Az Inception Drive az SRI International – egy kaliforniai kutató központ – találmánya. Egy rendkívül kompakt, végtelenségig variálható erőátvitel, amit alapvetően a robotika területéhez fejlesztettek. Alább találtok egy videót, amit érdemes megnézni a működéséről. Különösképpen az angolul jól értő, műszaki vénával jócskán megáldott olvasóinknak lesz élvezetes. Ők ezen a ponton akár oda is ugorhatnak.
A robotikában alkalmazott elektromos hajtásláncok esetében az elektromos motor egy fix áttételű, jellemzően bolygóműves hajtóművön keresztül kapcsolódik a hajtott tengelyhez. A hajtások pontos fordulatszám- és nyomaték vezérlését bonyolult motorvezérlő elektronika alkalmazásával oldják meg. Az IVT egy fokozat nélkül állítható áttételű hajtómű. Különleges tulajdonsága, hogy állandó fordulatszámú behajtás mellett, az áttétel fokozatmentes állítása során elérhető olyan állapot, amikor a hajtómű áttétele végtelen. Ebben az állapotban a kihajtó tengely áll.
Sőt, a szerkezet olyan állapotba is hozható, hogy a kihajtó tengely az eredeti forgásiránnyal ellentétesen, hátramenetben kezdjen el forogni. Az ilyen hajtás előnye lehet, hogy a nagy teljesítményű motorok vezérlése nagyban egyszerűsödik, hiszen gyakorlatilag csak állandó fordulatszámon kell azokat üzemeltetni. A kihajtás fordulatszámát, a forgás irányának a megváltoztatását a hajtómű elvégzi.
Hogyan működik az IVT? Igazi gépészeti csemegéről van szó, ami tulajdonképpen egy varitátor szíjhajtás, egy hullámhajtómű és egy ciklohajtómű szerelmének gyümölcse. A behajtás a zöld tengelyen történik. Ez hajtja meg az excentrikusan szerelt generátor görgőt, ami csapágyakon keresztül hajtja a a lila szíjtárcsákat. A narancsszínű szíjtárcsák nem forognak, azok a hajtómű házából vannak kialakítva. A két lila, excentrikusan szerelt szíjtárcsa egymáshoz képesti távolsága változtatható. Így állítható a hajómű áttétele. A lila szíjtárcsák egy ciklois hajtáson keresztül csatlakoznak a kék kihajtó tengelyhez. A ciklois hajtás az elvi ábrán nem látható, de a fenti fotón a nagy lukacsos elem a ciklois hajtás “kar tárcsája”. És akkor íme egy kis hardcore műszaki pornó az angolosoknak:
Természetesen ez egy új dolog, és rengeteget kell még rajta dolgozni. Ráadásul egyáltalán nem biztos, hogy valaha meg fog jelenni a motorkerékpárokon. Mindenesetre ügyes kis szerkezetnek tűnik. Szerintetek érdemes ezzel komolyan foglalkozni, vagy sem?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »