Azonnal kezdjük is a videóval, ahol láthatod az előző oldalon olvasottakat, majd kiderül, milyen volt teljesen Schwenker-szüzen nekivágni a kakucsi aszfaltcsíknak a fogattal. Már lelőttem a poént, de azért videón máshogy jön ki az eufória…
Csabi nagyon jól betrenírozott a “Hogyan vezess K1200S Schwenker fogatot?” tantárgyból. Azzal kezdte, hogy felejtsem el, hogy van rajta oldalkocsi. Bízzak meg benne, de azért legyek nagyon határozott. Bizonyos erőkből sokkal nagyobbra van szükség, mint egy szóló motoron – ugyanakkor amikor kialakul a bizalom, egy hihetetlenül stabil járművet fogok megismerni. Nos, ebben a tudatban indultam el.
A lényeg tényleg abban van, hogy kicsit ki kell ismerni a fogat sajátos viselkedését, majd nem küzdeni vele, hanem kihasználni amit tud. A jobbos kanyarok az egyszerűbbek – akár lassan, akár gyorsan megyünk. Ezekben a szerelvény a videóban is látható oldalkocsit fordító mechanika miatt mintegy “tolja” a szekeret maga előtt. Tudom hogy valójában oldalt van, de érzésre mégis ilyen. Nagy tempónál itt még szokni kell, hogy beszorul a lábad a motor oldalidoma és az oldalkocsi közé – de utóbbi eléggé rugalmas ahhoz, hogy helyet engedjen a térdednek. Félelmetes érzés, de irtó jó!
A balos oldalon van a nagyobb baj. Amikor lassan mész, bizonytalan rángatást érzel – amikor gyorsan, akkor meg először életveszélyesnek tűnő rángatást. Aztán amikor hozzászokik az ember, rájön: akármekkora tempóval halál precízen el lehet fordulni, csak a szokásosnál erősebben kell megtolni a bal kormányvéget, és közben nem hogy stabilan tartani a gázt, hanem inkább kicsit még csavarni is rajta. Amikor ezeket készség szinten alkalmazod, már teljesen magától értetődő lesz az egész.
Ami a konstrukció szenzációsságát mutatja, az egyértelműen az, hogy tényleg néhány kilométer elég az összeszokáshoz. Persze Kakucsring erre nagyon jó helyszín volt: tökéletes az aszfalt, nem nagy a tempó és jól kiszámíthatóak a kanyarok. Viszont hazafelé menet nem bírtam megállni, hogy ne kunyeráljam el közútra is a tesztjárművet. Az egyenetlen aszfalton már jelentkezik némi többlet rángatás az oldalkocsi irányából – azonban stabil kézzel tartva a kormányt és megingás nélkül adagolva a gázt ez mind simán kezelhető.
Intenzív gyorsításkor a váltások után is jelentkezik némi minimális kígyózás, azonban ez is teljesen jól kezelhető. Cserébe a körforgalmakon – amikor már tényleg bízol benne – úgy hajítod át a K1200S Schwenkert, ahogy szóló motort szinte kizárt… Arról nem beszélve, amikor meg kell állni: a szintén tökélyre csiszolt integrál fékrendszer teljesen egyenes vonalban, az oldalsó plusz tapadófelületnek is hála döbbenetesen biztosan és stabil egyenes vonalban állítja meg a fogatot.
A harmadik észvesztő dolog a gyorsulás. Amikor elkezdesz gyorsítani, a tempó növekedésével nem hogy romlana a stabilitás, hanem folyamatosan nő. Csabi mesélte, hogy más Schwenker konstrukciók tulajaival együtt gyorsulva azok a legális tempóhatár körül mindig elveszik a gázt, mert kezd elbizonytalanodni a motorjuk. Ez viszont a jármű teljes végsebességéig ugyanolyan atom stabil marad. Mivel pedig a K1200S-t már használtan, de egy finom motortuninggal vette, a nagyjából 200 lóerőnek hála a végsebesség … mondjuk hogy nem publikus.
Miként lehet összefoglalni a tapasztaltakat? Megint kiderült, hogy van egy magyar motoros barátunk, aki alkotott egy olyan szerkezetet, ami egészen különleges, egyedülálló motorozási élménnyel ajándékozza meg tulajdonosát – és persze minden használóját. Ez a motor ugyan már nem azt az oldalkocsis előny-halmazt adja, mint évtizedekkel ezelőtti társai – viszont nem hogy rosszabb, hanem a maga módján tényleg jobb vezetni, mint egy szóló gépet. Nem versenytársa azoknak, de olyan színfolt a motorok csodálatos világában, amiért nagyon hálásak lehetünk Illés Csabinak!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »