Amikor egy nagy járműgyártó számára teljesen új vizekre készül evezni, mindig felmerül a kérdés: sikeres lesz-e a vállalkozás? Hiszen komoly dolog, amikor ismeretlen járműkategóriában kell megvetni a lábát – azt pedig rosszul sikerült végtermékkel nem lehet abszolválni. A BMW azonban soha nem volt szívbajos ezen a téren – elég az S1000RR szupersport-motorjukra gondolni, amivel csúnyán elkenték a superbike kategóriában jártas versenytársak száját. Most azonban egészen másról van szó: az alsóbb szegmens, vagyis a “tömegmotor” irányába készülnek bővíteni: jönnek a kis egyhengeres bajor gépek.
A döntés teljesen értehtő egyébként. Ilyen masinákon ugyan lényegesen kisebb árrést lehet realizálni (már darabonként), azt értékesített mennyiség azonban olyan nagy lehet, hogy a végén a vállalati szinten megjelenő profit mégis bőven megéri. Különösen, ha figyelembe vesszük a keleti piacokat. A recept egyébként sem új, hiszen például a Honda nyereségessége alapvetően ezeknek a kis motorkáknak és hatalmas felvevőképességű országoknak köszönhető.
A bajorok mindezek érdekében kooperációra léptek az indiai TVS Motors-szal. Egyrészt már meglévő alsóbb kategóriás modelljeiket fogják Indiában gyártatni – így sokkal alacsonyabb áron kínálhatják a legnagyobb motoros piacnak számító országban azokat -, másrészt már akkor bejelentették közös fejlesztésű, “500 köbcentiméter alatti” motorkerékpárjukat. Nos, ennek az újdonságnak az előhírnökét tisztelhetjük mai főhősünk személyében.
Dél-Amerika legnagyobb – Sao Pauloban megrendezett – motorkerékpáros kiállításán mutatták be a nagyközönségnek a hivatalosan BMW Concept Stunt G310 névre keresztelt egyhengeres tanulmányt. Ez egy kimondottan motoros akrobatikai célokra készült egyedi jármű – értelemszerűen így nem fog gyártásba kerülni, mégis roppant izgalmas. Hiszen nyilván a fentebb előrevetített új BMW-k első, élőben is megcsodálható előhírnöke. Amely alapján azt kell mondani: ha kicsit is ilyenek lesznek az új, egyhengeres propelleres vasak, akkor várjuk őket szeretettel!
No de ismerkedjünk meg inkább a G310-zel! A fejlesztésben állítólag részt vett a bajorok sokszoros stunt-világbajnoka, Chris Pfeiffer is, aki a következőket mondta a koncepciómotorról: “Ehhez a műfajhoz egy kompakt de agilis motorra van szükség, amely egyszerre stabil és robusztus is. Meg kell találni a tökéletes harmóniát az agresszivitás és a kontrollálhatóság között.” Ennek érdekében a Concept Stunt G310 meghajtásáról egy egyhengeres blokk felel, amelynek paramétereit nem adták meg, csupán néhány több mint figyelemreméltó technikai részletét.
Az erőforráson ugyanis a henger úgy lett elhelyezve, hogy a függőlegeshez képest hátrafelé döntötték meg, valamint a hengerfejet 180 fokkal elfordították. Így a blokk sokkal kompaktabb, a mérnökök pedig szabadabban játszhattak a beépítésével. A végeredmény egy nagyon rövid tengelytávú, így különösen jól kezelhető motorkerékpár lett – most nyilván azzal a mesével kiegészítve, hogy így a legalkalmasabb az akrobatikus mutatványokhoz, valójában pedig vélhetően az utcai manőverezhetőség javítása volt a cél.
A G310 formavilága és színválasztása (utóbbiban a BMW megszokott három színén kívül a brazil nemzeti lobogó árnyalatai is dominánsan megjelennek) azonnal magához rántja a tekintetet. Az élekkel és a formákkal is nagyon eredményesen játszottak a dizájnerek, érdemes például alaposan szemügyre venni az üzemanyag-tartályt.
Mindamellett, hogy sajnos semmilyen technikai paraméterét nem ismerjük ennek a masinának, illetve hogy hivatalosan ez nem egy utcára szánt modellcsalád előhírnöke, csupán egy koncepció, a magam részéről azért erősen reménykedem benne, hogy az első modern egyhengeres BMW a lehető legjobban fog hasonlítani rá! Mert akkor nem lesz semmi rossz abban, hogy a bajorok ilyen radikálisan lefelé bővítik modellpalettájukat, sőt!
Cimkék:
Van otthon egy Harley-Davidson a garázsban, de már unod? Egy kis belga cég olyan kitteket árul, amivel három- vagy négykerekűvé alakíthatod.
Elolvasom »Az eset a napokban történt Amerikában. Motorosunk nem állította le a vasat a tankolás idejére: felgyújtotta az egészet, ő súlyosan megsérült.
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »