Ismeritek a klasszikus motoros magyarázatot? “Láttam, hogy már nem tudok megállni, ezért elfektettem a mocit.” Aki valójában konyít valamelyest a járműfizikához és a vezetéstechnikához, az persze tudja, hogy ez totális butaság. Az ember alaptermészetének része, hogy küzd a túlélésért, így ösztönből – és egy valós életveszélyes helyzetben kizárólag ösztöneink dolgoznak – mindent elkövet, hogy talpon maradjon. Tegyük még hozzá, hogy a gumijain lassuló (azaz helyesen vészfékező) motor nagyságrendekkel rövidebb úton áll meg, mint ha ugyanaz a jármű (és vezetője) az aszfalton csúsznak. Nem utolsó sorban pedig egy jól képzett motoros ameddig vezeti a járművét, mindig ki tudja számítani, hogy mi lesz a manőverének a vége – ugyanez onnantól, hogy tehetetlen testként csúszunk az aszfalton, már a legcsekélyebb mértékben sem múlik rajtunk. Hanem kizárólag a szerencsén. Egy bő hete Angliában azonban bekövetkezett egy olyan motoros esés, amelyre mindenki azonnal ráhúzna a bevezető elején felelevenített klasszikus klisét.
A Londontól délre levő M20-as autópályán történt az eset, amely némileg túlmutat a klasszikus viccen. (Tudjátok, a kamionos beszorul a híd alá, mire megkérdezi tőle a helyszínelő rendőr: – Na mizu, beszorultunk? – mire a pilóta: – Nem b…..g, hidat szállítok!) Nos, itt Angliában szó nem volt beszorulásról: a gyalogos felüljáró ugyanis nem volt elég erős, így a markológépet szállító kamion erős ütésétől simán leszakadt, majd rázuhant a mögötte érkező tehergépjárműre. Amelynek tetejét elég alaposan rendbe is rakta, a híd pedig gyakorlatilag az útra zuhant. A párhuzamos sávban azonban érkezett egy motorkerékpár is.
A képekből annyi egyértelmű, hogy a motoros amennyiben talpon – azaz keréken – marad, nem fért volna át a híd és az úttest közötti helyen. Így tehát mindenki számára logikus a magyarázat: “elfektette a mocit”, amely bele is akadt a hídba, ő viszont éppen hogy átfért az alatt. Hogy történik valójában egy ilyen eset? A magyarázat igen egyszerű: az ember ilyenkor nem a helyes, progresszív technikával kezdi el húzni az első féket, hanem pánikból berántja azt – sokszor sajnos még abban az esetben is, ha elméletben tudja, mi lenne a helyes mozdulat. Erre a motorkerékpár reakciója teljesen logikusan az első kerék azonnali megcsúszása. Amennyiben van blokkolásgátlónk, nem esünk el – viszont a fékutunk számottevően megnő. Amennyiben nincs ABS a fedélzeten, és a legkisebb mértékig támaszkodunk a kormányon – mert a többség támaszkodik -, azonnal kifordítjuk azt oldalirányban – és már “el is fektettük a mocit”, csak nem úgy ahogy utólag magyarázzuk.
A fenti esetben is valószínűleg ez történt. Ez az esés azonban többszörösen hatalmas szerencsével járt együtt. Ugyanis a motor még éppen beakadt a hídba, a pilóta azonban hatalmas mázlival átcsúszott alatta. Így a szemtanúk szerint nagyjából 110 kilométer/óra haladási sebességről előadott mutatvány végeredménye mindössze annyi lett, hogy elrepedt és eltört néhány bordája. Valószínűleg normálisan fel is volt öltözve, hiszen másképp a nyilván nem rövid csúszás jobban megviselte volna. A nevetés ugyan egy darabig nem fog jól esni neki, mégis van oka a vidámságra: egy ilyen balesetet ennyivel megúszni nem hétköznapi dolog!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »