A hivatalos álláspont talán egyetlen mondata vitatható, miszerint “a felületi marás a motorral történő közlekedést alapvetően nem befolyásolja”. Aki gurult már végig ilyenen, az pontosan tudja a választ: dehogynem. A marások az íves profilú motorkerékpár-abroncsokat is megvezetik – nem annyira, mint egy bicikliét, de keletkezik némi oldalirányú bizonytalanság. Ez bizony akár egészen kellemetlen is lehet, amennyiben nem vagy tisztában a jelenséggel. Viszont ha képben vagy a járműfizikával és legyőzöd az első ijedtségedet, könnyen úrrá lehetsz a parán.
Videónkban láthatod, hogy nem jelent veszélyt az ilyen burkolat – de azt is megtudod, neked mit kell tenned
A járműved mozgási energiája és a kerekek perdülete nyomán kialakuló egyenesfutási hajlama ugyanis lényegesen nagyobb, mint az oldalirányú elmozdulásokat okozó erők. Így azon kívül, hogy lesz egy kis bizonytalanság a kormányon, illetve finoman “táncolhat” alattad a vas, semmilyen valós veszély nem leselkedik rád. Tenned annyit kell, hogy kerülsz mindenféle hirtelenkedést: nem zárod be a gázt, nem markolsz durván rá a fékre. Maradj laza: ne fizikai erővel próbáld irányban tartani a motort – azon kívül hogy fárasztó és stresszes, ez ráadásul haszontalan küzdelem is. Előre nézz, tartsd stabilan a gázt – aztán rájössz, hogy a tempó nem hogy ellened van, hanem épp ellenkezőleg: segít neked. Minél gyorsabban mész (persze nem két kilóval, csak úgy ésszel!), annál stabilabb és könnyebb lesz minden.
Ahol viszont érdemes óvatosnak lenned, azok az eredeti burkolattal otthagyott területek. A maráskor ugyanis a csatornafedlapokat kikerülik, így ott egyrészt jobban csúszik a felület, másrészt kis szintkülönbségek is lehetnek. Így inkább tartsd az ívet a megmart részen. (Ne feledd: ehhez csak annyit kell tenned, hogy oda nézel – vagyis rá se pillants a fedlapokra és egyebekre!) A felmart aszfalt tehát nem veszélyes, sőt sokkal jobban tapad a kifényesedett fehér elődjénél. Persze jobb lenne új kopóréteggel ellátni a kérdéses szakaszokat, de ez a magyaros megoldás annál még mindig jobb, mint ha úgy hagynák a csúszós részeket.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »