A Harley-Davidson a kétezres évek első évtizedének végéhez közeledve mindenképpen bővíteni akarta vásárlóközönségét. Felméréseik alapján főleg a fiatalok hiányoztak a márka szalonjaiból, így utánajártak, mivel lophatnák be magukat a megcélzott 18 és 34 év közötti korosztály szívébe. Arra jutottak, hogy valamilyen vadabb irányba kell elvinni a megjelenést – ehhez pedig a minél több fekete szín és a minimalista dizájn jó megoldásnak tűnt. Így született meg a Dark Custom irányzat, amely 2008-ban a Cross Bones és a Night Train – Softail családba tartozó – modellekkel indult. Hatalmas sikert aratott a koncepció, így egy évre rá a kezdő motorosoknak szánt “belépő” modellel bővítette a palettát a Harley-Davidson: megjelent az Iron 883.
Az “igazi” Harley-világba való belépés tökéletes eszköze az újdonság, amely több piacon is a legkelendőbb milwaukee-i modell lett. Ez nem is csoda, hiszen a mai napig mindent képes nyújtani tulajdonosainak, amit a nagyobb Sportsterek, csak éppen olyan békés, élhető módon, amely valóban pofon egyszerűvé teszi a használatát. Hogy ez mit takar, az persze kicsit később kiderül részletesen.
Előbb azonban ejtsünk szót még egy lényeges dologról: megjelenése óta először a 2016-os modellévre kapott egy alapos ráncfelvarrást az Iron 883, amely a garázsban fabrikált régi vagy éppen jelenkori bobberek stílusát igyekszik megidézni. Rövidre vágott sárvédők, matt fekete erőátvitel és kipufogók, drag stílusú kormány, egy személyes hurkás ülés, bordázott légszűrőház, lukas mintázat a kipufogó- és bordásszíj-védőkön. Nos, ezt az immáron jövő évre datált gépet próbálhattuk ki a 2015-ös szezon legvégén.
Videónkban részletesen megismerheted a Dark Custom legkisebb tagjátAmikor először testközelbe kerülünk a megújult Harley-Davidson Iron 883-mal, azonnal szemet szúr a motor apró felépítése. Persze, a Sportster családot nem a monumentalitás jellemzi – arra van elég túramotor a gyár palettáján -, de tesztalanyunk azok között is mokány. Ez annak is köszönhető, hogy nem a króm, hanem a matt fekete dominál, amely köztudomásúan slankít – nem véletlenül öltöznek ugyanilyen “színbe” a mondjuk finoman úgy, hogy megemberesedett motorosok. Egyedül a Forty-Eight hasonlatos hozzá kicsit, de ott is több a csillogó alkatrész.
Az apró fizikai méretek minden szempontból előnyösek azoknak, akik nem rendelkeznek kolosszus-termettel és/vagy nagyon vékonykák. Hiszen az alacsony ülés és a gyár palettáján egészen barátságosnak tekinthető tömeg eredményeként nagyon könnyen vezethető gép lett a megújult Iron 883. Ennek ugyanakkor megvan a hátulütője a másik oldalon: aki 180 centinél magasabbra cseperedett, annak semmiképpen nem ezt a járművet fogom ajánlani a milwaukee-i masinák közül, ha kezdő motoros, ha nem.
A Dark Custom fentebb felsorolt ismertetőjegyei egyébként nagyon férfias összképhez segítik a járgányt. A sok fekete, a kiválóan összeállított formai megoldások együttesen azt eredményezik, hogy az Iron láttán az embernek kedve támad egy keményet hasítani vele. Úgyhogy nincs más hátra, mint előre: indulás!
A motor egész megjelenésére ugyanaz a varázslat jellemző, amely a kizárólag V2-es erőforrásokkal operáló gyár valamennyi gépét jellemzi. Amikor közeledünk hozzá, a méretes, hűtőbordákkal körülvett küblik szinte magukhoz rántják a tekintetet. A márkának ugyan ma már van egy ennél is kisebb erőforrása, azonban a legkisebb “igazi” H-D mégis csak ez – hiszen nincs vízhűtő, és mind a kezelőszervek, mind minden egyéb ezen egyezik meg először a márkától megszokottakkal.
Az erőforrás azonban meglepően termetesnek tűnik. Amikor felkészületlenül közelítünk hozzá – esetleg korábban alaposan szemrevételeztünk egy 1200-es Sporit -, a modellnévből is egyértelmű lökettérfogat hihetetlennek tűnik. Csak 883 köbcentiméter, ekkora hengerekkel? Nos, a megoldás egyszerű: a hengerek ugyanis valóban ugyanakkorák, csupán a hajtókar hosszának növelésével érték el a mérnökök a robbanóterek méretének csökkenését. Így az Iron 883 tényleg sokkal komolyabbnak mutatja magát, mint amilyen.
Az egész jármű, és főként az erőmű ugyanis valóban abszolút alkalmasak arra, amire a Harley-Davidson hivatalosan is kínálja és pozicionálja a típust: a kezdő, újrakezdő, vagy egyszerűen békés és nyugodt járműre vágyó motorosok mégis abszolút igazi vasának lenni. Semmilyen helyzetben nem fog váratlan meglepetést okozni egy hirtelen gyorsulással, megtévesztő sebességgel – mondjuk azt hisszük hogy nem is megyünk annyival, aztán közben dehogynem – vagy éppen kiszámíthatatlan kanyarbeli viselkedéssel.
A különböző források össze-vissza adják meg a 2016-os Iron 883 adatait, így az egyetlen hivatalosan publikus teljesítmény-adatot, a nyomatékot is. 70 és 73 Newtonméter között minden adat szerepel – végül is mindegy, melyiket hisszük el, a lényeg egy abszolút motorosbarát karakterisztika lesz. Kellemesen indul el a gép, éppen annyit gyorsul, ami a dinamikusság alsó határát súroló motorozáshoz kell – de azt mindig totál kiszámíthatóan teszi. Végsebessége valahol a hazai autópálya-tempó környékén van, azonban ez nem egy lényeges dolog, ugyanis az üléspozíció – egyenes hát, szélesen széttárt karok és térdek és 0, azaz tök nulla szélvédelem – valahol 100-105 kilométer/óra körül húzza meg a kellemes motorozás határát. A legjobb pedig a 90 körüli krúzolgatás – na ott a legtökéletesebb az Iron!
A futómű is ehhez a stílushoz passzol kompromisszumok nélkül. Ugyan 2016-ra elöl és hátul is megújultak a rugózó elemek, de amikor végsebesség magasságában beesünk egy annak megfelelő ívű kanyarba, annak azért nem nagyon örül az egész cucc. De ismét ki kell emelnem, hogy nem erre való, és a vásárlóközönsége nagy valószínűséggel soha az életben nem is fogja erre használni. Amikor pedig a neki megfelelő tartományba lőjük be haladási tempónkat, akkor komfortosan és egyúttal kiszámíthatóan viselkedik minden.
Szerencsére még ha a blokk és a futómű nem is a súrolja a szuperlatívuszok kategóriáját, amikor megállásra kerül a sor, az Iron cseppet sem jön zavarba. Elöl és hátul egy-egy féktárcsa van csak, amelyeket egyaránt kétdugattyús nyergek szorítanak, azonban a blokkolásgátló széria – a Harley-Davidsontól megszokott, igényesen a kerékcsapágyba rejtett jeladóval egyetemben -, és az adagolhatóság és a fékerő is jó. Persze nem sportmotoros harapást kell várni, hanem a fentebb vázolt sebességtartományon belüli biztonságos megállást – azonban azt mindig és abszolút magabiztosan hozza. Csak együtt kell használni a két féket.
A felszereltség szintén nagyon baráti, hiszen mindent pont ugyanúgy találunk meg a fedélzeten, mint akár egy giga-túrabálnánál. Az irányjelző háromféleképpen is kikapcsolható, ebből kettő automatikusan, magától működik. A minimalista benyomást keltő műszeregység aljában levő apró kis folyadékkristályos kijelzőn akár a váltófokozat és a fordulatszám is megjeníthető digitális formában, és ennek menüpontjait kényelmesen, bal hüvelykujjunkkal, a markolatról kapcsolgathatjuk. Szóval úgy összességében az Ironnal motorozni pontosan olyan, mint egy nagyobb testvérével. Ez pedig igen nagy szó, hiszen mégis csak belépő, vagy mifene.
A barátságos fogyasztású kis erőforrással és a 12,5 literes tankkal ugyan messzebbre is eljuthatunk, azonban valószínűleg nem csak akkor fogunk megállni, amikor a sárga lámpa már kiégeti a szemünket. Az egy személyes és nagyon kényelmes optikát sugárzó nyeregben ugyanis csak elgémberedik az ember alfele, így szerintem úgy száz kilométerenként a tulajok többsége be fog iktatni egy szusszanást. Erős dohányosok előnyben…
No meg a csomagrögzítés hiánya is azt sugallja, hogy ez a vas alapvetően város-előváros, országon belüli túrák – vagyis hátizsákkal elérhető célpontok – meghódítására szolgál. Arra azonban nagyon kellemes kis partnere lesz mindenkinek, aki egy Harley-Davidson Iron 883 mellett teszi le a voksát.
Harley-Davidson Iron 883 ‘2016 |
|
Erőforrás |
|
Motortípus |
Léghűtéses Evolution® V-Twin motor |
Hengerűrtartalom (cm3) |
883 |
Furat x löket (mm) |
96,8 x 76,2 |
Sűrítési viszony |
9,0:1 |
Keverékképzés |
Elektronikus szekvenciális hengerenkénti üzemanyag-befecskendezés (ESPFI) |
Teljesítmény (kW/LE/fordulat) |
n.a. |
Forgatónyomaték (Nm/fordulat) |
71/3’750 |
Indítás |
Önindító |
Erőátvitel |
|
Sebességváltó |
Ötfokozatú |
Szekunder hajtás |
Szíj |
Felépítés |
|
Futómű elöl |
Teleszkópvilla |
Futómű hátul |
Két állítható rugóelőfeszítésű rugóstag |
Villaszög/utánfutás (fok/mm) |
30/117 |
Első fék |
Tárcsafék, kétdugattyús féknyereg, ABS |
Hátsó fék |
Tárcsafék, egydugattyús féknyereg, ABS |
Gumiabroncs elöl |
100/90B19 57H |
Gumiabroncs hátul |
150/80B16 77H |
Méretek |
|
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) |
2’250/n.a./n.a. |
Tengelytáv (mm) |
1’514 |
Ülésmagasság (mm) |
735 |
Üzemanyagtartály térfogata (l) |
12,5 |
Saját tömeg szárazon (kg) |
247 |
Ár |
érdeklődésre |
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »