ez gondot okozott neked, akkor ezentúl nem fog.
Nézzük először az egész szerkezet létrejöttének okát. Miért is van ott a motorok egy részén – még ha utólagosan felszerelt extraként is? Függőleges állásban a motor kevesebb helyet foglal, így például a garázsban tárolni is könnyebb. A jól megkonstruált (azaz a motoron megfelelő helyre illesztett) nagysztender a levegőbe emeli a hátsó kereket, így láncot tisztítani és ápolni is sokkal könnyebb a segítségével. De akár a hátsó defekt javítása is egyszerűbb – még ha arra szerencsére ritkábban van szükség. Téli tároláskor pedig tehermentesíti a hátsó gumit – egy első villa emelővel mindkét abroncsod terheletlenül tölti a hideg hónapokat.
A középtámaszra emelés lényegének megértése sem több egyszerű fizikánál. Amikor lábbal lenyomod talpait a földre, a dolgod nem más, mint a motor hátsó traktusának tömegét átbillenteni a támaszkodási vonalon. Ehhez meg kell keresni a legnagyobb erőkarral rendelkező pontot, amin jó fogás is van – a motorok java részénél ez az utaskapaszkodó vagy a hátsó csomagtartó, esetleg a váznyúlvány megfelelő része lesz -, és azt emelni. Íme:
Videónkban láthatod, mennyire egyszerű egy bő negyed tonnás motort középállványra emelni
Szokás szerint íme a legfontosabb dolgok listája, amelyekre mindig figyelned kell:
A technika nagyon egyszerű, amennyiben eddig nem használtad, minden részletre odafigyelve próbáld ki, gyakorold be és használd egészséggel! Még ha nincs is naponta szükséged rá, érdemes megtanulni, hogy ha kell, könnyen emeld a legnehezebb túramotort is középállványra. Már persze ha annak tengelyét jó helyre tették a konstruktőrök – amennyiben nem, akkor a fentiek annyiban módosulnak, hogy sokkal nagyobb erővel kell emelned a hátsó részt. Van sajnos néhány ilyen motor, de a döntő többség nem. A technika azonban mindenhol ugyanaz!
Folytatjuk a sorozatot: az ötödik részben egy alapvető fontosságú manőver jön, amely mégis sokaknak komoly gondot okoz.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »