Amikor a motorozásról beszélünk, a biztonsággal kapcsolatban szó esik mindenről. A motor műszaki állapota, gumik, fékek, láncápolás, milyen olajat tegyél bele. Aztán jön a pilóta: ruha, csizma bukósisak. Örök visszatérő témák a bőr-textil kérdés vagy éppen hogy szükségesek-e a vezetéstechnikai tréningek. Annyi a téma, hogy lassan már a fészbukon sem fér el… Egyről nem nagyon szoktunk olvasni, ez pedig nem más, mint egy elképesztően lényeges téma: A LÁTÁS!
A külvilágból érkező információk csekély 70-90 százaléka ugyanis szemünkön keresztül jut el az agyunkhoz. Mi motorosok ugye azt is nagyon jól tudjuk, hogy a legfontosabb alapszabály az “ahova nézünk, oda megyünk” – ez persze az autósokra is igaz, csak őbeléjük nem verték olyan mélyen be. Mivel jómagam 13 éves korom óta szemüveges vagyok és az azóta eltelt sok-sok esztendőből majdnem másfél évtizeden át hordtam kontaktlencsét is – éppen a motorozás miatt -, van némi rálátásom a történetre. (Jaj de szép szóvirág!)
Egy korábbi cikkben már elmeséltem, hogyan lettem újra szemüveg-viselő. Amikor Turi Szabolcs felkért, hogy teszteljem az akkor még hivatalos bemutatás előtt álló különleges motoros szemüvegét, meglepetések olyan sora ért, amire nem is gondoltam volna korábban. A látás ugyanis nagyon relatív dolog: senki nem tudja megmutatni a másiknak, milyen az övé. Ugyanakkor a közlekedésbiztonság egyik leglényegesebb eleme! Mivel én is rengeteget tanultam Szabitól az emberi szemmel kapcsolatban, a téma folytatásához át is adom neki a szót.
Mi is a látás tulajdonképpen? Mi is történik, amikor ránézünk valamire – és hogy lesz abból látás, vagyis egy kép az agyunkban? Mi minden befolyásolja? Milyen hatása van a mindennapi tevékenységeinkre, vagy szűkebben véve a közlekedésben való részvételünkre, még szűkebben a motorozásunkra? A téma nem csupán a szemüvegeseket érinti! Bár ha jobban belegondolok, eszembe jut egy, a szakmánkban elterjedt vicces párbeszéd:
Páciens: -Nekem nem kell szemüveg.
Szemész: -Még.
Furcsán hangozhat, de kiderül majd, hogy ez bizony tuti! Kezdjük a végén. Aki próbálta már a bukósisakba betuszkolni meglévő szemüvegét, vagy napszemüvegét, pontosan tudja milyen nehézségekkel kell szembenézni. A napszemüvegesek szerencsés helyzetben vannak, hiszen számos alternatíva van a napsütés, azaz a túl sok fény elleni védekezésre. Ezt nem is részletezném. Azonban aki dioptriára szorul, nehéz helyzetben találja magát. Persze vannak lehetőségek, de nézzük csak milyen kompromisszumokat kell kötni.
Nehézkes, vagy lehetetlen a sisak alá behelyezni. Gyakran a szemüveghez kell sisakot venni. Menet közben kényelmetlen, akár fájdalmas is lehet, nehezítve ezzel az összpontosításunkat. Elmozdul a helyéről, így romlik a látás minősége és ez elvonja a figyelmünket is. Eltörhet a feszüléstől, aminek következtében aznap vége a motorozásnak – a további kellemetlenségekről nem is beszélve.
Balesetkor sérülést okozhat (nekem egy varrás az orromon életem végéig őrzi ennek nyomát.) Ezek közül egy is elegendő ahhoz, hogy elvonja a figyelmünket és balesetveszélyes helyzet alakuljon ki.
Eleve nem mindenki tudja, vagy akarja viselni. Motorozás közben könnyen kiszárad, ami kellemetlen, akár fájdalmas, és még szemészeti problémához is vezethet. (Pont emiatt találkoztunk eredetileg Mackoval.) A szemnek nincs fizikai védelme, azaz nyitott plexivel bogár, por is könnyebben kerülhet a szemünkbe.
Egyetlen porszem, amit a menetszél a lencse pereméhez sodor sokkal nagyobb problémát okoz, mintha lencse nélkül történik ugyanez. Minimum azonnali megállás a következmény. A kontaktlencse a fényviszonyok változását sem képes lereagálni, vagyis a túl erős fény könnyen elvakíthat.
Nem mindenkinél lehetséges és az összes érintett vonatkozásában kevesen vállalják be. A beavatkozás pillanatában fennálló szemhibát képes megszüntetni, így – főleg ha fiatalabb korban történik – látószervünk későbbi változása ugyanúgy látásproblémához vezethet az idő előrehaladtával.
A második oldalon elmélyedünk a szemüveglencsék sokféleségében. Sok fontos dolgot megtudhatsz, érdemes lapozni!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »