Amikor egy adott területre szánt terméket gyártó márka világszerte ismert – és elismert – lesz, az soha nem a véletlen műve. De a marketing-osztály páratlanul hősies és nagy tudású tevékenysége is kevés hozzá. Ahhoz egy olyan végtermék kell, amely a gyakorlatban is kivívja a vevők elismerését, bizonyítja képességeit a gyakorlatban is – a hosszú távú sikeres piaci részvétel csak így megy. Az amerikai Bell bukósisakok pedig már ide tartoznak: évtizedek óta népszerűek mindenfelé a motorosok körében.
Hazánkban kissé mostohán alakult a márka sorsa. Egykor volt forgalmazója, de aztán hosszú szünet következett. Éveken át legfeljebb magadnak hozhattál be Bell fejvédőt – de mint tudjuk a külföldi vásárlás tud nyűgös is lenni. Elég bármilyen garanciális javításra, későbbi karbantartásra gondolni. Éppen ezért lehet jó hír sokaknak, hogy idén az Euromotor üzletében megjelentek a Bell bukók. Méghozzá egészen komoly választékban. Most pedig végre sort tudtunk keríteni az első – előre kell bocsájtani: betekintés-szintű – menetpróbára is.
Jelen cikkünkben a sisakok műszaki hátteréről azért nem írunk részletesen, mert erről korábbi anyagunkban mindent elolvashattok. Így oda többször vissza is fogok utalni. A széles kínálatból most kiragadunk egy termékcsaládot, amely főleg a sportos motorokat használók és akár a komolyan pályázók számára lehet érdekes, és kicsit közelebbről is bemutatjuk. Mellette vannak hasonlóan komoly tudású cross sisakok és mindenféle utcára szánt fejvédők is a kínálatban – érdemes tehát szétnézni köztük élőben is a Lehet úton.
A család három különféle sisakból áll, amelyek közül az első technikailag is különválik két “testvérétől”. A Star a márka egyik legrégebbi típusneve, hiszen 1967 óta szerepel ezen a néven zárt fejvédőjük a kínálatban – persze folyamatosan fejlesztve, hogy mindig az élvonalban legyen. Sport- és sporttúra motorokhoz ajánlják, de ezt még inkább utcai használatra. Az agysérülések esélyét bizonyítottan csökkentő MIPS koponyavédelmi rendszer is megtalálható benne – de nem csak ettől különleges.
A Star MIPS egy TriMatrix névre keresztelt kompozit héjat kapott, amelyen belül hagyományos EPS energiaelnyelő réteg alatt látszik is a sárga MIPS rendszer. A nedvességet kiválóan semlegesítő X-Static® bélés környékén már találunk érdekességet: az arcpárnákat viszonylag könnyen oldható patent tartja a helyén. Így azokat szükség esetén a megjelölt ponton átdugott ujjal akkor is könnyű kivenni, amikor te ebben nem tudsz éppen segíteni a mentőorvosnak…
A plexi egy teljesen pára- és torzításmentes Panovision™ névre keresztelt cucc – a jelenleg elérhető legjobb, 120-as típusszámú PinLock jár hozzá. Az állszíj magától értetődő módon dupla-D rendszerű, a sisak párnázása pedig elő van készítve szemüveg viselésére is. Az utcai használatot erősíti, hogy már előkészítették a kommunikációs szett fogadására – vagyis azt könnyen, az EPS-ben végzett fúrás-faragás nélkül lehet telepíteni. Mert hiába van sportos motorod, ha túrázol, jól jön az!
A következő lépcsőfok a Race Star, amelyet – cseppet sem meglepően – már inkább versenypályás használatra szánt a gyártó. Kicsit a héjszerkezet is eltér a Star MIPS-étől: még “hasalósabb” testhelyzetre optimalizálták a nyílást és az aerodinamikát is. Nem csak a héj formája, hanem anyaga is “jobb”: 3K karbon alkotja a fényezés alatti első igazán fontos réteget. Ez alatt viszont már a szintén részletesen leírt Flex technológiájú, több rétegű energiaelnyelő rendszer van, amely ma senki által nem vitatott módon a legbiztonságosabb koponyavédő cucc.
A bélés is javult: Virus Cool Jade Power névre hallgat, a gyártó ígérete szerint semmilyen baktérium nem képes megtenyészni benne – így vélhetően a végletekig fokozott versenypályás felhasználással sem fog megbüdösödni. Azonban nem csak ennyi változott: az arcpárnákat itt már nem patent, hanem Magnefusion™ névre keresztelt mágneses rendszer tarja. Amikor baj van, rángatás nélkül, a megfelelő és jól észlelhető pántba dugott ujjal erőlködés nélkül vehető ki a helyéről – majd a sisak könnyedén le a motoros fejéről.
A “középső Star” ugyanúgy ki van alakítva a szemüveges viselésre, a kommunikációs előkészítésre itt azonban már nem gondoltak. Ami logikus is: a pályanapokon sem a zene, sem a navigációs rendszer, sem a haverok dumája nem érdekes. A sisak tömege a Star MIPS-ével megegyező módon 1’500 gramm, ami főleg annak fényében jó eredmény, hogy a Flex rendszer azért nehezebb – lévén biztonsági tudása is sokkal magasabb.
A kínálat csúcsán a Pro Star tanyázik. Az imént bemutatott Race Star-tól ő elsősorban a héjszerkezetében tér el. Itt egy TeXtreme névre keresztelt (technikailag 6K-s carbon) alkotja a külső réteget. Ez nem is tömegében különbözik – a sisak súlya nem változott -, hanem vékonyabb, mégis biztonságosabb mivoltában. Cserébe olyan ártöbbletet jelent, amilyet a legújabb csúcstechnológiáknál már megszokhattunk. Durvát. Egyéb belső tulajdonságaiban pedig mind hozza azt, amit a Race Star esetében már olvashattatok.
Videónkból a leírtaknál lényegesen több információt megtudhatsz a Bell Star sisakokról – és a márka többi termékéről is esik néhány szó
A menetpróba valóban rövid volt, igazából csak a szellőzésre voltam kíváncsi. Az ok egyszerű volt: a videó felvételekor még nem érkeztek meg a tesztelésre használható csereplexik. Azok birtokában te akár már hosszabb körre is elvihetsz egy Bell Star bukót, hogy a saját motorodon győződhess meg tudásáról. Engem a vizoron levő fólia mellett óvatosan és kis sebességgel megtett tesztkör alatt eléggé meggyőzött: ez alapján úgy gondolom, versenypályán is meg fogja állni a helyét. De a legjobb, ha te magad is megnézed, mit tud!
Támogatott tartalom.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »