Erre a gumi kiválasztásakor kell figyelni. Alapvetően az oldalfal és az egész szerkezet merevségével függ össze. A gyártó megadja, hogy guminként mennyi a legnagyobb elviselt tömeg – fontos, hogy a kettő együtt mindig érje el, vagy inkább haladja meg azt, amennyit utassal és csomagokkal együtt a legdurvább esetben képesek vagyunk felmutatni. Ellenkező esetben akár a szerkezet is károsodhat – de a gumi viselkedése semmiképpen nem lesz túl bizalomgerjesztő. Például kanyarodás közben. Íme a teljes lista:
Index | Terhelhetőség (kg) | Index | Terhelhetőség (kg) | Index | Terhelhetőség (kg) |
43 | 155 | 59 | 243 | 75 | 387 |
44 | 160 | 60 | 250 | 76 | 400 |
45 | 165 | 61 | 257 | 77 | 412 |
46 | 170 | 62 | 265 | 78 | 425 |
47 | 175 | 63 | 272 | 79 | 437 |
48 | 180 | 64 | 280 | 80 | 450 |
49 | 185 | 65 | 290 | 81 | 462 |
50 | 190 | 66 | 300 | 82 | 475 |
51 | 195 | 67 | 307 | 83 | 487 |
52 | 200 | 68 | 315 | 84 | 500 |
53 | 206 | 69 | 325 | 85 | 515 |
54 | 212 | 70 | 335 | 86 | 530 |
55 | 218 | 71 | 345 | 87 | 545 |
56 | 224 | 72 | 355 | 88 | 560 |
57 | 230 | 73 | 365 | 89 | 580 |
58 | 236 | 74 | 375 | 90 | 600 |
Vegyünk egy egyszerű példát: 160/60 ZR17 M/C (69W). 160 milliméter az abroncs szélessége, az oldalfal magassága ennek 60 százaléka (96 milliméter), a ZR alapján ez a gumi 240 kilométer/óra felett is biztonsággal használható, 17 col a keréktárcsa átmérője, az M/C utal rá, hogy motorra gyártották, a 69W pedig a terhelhetőséget mutatja (325 kilogramm ezen az abroncson).
Most pedig kanyarodjunk vissza a történet elején szóba hozott életkorhoz. Mármint a gumiéhoz. Az abroncs oldalán található úgynevezett DOT (a “Department Of Transportation” nevű amerikai vizsgáló intézet jóváhagyott jelölése) egy négyjegyű szám. A 2000 után gyártott abroncsok esetében (bízzunk benne, hogy régebbibe már nem nagyon botlunk bele) az első két számjegy a gyártási hetet, a második kettő pedig a gyártási év utolsó két számjegyét mutatja. Vagyis a DOT 3214 egy 2014. augusztus 4 és 10 között készült gumit jelöl.
Egyre több motornál tapasztalják jobb esetben szervizben, rosszabb esetben rendőri ellenőrzésnél (még rosszabb ez utóbbi külföldön), hogy az abroncs élettartama a végéhez közeledik. Ez így kimondva fájdalmas, viszont tőlünk nyugatabbra igen komolyan veszik és akár a rendszám is ugorhat miatta. Országonként eltérőek a szabályok, amelyeket a gyártók és a közlekedési hatóságok alkalmaznak.
Általánosan elfogadott, hogy az abroncsok 3-5 évig száraz, hűvös helyen és a megfelelő tárolás mellett megőrzik eredeti állapotukat és forgalomba hozhatóak, aztán még további néhány évig használhatóak. Ez után viszont már nem olyanok: az anyag változik, a tapadás pedig csökken. Az öt évnél idősebb gumikat (ez autókra és motorokra ugyanúgy érvényes) egyre több helyen már jelentős engedménnyel kínálják – úgynevezett “túltárolt” jelöléssel. Van olyan gyártó, aki gumijait öt éves korukig engedi értékesíteni.
Normál (közúton használt) gumiabroncsoknál 1,6 milliméternél nagyobb profilmélységgel vehetünk részt a forgalomban. Persze nem kell tolómérővel rohangászni, hiszen a kopásjelző csík is tudtunkra adja, hogy eljött a csere ideje. Ennek oka egyszerű: ahogy a gumi kopik, a sekélyebb barázdák egyre kevesebb vizet képesek elvezetni – vagyis esőben komolyan romlik a tapadás. És ne legyünk túl lazák, mert az osztrák rendőrnél lehet, hogy lesz tolómérő is…
Pom-Pom meséit valószínűleg mindenki ismeri. Gombóc Artúr szintén nagy népszerűségnek örvendett és még sokan el tudjuk mondani híres monológját, hogy milyen sokféle csokoládé létezik. A motorkerékpár gumikról is hasonló felsorolásba kezdhetnénk: méret, mintázat, tömlő nélküli és tömlős, normál közúti, slick (versenypályára) és terep (enduro vagy cross). További opció lehet az egyenes szelep és a derékszögben “megtört” kialakítás. Tulajdonképpen pont az adja a motorozás egyik szépségét, hogy mindenki saját motorja és adott felhasználási területe szerint rengeteg lehetőségből választhat. De a fentiek valamennyire érvényesek!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »