Nem kell egyből rosszra gondolni. Lehetsz felelősségteljes motoros, aki soha nem ül atlétatrikó-bermudagatya-flipflop kombóban a nyeregbe. Amennyiben a lehető legkörültekintőbben választasz és viselsz a szezonnak és a motoros szokásaidnak megfelelő védőfelszerelést, az sem garantálja az egészséged megőrzését. Akár közúti forgalomban, akár könnyű terepen motorozol – még ha abszolút mértéktartó és defenzív is vagy -, egy baleset bármikor bekövetkezhet. Akár a magad hibájából, akár máséból.
Természetesen amennyiben mással ütközöl és úgy szenvedsz bármilyen sérülést, elengedhetetlen a rendőri intézkedés is. Videós példatörténetünk során ebbe nem mélyedünk el, megelégszünk egy olyan sztori modellezésével, amikor az ember önállóan okozza a bajt. Nagy művészet ehhez sem kell: elég egy elrontott fékezés, egy elnézett kanyar – máris a földön találod magad. Akár az aszfaltnak (vagy földnek) csapódástól, akár bármilyen tereptárggyal való ütközéstől az emberi testben sajnos könnyen keletkezik sérülés.
Persze sajnos úgy is odacsaphatod magad, hogy kizárólag a külső segítségben bízhatsz. De sok esetben nem veszted el a cselekvőképességedet – viszont már visszaülni sem tudsz a motorra. Ami szintén könnyen válhat mozgásképtelenné: nem kell kettészakadnia, elég egy kuplungkar-törés vagy egyéb kisebb műszaki sérülés is.
A legfontosabb persze nem a gép – hiába áll közel a szívedhez, az egészség azért felülírja ezt. Így ha nem vagy biztos magadban – akár csak nem tudod felállítani a motort -, mindenképpen szerezz segítséget. Roppant lényeges, mondhatjuk ARANYSZABÁLY: a telefonod legyen nálad! Nem hagyjuk otthon, nem tesszük be a tanktáskába, sőt – ahogy én szoktam – a motorra szerelt tartó sem tökéletes megoldás ilyenkor. Mert mi van, ha te nem a motor mellett fejezel be egy elcsúszást, és nem tudsz önerőből eljutni hozzá?
Esés után először magaddal foglalkozz. Ne akarj egyből felugrani, maradj nyugton egy kicsit. Futtasd végig a tudatodat végtagjaidon, tested minden részén, óvatosan próbáld megmozgatni őket. Ha minden jónak tűnik, akkor sem kell azonnal megerőltetni magad – inkább segítséggel állítsd talpra a jószágot is. Egy arra járó autós, egy közelben lakó barát mind megfelel erre a célra. A legkisebb sérülés gyanúja esetén se ülj vissza a vasra – akkor sem, ha az üzemképesnek tűnik -, hanem hívd ki a mentőket és inkább ők nézzenek végig!
Szerencsére már Magyarországon is van mentőmotoros egység – ők jó eséllyel nagyon hamar a helyszínre tudnak érni. Városi forgalomban gyorsabban tudnak mozogni, mint egy mentőautó – felszerelésük pedig ugyanolyan magas szintű, így teljes ellátásban tudnak részesíteni. Az ő munkájuk nekünk, motorosoknak különösen fontos! Amennyiben teheted, te is támogasd a Magyar Mentőmotor Alapítványt adód 1%-ával: adószámuk 18019807-1-13. (A motoKvíz tájékozódási túrán szerencsére a mezőny már hatékonyan támogatta az alapítványt.)
Amennyiben egészségi állapotod nem teszi lehetővé, vagy ha kétkerekű kedvenced is megsérült, ne akarj lábon hazajutni vele. Fizikai sérüléssel lehet hősködni, de nem érdemes. Persze az én számból ez nem túl hiteles, mert pont erős hajlamom van így cselekedni – de ha lehet, ne kövesd a példámat! Fájdalmak között motorozni annyit tesz, hogy nagyon nagy kockázatot vállalsz. Nő a reakcióidőd a sokkos állapot miatt, rossz a mozgáskoordinációd, szétesik a figyelmed. Aztán ha újabb baleset ér, könnyen tetézheted a meglévő bajt!
Nem tökéletes műszaki állapotban levő vassal megpróbálni továbbmenni megint csak grízes tud lenni. Felesleges kockázatot vállalni: amennyiben magadban vagy a technikában nem vagy teljesen biztos, inkább szállíttasd haza vagy egyenesen egy szervizbe! Gondolj bele: egy profi motormentő, mint a MotorAngel a nap 24 órájában a segítségedre van, és egy ilyen szakszerű szállítás ára lényegesen kevesebb, mint ha félbénán vagy sérült motorral újabb bakit vétesz és még több kárt teszel magadban és/vagy a paripában.
Filmünk nem valós, hanem elképzelt és megrendezett esetet mutat be – az alapszabályokat azonban fontos ismerni, és amikor bajban vagy higgadtan felidézni!
Természetesen a fenti jó tanácsok sok esetben felülíródnak egy-egy még súlyosabb forgatókönyv miatt. Kisfilmünkben egy viszonylag szerencsés, de nem legoptimistább esetet dolgoztunk fel. Amennyiben bármikor hasonló helyzetbe kerülsz – nem kívánjuk, sőt soha ne legyen senkinek szüksége a fentiekre! -, akkor azonban ne hősködj. Okos enged, szamár szenved – tartja a mondás, és van benne igazság. Ilyen helyzetben egy motoros mentő vagy egy motormentő segítségének igénybevétele sem szégyen!
Támogatott tartalom.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »