Mióta csak motorokkal versenyeznek, mindenki gyorsabb, jobb gépeket akar, mert azzal könnyebben nyer. Ha nyer, az utcai motorosok szívesebben veszik a portékát, mert biztosan jobb. Hiszen nyerő technika. Csakhogy sok mérnöknek mondhatta az anyukája azt a bizonyos járt és járatlan utas figyelmeztetést. Így szinte kizárólag hagyományos felépítéssel, technikával, közel azonos motorok koptatják a gumit – és a tervezőik idegsejtjeit.
A mérnököknek sok lehetőségük nincs nyerő vasat kovácsolni. Vagy végletekig optimalizálják a hagyományos technikát, vagy készítenek valami olyat, ami másnak nincs. Ezeknek van esélyük olyan tulajdonságokkal rendelkezni, amivel verhetik az aktuális mezőnyt. Az elsőre a példák voltak a Ten Kate Hondák, amik minden csinnadratta nélkül, nem gyári csapatként lealázták anno supersport és a superbike mezőnyt is. Egyszerűen tökéletesre csiszolt gépek voltak, a kor újságírói ódákat zengtek a kiegyensúlyozottságukról.
Természetesen a másik útra is rengeteg próbálkozás volt. Sok el sem jutott a komoly versenyekig, viszont volt néhány, ami nemcsak eljutott, de nyerő konstrukciónak is bizonyult. Kiválóságuk ellenére ezekkel a motorokkal nem találkozunk gyakran a szerpentineken. Az a néhány szerencsés, akinek áll egy-egy ilyenből utcai kiadás a garázsában, nem gurítja ki gyakran. Összegyűjtöttem nektek néhány különleges versenymotort (a teljesség igénye nélkül), hogy együtt adózhassunk ezeknek a merész és (zsák)úttörő gépállatoknak. Most egy kis sorozatot indítunk belőlük, tényleg csak röviden megvillantva az izgalmasabb darabokat.
Ennek a motornak a születése előtt a Moto Guzzi már szinte mindenféle jellegű erőforrással ellátta a motorjait. Fekvő egyhengeres, hosszanti és keresztben beépített V2-esek, soros kettesek, három-, és négyhengeres hosszanti- és keresztben dolgozó erőforrásokat is készítettek. Az 1955-ös évadra tervezték meg a szóban forgó motort, hogy bizonyítsák a Guzzi határokat feszegető mérnöki tudását. Fergus Anderson, a Moto Guzzi versenycsapat menedzsere zseniális húzással keltette fel a szaksajtó és a publikum figyelmét. A szezon előtt körbeküldött minden nagyobb motorsportos újságnak egy képet az új Otto-ról, felkérve őket, hogy tippeljék meg: miféle blokkot rejthet az idomzat. Persze nem tülekedtek a helyes megoldások. Az erőforrás ugyanis 500 köbcentiméteres volt és nyolc hengerrel, V elrendezésű, két vezérműtengelyes hengerfejekkel rendelkezett. Külön Dell’Orto karburátor dolgozott minden egyes hengeren!
A második oldalon megtudod, milyen elképesztő menetteljesítményekkel rendelkezett a V8-as Guzzi – de azt is, mi lett a típus veszte. Lapozz!
Ezt olvastad már?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »