Az emberek a motorozás korai szakaszában is hamar rájöttek: valamivel védeni kell roppant sérülékeny porhüvelyünket. Arra a felismerésre sem kellett sokat várni, miszerint a legjobb megoldást a szarvasmarha bőre adja: megfelelően kikészítve az időjárás és az esetleges balesetek ellen is képes megóvni. Nem véletlenül viseltek elődeink hosszú bőrkabátot a motoron. Azután a huszadik század második felében egyre sokrétűbb lett a motoros ruházat. A bőr mellett megjelentek a textilek is, ma pedig már ötvözzük őket. Ahogy teszi azt az Alpinestars SP X modellcsalád is.
Az SP X család lényege, hogy a bukás során mechanikai sérülésnek alig kitett helyeken a bőrnél szellősebb cordura került
A textil – vagy szintén elterjedt nevükön cordura (bár ez a Dupont által szabadalmaztatott márkanév) – cuccok legfőbb előnye, hogy a bőrrel ellentétben a levegő képes átjutni rajtuk. No meg sokkal könnyebbek, viselni pedig lényegesen könnyedebb érzés őket – mert nem olyan merevek. Az aszfalton csúszva azonban közel sem bírnak annyit, mint a jó öreg bőr – szőhetnek beléjük bármilyen kevlárszálakat is. Aki tehát a biztonságot tartja elsődlegesnek, az marad szegény szarvasmarha külső rétegénél…
Az alapváltozat “zárt” cordurát állít a bőr mellé csatasorba. A mellkason szellőzőnyílásokat cipzározhatunk ki
Természetesen a bőrruhák terén is óriási az a fejlődés, amely végbement az elmúlt évtizedek során. Külön váltak a túrázásra szánt, illetve sportosabb fazonú cuccok – persze utóbbiak is abszolút alkalmasak a hosszabb közúti gurulásokra, ha olyan motorod van, amihez az illik. Megjelentek a perforált bőr anyagok – ilyen például az Alpinestars SP-1 Airflow is, amelyet korábban bemutattunk nektek.
A szetthez tartozó nadrág is hagyományos cordurát kombinál a bőrrel
Azonban még az átluggatott bőrnek is van hátránya a hálós cordura ruházattal szemben: abban a pillanatban, amikor meg kell állni, máris számottevően melegebb lesz. Ezért jutottak arra az olaszok, hogy a biztonságot és a hőkomfortot a két anyag kombinálásával igyekeznek elérni. Az Alpinestars SP X egy modellcsalád: egy nadrágból és két dzsekiből áll. Utóbbiak fő különbsége, hogy a “sima” SP X az aszfalttal való találkozásnak jellemzően nem kitett helyeken cordura, az Air kivitel pedig hálós cordura anyagból készült.
A karok külső része, a váll, a mellkas- és a hát teteje 1,3 milliméteres marhabőrből készül
A felhasználási terület értelemszerű: aki hűvösebb időben is szeretne motorozni, az az alapot veszi – két nyitható szellőző azért ennek a mellkasi részén is található. A hőséget rosszabbul viselő rájderek pedig a különösen erős, de remekül szellőző hálós textil és bőr kombinációjából álló Air verzióra szavazhatnak. Betehető thermo bélése mindegyiknek van – biztos, ami biztos. A hozzájuk tartozó nadrág pedig logikájában az alapváltozattal egyezik meg.
Az egész ruha szabása első ránézésre egyértelművé teszi a célcsoportot is. A dzsekik rövid, sportos fazonja és a csizmába tűrhető, térdkoptatós nadrág a sport- vagy sporttúra gépek pilótáinak szól. Ezt erősíti a hajlított kar és a vállakon levő külső koptatók is. Protektorok terén sincs sok kompromisszum: váll- és könyök részen CE minősített Bio-Armor védelem található, de a mellkas- és gerincvédelemnek is megvan a helye.
Az Air változat ahol csak lehet, a létező legjobban szellőző hálós textilből áll
Térjünk még vissza az anyaghasználatra. Az SP X Air karjainak külső része, mellkasának felső része, válla és hátának teteje 1,3 milliméter vastag marhabőrből készült. A mellkas első részének alja, valamint majdnem az egész hát a már említett hálós textil fonatból áll. A karok belső fele és a törzs oldala a bőrruhákon megszokott – szintén jól szellőző – gumírozott, erős sztreccs anyagból készült. Így jól idomul a testalkatunkhoz – meg persze a derékbőség külön is szabályozható.
Meglepően sok a zseb, bár a többségük nem gigantikus. Egy belső tárolónk van, ami vízálló is
A gerincvédelemhez a rövid kis városi tesztkör erejéig bedobtam egy Alpinestars Nucleon KR-R Level2 eszközt. Ennek védelmi része megegyezik a hagyományos “teknőc páncélokéval” – vagyis hosszabb annál, amit a kabátzsebbe tudunk tenni. Ugyanakkor nem kell külön felvenni, mert felső patentszemével fixen kapcsolódik a kabáthoz. Ugyanúgy vesszük fel a dzsekit, mintha a zsebben lenne a protektor – viszont a derekunkon rögzíteni kell azt. Most legalább motoron is kipróbáltam, milyen a rendszer…
A hát egésze brutálisan kiszellőzik – ez a jó hőkomfort elsődleges záloga
A menetpróbát tulajdonképpen két részre bontanám. Az egyik maga az, amikor a motor mozgott. Talán 60 lehetett a legnagyobb sebességem, mert csak városban közlekedtem. Már itt is teljes mértékben – értsd: majdnem minden porcikámnál – átjárt a levegő. Ez önmagában nem egy nagy csoda, hiszen ezt egy jó perforált bőrruha is tudja produkálni. A nagy különbséget akkor vettem észre, amikor megálltam.
Ugyan huzamosan soha nem közlekedtem perforált bőrben, csak teljesen zártban – azt én nyári hőmérsékletnél már képtelen vagyok tolerálni lakott területen. A luggatottakkal szerzett tapasztalataim alapján ott is hamar szakadni kezd rólam a víz, amint megállok. Az SP X Air esetében itt tűnt fel a fő különbség. Már a videó motoros része előtt abban flangáltam kint, majd utána is kicsit elbeszélgettünk a Motostar szaküzlet előtt a tapasztalatokról – nem szaggattam le magamról.
A teszt során a bepatentolható Alpinestars Nucleon KR-R gerincvédővel együtt vizsgázott
A ruha nyilván elengedhetetlen kiegészítője egy jó esőcucc – mivel vízállósága egyenlő a nullával. Biztos vagyok benne, hogy a saját meleg bélése is igazán hatékonyan csak akkor tud segíteni egy hűvösebb napon túrázva, ha ráhúzod kívülről a szélzáró nejlon réteget. Viszont a Nucleon KR-R gerincvédőtől nem lett veszélyesen meleg – tehát annak az átszellőzése is passzol a dzseki hátrészének kieresztéséhez.
Aki nagy melegben is szeret motorozni, sportos fazonú motorral nyomja és nem bírja kiemelkedően a meleget, az alighanem kiválóan megtalálja számításait az Alpinestars SP X termékcsaládban. Az aktuális árakat a Motostar szaküzlet webáruházában találod: az SP X nadrágot itt, az SP X dzsekit itt, a menetpróbán is átesett SP X Air felsőét pedig itt. Sőt, amennyiben női fazont keresel, az SP X Stella is rendelkezésedre áll! A biztonság és a hőkomfort terén remek kompromisszumot jelent – ha érdekel, kukkantsd meg magad is!
Támogatott tartalom.
Cimkék:
A BMW-Onroad.hu48h idei, jubileumi túrája Erdélybe megy. Most nem a sok kilométer a cél, hanem a csodás környezet és történelmünk megismerése. Motorral.
Elolvasom »Nagyon érdekes téma, mert megfelelő látás nélkül nem lehet motorozni. Mégis, mi motorosok nagyon keveset tudunk szemünkről. Lássunk tisztán!
Elolvasom »A BMW egy egészen formabontó elektromos robogót dobott piacra. A CE 04 sokkoló külseje vagy tetszik, vagy nem. Lássuk, mit tud!
Elolvasom »Annyira az utolsó szakaszra maradt a döntés, hogy az összetett állás is megfordult. A Dakar Rally 2023-as győztese pedig ...
Elolvasom »Hatalmas felzúdulást keltett motoros körökben a Levegő Munkacsoport ötlete: tiltsuk ki a robogókat Budapestről.
Elolvasom »Túlzás nélkül mondhatjuk: egy tényleg baráti társaság gyűlt össze, hogy bő 140 motorral induljunk neki az Onroad.hu Évadnyitó gurulásnak.
Elolvasom »