Nem egy friss történetről van szó. 1973-ban az akkori Csehszlovákiában Miroslav Felgr és barátja, Pavel Petráček elkezdtek versenymotorokat építeni. A Perti fantázianév alatt futó járművek (125 és 250 köbcentis erőforrásokkal) 1979-1980 körül versenyeken is rajthoz álltak. Aztán Miroslav megalapította saját csapatát, az FGR-t, amellyel már a kilencvenes években az Alpok-Adria és az Európa Bajnokság futamain is rajthoz állt a GP125 kategóriában. Azóta eljutottak a Moto3-ba is: a csapat összesen 144 futamon 75 dobogós helyet, 33 győzelmet és 4 bajnoki címet szerzett. Miroslav Felgr fejéből azonban már 2000-ben kipattant egy nagyon különleges motor megépítésének gondolata, ami mára valósággá vált. Ez lett az FGR Midalu.
A terv sokáig csak fejben, majd papíron létezett, aztán 2005-ben Oldřich Kreuz elkezdte megtervezni az erőforrást. Egy 2500 köbcentiméteres V6-os blokkot, amely kimondottan motor hajtására készült. 2008-ra ebből már guruló prototípus lett, amely 2011 tavaszára került nyilvános bemutatásra. A fejlesztés hosszú ideig tartott, de alapos munkát végeztek: az erőforrás rengeteget futott próbapadon és a motor prototípusaival rettenetes mennyiségű tesztkilométert tettek meg. Folyamatos módosítások után lassan kialakult a végleges motor, amely 2016-ban, Kölnben bemutatkozott a nagyközönségnek.
Nézzük, mit tud a gyakorlatban az FGR Midalu 2500 V6! A gép lelke a 2’442 köbcentiméteres, 90 fokos hengerszögű V6-os DOHC erőforrás, amely egy 14 tárcsás csúszókuplungon és hat sebességes váltón keresztül hajtja a hátsó kereket. Hivatalosan nem adtak meg teljesítmény adatot, a nemzetközi sajtóban 200 lóerőt olvashatunk róla. Ami a 262 kilogrammos száraz tömeg fényében egészen élhetőnek tűnik… A V6-ost acélcsövekből készített térhálós váz veszi körbe, hátul különleges megmunkálású lengőkar vezeti a hátsó kereket – amúgy pedig rengeteg a karbon alkatrész. Például az egész 18 literes üzemanyag-tartály is kompozitból készült, ahogy számos egyéb elem is.
A futómű és a fékek terén sincs megalkuvás. Elöl teljesen állítható fordított Öhlins teleszkópok dolgoznak 120 milliméteres rugóutakkal, hátul szintén minden paraméterében szabályozható Öhlins központi rugóstagot találunk, amely 134 milli hosszon utaztatja a hátsó kereket. Elöl két darab 320-as tárcsát fognak a négy dugattyús radiális Brembo nyergek, és hátul is négy fékdugó szorítja a 215-ös tárcsát. A villaszög 24,5 fok, az utánfutás 134 milliméter, a teljes tengelytáv pedig 1,545 méter. A 786 milliméteres ülésmagasságú különlegesség úgy a fizikai adatai, mind a róla fellelhető videók alapján egy teljesen motorozható gépnek tűnik.
A maximumra törekvés az árban is megmutatkozik. A cég honlapján az FGR Midalu V6 ugyanis már megrendelhető. De hogy mennyiért, azt szerintem úgysem találod el elsőre. 120’000.- euró, vagyis bő 37 millió forint – és már viheted is haza! Aki ezt sokallja, annak mentsvárként ott a különleges motort ábrázoló 55×55 centis igényes falinaptár 15 euróért (4’700.- forint – kicsit emészthetőbb…). Vagy nézd meg képgalériánkat abban is pont 12 darab szép fotó van a tényleg exkluzív cseh újdonságról. (Teljesen ingyen!)
Első videónk az FGR Midalu 2500 V6 felépítését mutatja be
A másodikon viszont menet közben is látod, és a hangját is élvezheted egy kicsit!
A harmadikon a futóműről is kapunk némi benyomást
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »