A szóban forgó márka sokkal nevesebb gyártókkal egy időben kezdte a pályafutását, és a II. Világháború utáni években igazi aranykorát élte. 1949 és 1957 között négy világbajnoki címet szereztek a közúti motorversenyeken a 125-ös kategóriában, egyet pedig 250-ben – az talán mond valamit, hogy az ötvenes évek második felében a Ducati, az MV Agusta és a Honda (igen, a Honda!) is felvállaltan az FB Mondial gépeit használta példaként a saját masináik fejlesztése során. A céget Bolognában hozta létre Fratelli Boselli (ezért az FB, véletlenül sem a Facebook-ra utal!) a negyvenes évek végén. Az aranykor az ötvenes évek végéig tartott, majd a következő időszakban elkezdődött a hanyatlás: ekkor a márka nem készített saját erőforrásokat, hanem máshonnan szerezte be azokat és Mondial márkanéven általuk fejlesztett sasszéba építette be. A termelés azután 1979-ben állt le.
Több feltámasztási kísérlet is történt, amelyek közül a leglátványosabb a kilencvenes évekre datálódik: ekkor mutatták be az FB Mondial Piega 1000 superbike-ot. Ez a gép sem saját blokktól mozgott: a Honda RC51 kódjelű erőforrása hajtotta – biztosan többen fogják tudni, miről is van szó, ha azt mondom, a VTR1000 motorjáról van szó. Azonban a többivel együtt ez a kísérlet is kudarcba fulladt. A márkanevet és az egész Mondial Moto S.p.A. nevű céget azután 2005-ben megvásárolta egy bizonyos Piero Caronni nevű üzletember. Neki van joga többek között a kétütemű Bimota V Due 500 típust is gyártani – de weboldalán jelenleg kínál eladásra Mondial Piega 1000, Mondial Starfighter és Bimota V Due 500 motorokat is!
Az idei EICMA kiállításán aztán újra felbukkant a márka, csakhogy nem Caronni úr tulajdonaként! Egy bizonyos Lord Pier Luigi Boselli (igen, a cég eredeti alapítójának a leszármazottja!) barátjával, Cesare Gallival újra megalapította az eredeti, FB Mondial nevű márkát. Azonnal be is mutattak egy nagyon kellemes külsejű modellt, amely a Hipster nevet kapta. 2017-től lehet majd megvásárolni 125 és 250 köbcentiméteres változatban, 2023-ig pedig további három új típus létrehozását tervezik.
A Hipster mindkét lökettérfogatú változatát egyhengeres, négyütemű, folyadékhűtéses és négyszelepes SOHC benzinmotor hajtja – a 125 ös blokk 15 lóerőt és 12 newtonmétert, a 250-es pedig 25 lóerőt és 22 newtonmétert produkál. Mindkét motor futóműve 41 milliméteres első teleszkópokból és kettős hátsó rugóstagokból áll, acél a vázuk és 130 kilogramm körüli a száraz tömegük. Elöl 100/90-18, hátul pedig 130/70-17 méretű abroncsok feszülnek a fűzött ráfokon. Az első 280-as tárcsát négydugattyús nyereg fogja közre.
Mivel korunk egyik biztos slágere a scrambler mint építési irányzat, így az FB Mondial sikere az új Hipsterrel szinte borítékolható. A masina nagyon jól néz ki – ha a cég ígérete szerint minőségi anyagokból építik meg magas színvonalon és ehhez megfelelően piacképes árat társítanak, nagy gondjuk nem lehet!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »