A Yamaha rendelkezik két briliáns járművel. Egyrészt ott van az MT-09 család a vadóc alapváltozattal és a hihetetlenül jó túramotorrá varázsolt Tracerrel, másrészt a nem túl izmos, mégis első futóműve miatt elismerésre méltó Tricity robogó. Utóbbi zsenialitása a két első kerék adta tapadási többletben és az első futómű egyszerű – így súlytakarékos – konstrukciójában rejlik, míg a háromhengeres hangvillások rengeteg jó tulajdonságát most el sem kezdeném felsorolni… A Tokyo Motor Show színpadán pedig debütál a fenti két családtag szerelemgyereke, amely az MWT-9 nevet kapta a keresztségben.
A koncepció – mert egyelőre csak arról van szó, bár én nagyon bízom benne hogy villámgyorsan sorozatgyártásba kerül a holmi – az LMW nevet kapta: ez a Leaning Multi-Wheel, vagyis “dönthető többkerekű” rövidítése. Első ránézésre pofonegyszerűen rakták össze: a Tricity teljesen mechanikus dupla kerekes első futóművét simán odabiggyesztették egy MT-09 elejére. Mert így a képek alapján a villanyaktól nagyjából ugyanolyan maradt minden.
Mitől lesz jó kanyarban egy motor? Attól, hogy élvezetesen lehet vele dönteni. Ebben komoly veszélyforrás – főleg közúton, állandóan változó tapadási körülmények között – az első kerék kicsúszásának veszélye. Amennyiben az első tapadófelületet duplájára növeljük, ez a rizikó logikusan a felére fog csökkenni – így sokkal biztonságosabb lesz az egész motorozás – az élvezet tökéletes megtartása mellett. Arról ne is beszéljünk, hogy a fékútra is nagyon előnyös hatása van a kétszeres első lassítóerőnek – mármint amit az ABS segítségével át tudunk vinni az aszfaltra. A kigyorsításnál meg majd besegít a menetvezérlő elektronika a fakezűbb motorosoknak is…
Mivel jó néhány évvel ezelőtt volt saját Piaggio MP-3-asom – amivel volt szerencsém rendesen havas körülmények között is motorozni -, pontosan tudom, mekkora biztonsági tartalékot jelent a két első abroncs rossz tapadási körülmények esetén. A Yamaha konstrukciójánál ráadásul az olaszok hidraulikus első futóművének komoly hátránya, a jelentős súlytöbblet sem jelentkezik – így a frenetikusan jól sikerült három hengeres 850-es blokk erejével párosítva szinte biztos, hogy az MWT-9 zseniális jármű lesz.
Már csak abban kell erősen bizakodnunk, hogy a jármű pontosan így gyártásba is kerül – na meg abban is, hogy erre nem kell sokat várnunk sem. Amire van esély, ugyanis a Yamaha az elmúlt években egész jó arányban hozta át tanulmányait a széria motorok közé. Bízzunk benne, hogy hamarosan a végleges izomtricikli tesztjét is olvashatjátok majd az Onroadon!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »