Egy fiatal holland páros, Ritsert Mans formatervező és Peter Mooji kutató azon kezdett munkálkodni, hogy milyen alternatív jármű-meghajtást tudunk elképzelni azokra az időkre, amikor a Föld már nem bír el több környezeti terhelést. Peter fő vizsgálati területe az alga üzemanyaggá alakítása volt. Hiszen ebből elképesztő mennyiség áll rendelkezésre természetesen, illetve könnyen tenyészthető is. Vagyis reprodukálja önmagát. Ritsert pedig egy stílusában a témához illő famotor megalkotásával járult hozzá a munka sikeréhez.
Közös tevékenységük a “De Dikke Alg” – vagyis “A vastag alga” – című könyv megírásával kezdődött. A működőképes jármű ötlete onnan ered, hogy szerették volna igazolni az írásban foglaltak életképességét. Miután maga az algaolaj alapú hajtás is a természetességhez való visszatérésről szól, a fiatal holland mérnök úgy gondolta, egy fából készült motor illene leginkább az egész képbe.
A jármű meglehetősen futurisztikusra sikeredett. Legtöbb része természetes fából van, ezeket Ritsert Mans aprólékos kézi munkával alkotta tökéletesre. Nyilván van benne fém, hiszen például a lámpa nem készülhetett el teljesen fából. De a meglehetősen hosszú és egy oldalú lengővilla (!) abból van ám.
A műszaki részletekről nem sok mindent tudunk. A motor egy hengeres konstrukciónak tűnik. Valószínűleg egy régi cucc, ami elpöfög algaolajjal is. Az pedig biztos, hogy funkcionálisan minden a helyén van – ezt bizonyítja az alábbi videó is. A vasat (ami nagyrészt fából van) egy homokos tengerpartra vitték próbaútra. Ezzel egyrészt adózni akartak az egykori nagy elődöknek, akik hasonlóan próbálhatták az első robbanómotoros gépeiket – másfelől utalásnak szánták az algahajtásra, amelynek alapanyaga ugye onnan származik.
Ami biztos: az algaolaj hajtotta famotor nagyon szépen futott, így a két fiatal holland minden elismerést megérdemel. Hogy a technológia mennyire életképes és alkalmas a szélesebb körű használatra, az pedig már más kérdés. Te mit gondolsz, elmotoroznál algaolajjal benzin helyett?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »