Jövőre új Hayabusa várható. Persze csak az a biztos, ami már megtörtént, de annyira feléledtek a mendemondák a legendás típus körül, hogy az talán már több, mint némi pletyka. Ugye nem is olyan régen arról reppentek fel a hírek, hogy 1’440 köbcentis motorblokkal érkezik a villámbölény, most pedig arról kering az információ, hogy hogy félautomata váltóval szerelik majd. Vagy legalábbis azzal is elérhető lesz. Több is ez, mint egyszerű szóbeszéd, hiszen a Suzuki új szabadalmakat nyújtott be Japánban, Németországban és az USA-ban. Ezeken a terveken pedig feltűnik egy beavatkozó egység, ami a tengelykapcsolót irányítja, ugyanakkor megmarad a hagyományos váltókar a bal lábnál.
A szabadalmak benyújtásáért az a Hideaki Takakashi felelős, aki a japán gyár számára sok más esetben is fejlesztett már erőátviteli rendszereket. Azt pedig tudjuk, hogy ha egy szamuráj a nevét adja valamihez, akkor azt véresen komolyan veszi. Ezeknek a terveknek a legérdekesebb része pedig a már említett csúcstechnológiás egység, ami ugyan kiveszi a motoros kezéből a kuplungolás nyűgjét, mégis a “váltás-élményt” meghagyja az egyszeri ridernek.
Pontosan tudjuk, hogy micsoda hisztit képes levágni a motoros közösség már egy szimpla ABS kapcsán is – attól rettegve, hogy kiveszik a kezéből a motor feletti teljes kontroll illúzióját. Mi történne itt egy fullautomata Hayabusával? Ezt figyelembe véve jó megoldásnak tűnik ez – ráadásul vitathatatlanul megvan az az előnye, hogy nem fogja egy rosszul időzített fokozatváltással meglepni tulajdonosát.
Kérdés, hogy mennyire van létjogosultsága egy ilyen rendszernek? A motorok váltója önmagában is alkalmas a kuplung nélküli váltásra az ismert gázelvételes módszerrel. Igaz, az igényel némi rutint. Na de reméljük, hogy az új Hayabusát amúgy sem azok fogják venni, akik most ismerkednek a motorozás szépségeivel.
A rendszer lényege alapvetően nagyon egyszerű, hiszen “csupán” annyi történik, hogy a váltás pillanatában elindul egy elektromos jel az ECU felé, ami aztán a felfoghatónál sokkal gyorsabban teszi a dolgát. Valójában nagyon hasonló érzés lehet majd használni ahhoz, mintha egy két irányba működő, fejlett gyorsváltó lenne.
Természetesen arra nincs garancia, hogy a most benyújtott szabadalom valóban megjelenik a huszadik születésnapját ünneplő típuson. De nagy ziccert hagyna ki a Suzuki, ha nem lépné meg. Az emberek elvárásai ugyanis hatalmasak az újjászülető legendával kapcsolatban. Márpedig ez az irány jó, hiszen “csupán” egy erős motorral nem rukkolhatnak elő. Annál sokkal, de sokkal többet jelent ez a név, és ezek a hírek reményt adnak arra, hogy ezt ott a Suzuki háza táján is tudják.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »