A gyorsulási verseny elég komoly sport. Sokan ugyan lekezelően tekintenek rá, de ők általában nem ismerik, milyen közelről. Akit egyszer megcsap a negyed- vagy nyolcad mérföldön elrugaszkodó motorok fílingje, az rajongójává válik ennek a sportnak. Hazánkban ugyan nincs belőlük üzemben igazi top fuel dragbike masina – ezek jelentik a technika csúcsát a kategóriában -, így kicsit idézzük fel, mit is tud egy ilyen borzalom. A V2-esek 1’000 lóerő körüli, a sornégyesek akár 1’500 lóerőnyi teljesítményt szabadítanak a hátsó kerékre, így álló helyből a száz kilométer/órát 0,7 másodperc alatt érik el. A 402 méter megtételéhez kevesebb mint hat szekundum kell és közben úgy 400 kilométer/órára gyorsulnak. Mindez ennyire durva videón:
Ehhez a technikához sima aszfalt nem is elég. Speciális ragaccsal készítik elő a motorok által használt csíkot, ami annyira ragad, hogy lépni is vicces rajta. Csak így lehetséges a brutális teljesítményt azon az egyetlen keréken át letenni a talajra. Na és akkor most jön a poén: évekkel korábban egy nem teljesen normális elméből valahol a Nagy Víz túlsó felén kipattant az isteni szikra: ha a sima aszfalt kevés, akkor legyen inkább sima anyaföld! Sokkal kevesebb költség a pálya megépítése és előkészítése – ugyanakkor egészen más látványvilágot ad a verseny.
Hogy közben a változatlanul embertelen teljesítményt hogy uralják a pilóták? Persze egyrészt kicserélik a hátsó abroncsot (meg az elsőt is, de az többnyire itt is a levegőben van) egy olyasfélére, mint ami a traktorokon van. A 40-es átmérőjű kerekek nagyon kapaszkodnak a talajba – de a sima aszfaltra is átvihetetlen erőtől persze abnormálisan elforognak. Innentől a pilóták munkája sokkal inkább a hatalmas esés megakadályozása – persze úgy, hogy közben azért haladjanak is. A végeredmény pedig valóban látványos. Ennyire:
Nálunk miért nincs ilyen? Nem is kellene annyira felhúzni a vasakat, és bármelyik volt TSZ udvarán isteni pályát lehetne rittyenteni egy kis földmunkával. Remélem, valaki megvalósítja Magyarországon is, hiszen a látvány hatalmas – élőben meg még sokkal durvább lenne!
Cimkék:
A tajvani Kymco a Honda X-ADV sikerén fellelkesülve egy saját terep-robogó tanulmányt mutatott be. Első ránézésre van még mit csiszolni rajta.
Elolvasom »A Benelli hazai képviselete nyílt tesztnapot szervez ma délelőtt Szentendrén. Néhány gépüket akár személyesen is megismerheted!
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »