Két éve Macko és én elsőkként tesztelhettük itthon a várva-várt új Africa Twint. Most pedig a modellfrissített és az új altípusként megjelent terepes túrákra optimalizált Adventure Sports változatokat próbáltuk ki, illetve hasonlítottuk össze. A két típus közötti különbség gyakorlatilag a világjáró off-roaderek visszajelzései alapján megváltoztatott dolgokból áll. IIyen a magasabb és combosabb rugózás, a nagyobb üzemanyagtank, a terepre jobb (nem lépcsős, de kétrészes) nyereg és komoly kartervédő.
Ezeket eddig az átépítő műhelyektől és tuning-cégektől kellett beszerezni, de most már gyáriban is vannak. Ráadásul az idén 30 éves első évjáratot idéző fényezéssel. Csodaszép és jól láthatóan mindenkinek tetszik a feltűnő metál-fehér alapon kék-piros HRC szinséma. Nekem is, de tényleg! Az új futómű valóban nagyon jó – már futómű alapbeállításban is: nem leng, nem döcög, hanem finoman siklik az úthibákon, ugyanakkor terepen sincs zavarban. Bőséges rugóutak és minden irányban állíthatóság minden helyzetre korrekt megfejtést ad.
Mivel Macko már elmondott mindent róla-róluk, így én inkább a terepen szerzett tapasztalataimról írnék. A tesztmotor DCT-s (duplakuplungos robotváltós) volt, így váltóról és áttételekről most nem tudok érdemben nyilatkozni. Ami rosszabb, hogy vele több nap szántás-vetés után sem tudtunk összebarizni. Szóval lehet, hogy remek aszfalton vagy sima földutakon barangoláshoz, bár szerintem ott is inkább csak kézi üzemmódban, de komolyabb terepre nem való.
A robotváltóval ugyanis nem lehet kuplung-gáz játékkal finoman adagolni az erejét és így játszani az egyensúllyal… Ebben az sem segít, hogy a motor már alacsony fordulatszámon is erős és feszesen van a gázmarkolathoz kötve. A rengeteg fokozatban állítgatható elektronika sem oldja meg a dolgot. Szintén nem tartom szerencsésnek a gyári gumikat: száraz aszfalton még csak-csak, de már vizesen sem jók, viszont a legapróbb kis eső után sem ajánlott velük letévedni az aszfaltról. Nem hogy mélyebb-komolyabb terepre, mert arra teljesen alkalmatlanok!
Erre a motorra félterep jellegű abroncsok kellenének, azoknak a tudása illene hozzá – például TKC80 vagy Anakee Wild. A hátsó felni nem partner az igazi terepgumi választásban: túl széles! A motorhoz legjobban illő rallye gumik ugyanis 140-es szélességben vannak, így ha feltesszük a keskenyebb gumit annak kontúrja kedvezőtlen lesz, tehát bőven elég lett volna 3 coll széles ráf.
A magasabb kormány nagyon jó, így állva is jól irányítható, de ülve is kényelmesebb. A motoron magas plexi volt, jó messze a vezető előtt, szinte függőlegesen. Bár majdnem több rajta a rés, mint az “anyag” inkább megtöri, mintsem elvezeti a levegőt. A krossz sisakom rázták az örvények minden sebességnél, viszont jó, hogy nem túl bántóan. Nem akartam leszerelni, de kíváncsi lennék rá úgy is – a plexifal enyhe torzítása úgyis fárasztotta a szemem. Kíváncsi leszek a Honda kínál-e majd hozzá magas első sárvédőt, vagy ez a tuning-cégek biznisze lesz?
Sajnálatos módon az amúgy brutál nagynak tűnő tank útban van: olyan az íve, hogy a magas emberek térde beleütközik az oldalt kiszélesedő részbe. Nem csak az én két méteres magasságomnál volt gond, hanem a 190 centis motoros is erre panaszkodott… Bár így feltűnő az alakja, de én inkább az alsó részén és lefelé növeltem volna meg, ami talán még a súlypontot is alacsonyabbra tolja. Kérjenek már fel egy magas embert, aki leteszteli a fejlesztés alatt! Én például szívesen vállalnám! 🙂
A szinte vadonatúj motoron az ülés kemény, estére már olyan, mintha parázson ülnék, sajnos az alakja sem igazán kényelmes. A gyári bukócső egy vicc, inkább lámpakonzolnak jó, mintsem védőelemnek. Nekem a műszerfal a frissítés után sem tetszik, bár tény, hogy jobb lett a jelek csoportosítása. Ha már ragaszkodnak a mozgó mutatók nélküli kialakításhoz, 2018-ban miért nem lehetett színes OLED kijelzős? Arra a kütyübuzik tölthetnének le olyan háttérszíneket, amilyeneket csak pici szívük szeretne! Én például klasszik kétpálcást szeretnék… és nem képújságot.
A két motort nézegetve, ahogy egymás mellett állnak felmerült bennem egy kérdés. Ha már végre kihoztak egy magasabb-jobb futóműves, terepes felhasználásra optimalizált változatot, akkor az alapmodellnél miért nem léptek picit vissza az aszfaltos felhasználás felé? Itt gondolnék egy szélesebb, 19 colos első és 17-es hátsó kerékméretre, kissé rövidebb rugóutakra és kényelmesebb nyeregre. Sokan sosem terepeznek vele (csak a fílingje miatt veszik meg), így viszont jobban elkülönülne a két modell és jól kitöltené az alapmodell a rést az Africa Twin ADV és a Crossrunner/Crosstourer között! Az alacsonyabb motorosok és a motorozó hölgyek biztosan nagyon örülnének neki.
A végére adnék egy tanácsot. Szerettem volna állítani a hátsó csillapításon, de ahhoz csavarhúzó kell (az előfeszítés kézikerekes), amit elő kell bányászni. Javasolnám, hogy a gyújtáskulcs tollának utolsó 3 milliméterét alakítsák ki csavarhúzó formájúra, azzal könnyű lenne egy-két klikket módosítani a csillapításon és mindig kéznél is lenne!
Összefoglalva mindent: szeretném kipróbálni terepgumival és normál váltóval, meg persze kisebb plexivel! Érzem, hogy úgy sokkal elégedettebb lennék vele! De azért nem kérdés, hogy nagyon jól sikerült, rendkívül feltűnő-attraktív, örülök, hogy végre bevállalták az igazi terepesebb stílust és ezt ügyesen is oldották meg. Bár őszintén szólva néhány apróságban mintha elfogyott volna a bátorság. De erre sajnos a régi AT fejlesztésénél is bőven volt példa…
Az utolsó oldalon találod a szöveges és pontozásos értékelést, valamint a részletes műszaki adatokat. Lapozz még egyet!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »