Minden motortesztben a dicséretek egyik biztos bástyája, amikor az újságíró lekörmöli az “és a gépet a Brembo fékrendszere lassítja” mondatot. Innentől az olvasó tudja, hogy határozott nyomáspontú, pontosan adagolható és a gumi tapadásából kinyerhető maximális lassító erőt elérő cucc van a masinán. Vagyis mára a motorkerékpár-ipar egyik ikonikus, megkérdőjelezhetetlenül magas minőséget produkáló márkája lett az olasz cég. Sikerüket mutatja a közel 2,3 milliárd eurós éves árbevétel is (2016-os adat).
Mi azonban a visszahívások korát éljük – a sors pedig a Brembo kapuját sem kerülte el. December legutolsó napjaiban a tengerentúlon robbant a bomba: baj van a vállalat egyik, ráadásul talán leginkább elterjedt radiális főfékhengerével. A PR16 kódjelű egység a világ sportmotorjainak elitjén nagyjából rendszeresen fordul elő. Elsőnek december 29-én az Aprilia két modelljével kapcsolatban jelentett be visszahívást az NHTSA.
A hiba maga nagyon sok feltételes móddal van leírva. Amennyiben sok maximális erejű lassítás történik egymás után és/vagy folyamatosan és hosszan működik az ABS, a főfékhenger belsejében az egyik műanyag dugattyú eltörhet. Ez pedig részleges vagy akár teljes fékerő-vesztést okozhat. Szarul hangzik, mi? A megoldás: a szervizek a polifenilén-szulfid anyagú dugattyút alumíniumra cserélik, ami kizárja a hiba további előfordulását. A bejelentés első köre az Aprilia RSV4 2016-os és 2017-es, valamint a Tuono 1100 2017-es modelljeit érintette. Másnap már jött a kiegészítés: a Ducati 1299 Panigale (beleértve a Superleggera és a Final Edition kiviteleket is), a Panigale R, a Monster 1200, a Multistrada 1200/1260, az XDiavel S, valamint a Scrambler 800 Café Racer modellek 2017-2018-as modellévű példányait is szeretettel várják a szervizek.
Ez még csak amerikai hír, de máris sok ezer motorról van szó. Hogy milyen márkákat ér még el a kampány, azt nem tudjuk, de a KTM számos nagy teljesítményű modelljéről már rebesgetik, hogy hamarosan ők is jönnek. Az utólagos alkatrész-piacon eladott PR16 főfékhengerekről pedig még szó sem esett – hiszen gondoljuk el, mennyien tuningolják a Brembo cuccaival szériában gyengébb fékkel szerelt erős motorjaikat. Úgyhogy a dolog vége még nagy kérdőjel – mindenesetre akinek ilyen cucc van a motorján, nem árt ha nyitva tartja a szemét!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »