A V2-es blokk az égadta világon semmit nem változott. A 942 köbcentis lökettérfogat maradt, persze idén már megfelel az Euro4-es normáknak. Érdekes módon ettől nem lett gyengébb, sőt erősödött: már 54,3 lóerő – ami kőkemény négy százalékos izmosodást jelent. Ráadásul ezt ugyanott adja le. Persze a békés karakterisztika – viszonylag hosszú löket és alacsony sűrítés – miatt úgyis a nyomatékon van a hangsúly, az meg dicséretes: a nagyjából 80 newtonméter már háromezernél kicsúcsosodik.
Így a 950-est nem kell pörgetni: nagyon szépen megy alulról. A nagy lendtömeg érződik: nem pörög fel túl vehemensen és vissza is csak olyan kis csillapítottan esik a fordulat. De ez mind jó, ha a megfelelő ember kezébe adjuk. Aki kezdő, újrakezdő, eddig gyengébb motorja volt, vagy tapasztalt motoros ugyan de már nem vonzza a száguldozás – nos ők mind meg fogják találni a szeretni valóságot ebben az erőműben. Végtelenül kiszámítható és békés, közútra bőven elegendő a tudása – röviden tehát azt mondhatjuk, hogy simán tök jó vele motorozni!
Az eredeti bobber kivitel esetében el voltam ájulva a futóműtől. A 41 milliméteres becsúszószárú sima első telók abban a szegmensben hosszúnak számító rugóútjukkal kiemelkedően jól muzsikáltak – de a hátsó két Öhlins rugózó elem is kiválóan teljesített. Na most a helyzet az, hogy nem csak a kipufogót nem tették arrébb semmivel a Yamaha mérnökei, hanem a futóműhöz sem nyúltak hozzá. Nyilván tudták ők, hogy ugyanaz nem ugyanolyan jó mindenre, de tuti hogy arrafelé is van egy pénzügyi osztály, amelyik hátrakötötte a sarkukat – meg a kezüket is.
Az SCR950 családtagjaihoz hasonlóan nem egy könnyű cucc: kicsit több mint negyed tonna menetkészen. Jó és közepes minőségű aszfalton pontosan ugyanolyan kiválóan teljesít, mint XV nevű ősei. Csakhogy egy scrambler nevű motortól kicsit többet várunk – és más körülmények között is szeretnénk rendeltetésszerűen használni. Igazán gyatra aszfalton kicsit elfogy a hátsó traktus komfortja, hepehupásabb földútra érve pedig az egész csomag feladja a küzdelmet. Felüt, elpattog, leveri az alját – ami végül széria változatban nem kapott védelmet -, egyszóval ilyen helyen csak óvatosan gurulni szabad vele, keményen veretni nem.
Az SCR950 fő erőssége vitán felül a külseje. Gyönyörű vas, egy-két eltévesztett apróságot leszámítva minden porcikája rendben van. A tesztmotor a kevésbé mutatós Yamaha Black fantázianevű egyszerű feketében pompázott – a másik elérhető fényezés, a Racing Red szerintem élőben sokkal befosatósabban mutathat. De összképét tekintve nagyon szép az egész scrambler, minden alkalommal elégedett lesz a tulajdonosa, amikor közeledik hozzá és megpillantja.
Az egész motor használati értéke a kategóriában elvárt alapszintet nézve azt lehet mondani, hogy rendben van. Igazán trágya utakra és rendes földutakra visszafogottan alkalmas, de a mindennapi életben egy nagyon stílusos rohangászó motor. Várható tulajdonosainak java része úgysem a távoli sártengerek feltérképezésére fogja használni, a többit meg tudja. Egy-két korábban eléggé kivesézett területen kell némi kompromisszumot kötni – de ez szerintem nem megoldhatatlan feladat.
Főleg ha megnézzük az SCR950 árát, amely 3,2 millió forintra jön ki a hazai sarctengerben. Közvetlen riválisai a Ducati Scrambler, amely némileg gyengébb, cserébe sokkal könnyebb – ennek alapváltozata ugyan hasonló árban van, de kicsit is stílusosabb kivitelei mind drágábbak 10-15 százalékkal. Aztán ott van a kategóriában nagyon régen jelen levő Triumph Street Scrambler, amely megint jóval többet kóstál. A BMW R nineT Scrambler pedig már egy jó millával feljebbről indul a mi hősünknél – persze mind teljesítményében, mind presztízsében ki is emelkedik a komplett mezőnyből.
Egyszóval aki jól megismeri, mit vesz meg az SCR950 személyében, az mind beszerzését, mind használatát, mind pedig várható fenntartási költségeit tekintve meg fogja találni számításait. És ami a legfontosabb: lesz egy igazán stílusos, kellemesen motorozható masinája. És masszőrhöz sem kell többet járni a tojglikkal!
A következő oldalon a pontozást és a kategóriánkénti értékelést találod. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »