A BMW GS legenda. Ez nem eldöntendő kérdés, nem túlbuzgó márkaőrültség, hanem tény. Ahol elég pénze van az embereknek és nem kényszerből választanak szerényebb motort, meg lehet nézni mik állnak egy-egy népszerűbb túrahelyszín parkolójában. Persze már attól is sok GS-t kéne látni, hogy a fejlett világban az egyik – ha éppen nem a legnagyobb – számban eladott motorkerékpár. Egyszerűen jó motor: elboldogul terepen, autópályán, szerpentinen – de megfelelő gumival sok magát menőnek gondoló rájdert meg lehet izzasztani vele egy technikásabb versenypályán is.
Közben őrült módon tartja az értékét is, hiszen egy közepesen lehasznált, a földet még csak 4-5-ször megkerült 1150GSA is simán két milla körül mozog. Egyszóval jó és sikeres motorkerékpárról van szó, ezért nem lennék a bajor mérnökök és marketingesek helyében, ha újítani kéne. Szerencsére azonban most csak véleményezni fogom a ráncfelvarrásukat.
Amikor 2013-ban bemutatták a frissített modellt kicsit hitetlenkedtünk. Voltak, akik szentségtörést kiáltottak és furcsán néztünk a “vízhűtéses” boxerre – annyira idegen volt a gondolat, hogy egy BMW boxer vízhűtéses legyen. Persze ez nem valódi vízhűtés, hanem csak a hengerfej termikus egyensúlyát segíti a víz. Tudom, tudom: nem csak víz, hanem mindenféle spéci adalék – mint fagyálló, valamint a vízpumpa kenését szolgáló és a felületek korrózióját gátló cuccok – vannak benne.
Aztán ott van még a kuplung: dobták a megszokott száraz rendszert és olajfürdősre cserélték, valamint oldalt cserélt a kardánhajtás is. A teljesítménye 92 kilowatt (125 lóerő) 7’750 percenkénti fordulat esetén, legnagyobb forgatónyomatéka 125 newtonméter 6’500-nál.
A szigorodó károsanyag-kibocsátási normák miatt az új Euro4 szabvány teljesítéséhez az R1200GS új katalizátort és módosított motorvezérlő programot kapott. A 2017-es modellévre korábban már rezgéscsillapítóval látták el a sebességváltó kimenő tengelyét, valamint átdolgozták a váltóvezető-henger működtetését és a váltó tengelyeit. A másik terület az elektronika, amiben fejlesztettek. Hiszen itt a konkurencia is darálja magát előre, és ha prémium akar lenni a BMW, akkor pedálozni kell továbbra is. Lett (extraként választható) PRO mód az elektronikában, ami kinyitja az ajtót olyan lehetőségek előtt, mint a Dynamic, Dynamic Pro, Enduro és Enduro Pro beállítás.
Mindegyik új extra mód kihasználja a dőlésszög-szenzoros dynamic traction control-t (DTC), ahogy az emelkedő-asszisztens is, amely megkönnyíti az emelkedőn való elindulást és ABS pro is a felszereltség része. Akit nem hívogatnak ilyen “felesleges” extrák, azok a hagyományos Rain és Road lehetőségek közül választhatnak a BMW hagyományos menetstabilizáló rendszerével.
A második oldalon folytatjuk még néhány technikai nyalánksággal, ami 2017-ben jelent meg a modellnél. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »