Van, aki télen és nyáron egyaránt maszkot hord a bukósisak alatt. Ennek vannak vitathatatlan előnyei: nem lesz izzadt és piszkos a bélés, és a maszkot mosni- és cserélni is egyszerűbb, mint fejvédőnk belsejét. A nyári kánikulában és az őszi-téli hűvösebb időkben azonban nem ugyanaz a maszk lesz tökéletesen komfortos, hiszen a téli nyáron meleg – és ez fordítva is igaz. Jómagam például a pamut anyagú kámzsákat nem is szeretem, mert folyton összegyűrődnek, amikor ráhúzom a sisakot. Szintetikus, vagyis neoprén maszkot hordok a téli időkben, de nyáron nem szeretem az álarcot. Hiába van ezeknek az általam preferált kámzsáknak a fejrésze vékonyabb anyagból csinálva, mégis képesek a téli hónapok alatt érezhetően kitágítani a sisak bélését. Igaz, hogy nagyjából egész télen (ha nem is napi szinten) használom a motort, de többször voltam kénytelen szembesülni azzal a kellemetlen jelenséggel, hogy tavasszal az első maszkmentes napon bőnek érzem a bukómat. Eddig nem találtam jó megoldást a jelenségre, most azonban úgy tűnik, igen: mégpedig az AFX FX120 bukósisak képében, amely minden viselési napon tökéletesen illeszkedik fejünkhöz – akár van rajtunk kámzsa, akár nincs.
A titok nyitja nagyon egyszerű: tesztalanyunk nem a megszokott bukósisak-béléssel rendelkezik, hanem kicsit vékonyabbal. A sima zárt sisak belsejében ugyanis egy felpumpálható kamrarendszer kapott helyet, amely a megfelelő területeken annyira “dagad meg”, amennyi levegőt mi magunk belenyomunk. Felfújódó terület van a tarkónál hátul, a fülek mögött-fölött, valamint az arcpárnák alatt. Az egész rafinált formájú gumizsák egy darabból van, ennek megfelelően a tarkónknál levő nyomkodható felülettel felvétel után néhány mozdulattal egyenletesen mindenhova bejuttathatjuk belsejébe a levegőt. Leereszteni pedig az állrész alatt, az arcpárna előtt egy szelep megnyomásával tudjuk.
Videónkban részletesen bemutatjuk az FX120-astA kialakítás előnye, hogy nem kell pontosan a fejünkre passzoló sisakot keresgélnünk. A kipróbált M-es méretű AFX kicsit nagy volt a rám – legalábbis leeresztett állapotban. Ennek megfelelően sokkal kényelmesebb felhúzni is, mint egy hagyományos belső kialakítású és pontos méretű fejfedőt. Amikor fent van, akkor is olyan “lötyögős” érzést nyújt, mint egy fél-egy mérettel nagyobb sipka. Amint azonban hátul belenyomkodjuk a levegőt – ehhez 4-5 nyomás, vagyis csupán néhány másodperc szükséges -, hirtelen tökéletesen illeszkedik mindenhol. Teljesen körülöleti koponyánkat, mindenhol úgy tart, mintha ránk öntötték volna. Persze ha nem állunk le időben és túlfújjuk, annyira passzentos lesz, hogy szinte a szemünk kiugrik a helyéről…
Az illeszkedés annyira szoros, hogy konkrétan a nyaki részen sima fejvédőnél ennyire passzentos kialakítást talán nem is lehetne elérni – vagy ha igen, fel- és lehúzásnál leszakadna a fülünk. Ennek megvan az előnye a biztonság terén is – hiszen ilyenkor semennyire nem tud lötyögni a fejünkön az AFX – és zajkomfort terén is – mert a fülünk mellett soha nem fúj be a szél. Ráadásul a bélés nem tud kitágulni, mint ahogy minden hagyományos kialakítású fejvédőnél az idővel bekövetkezik. A szél befújása egyedül az állrész alatt jelentős: ide egy bogárhálót hálás lett volna bepasszítani a gyárnak.
Egyéb felszereléseit tekintve egy középkategóriás sisakkal szemben támasztott minden követelménynek megfelel az FX120: van belső napszemüvege, állszíját pedig microlock rendszerű csatt fogja össze. A napszemüveg az én fejformámra a tesztben igénybe vett szélvédelem nélküli túraenduron nem volt tökéletes, ugyanis nem nyúlt elég mélyre – de vélelmezem, hogy egy sportosabb gépen ez a jelenség nem lett volna ennyire zavaró. A sisak nyílásának elhelyezése is arra enged következtetni egyébként, hogy a gyárban főleg az előredőltebb testhelyzetben motorozókra gondoltak, amikor kifejlesztették a modellt. Ha már a plexinél tartunk: ez semennyire nem páramentes, cserébe az AFX kínál megoldást a víz lecsapódása ellen – de erre később, egy külön anyagban szeretnénk visszatérni.
Mindenképpen meg kell még említeni a szellőzést, hiszen minden hiába lenne, ha nem járná körül megfelelően a levegő a fejünket egy melegebb nap során. Ebből a szempontból a tesztsisaknak nem volt oka különösebb szégyenre: igaz, nem annyira király, mint a korábban kipróbált FX-41, de az erős átlagot itt is vidáman megüti. Van nyitható-zárható áll- és homlokszellőzőnk és egy szintén becsukható légkiszívó nyílás is hátul. Ezek együttesen benyomásaim alapján kellemes légáramlást biztosítottak. Persze egy sötét plexi rengeteget javítana a melegedésen – ezen a téren pedig szintén dicséret illeti az AFX-et, mert a vizor egyetlen mozdulattal vehető le- és szerelhető vissza. Így az esetleges csere tényleg villámgyorsan hajtható végre.
Összességében meglepően kellemes középkategóriás bukósisakot ismerhettem meg az FX120 “személyében”, amely hozza a kategóriájától elvárható valamennyi követelményt, de kiegészíti azokat egy olyannal, amely viszont kiemeli az átlagos termékek köréből: pumpa-rendszerének köszönhetően minden egyes viseléskor – aláöltözéstől függetlenül – tökéletesen fog passzolni a fejünkre. A teszt megírásának pillanatában pedig mindez 48.990.- forintba kerül a MotoPartsShop üzletében – ennyit pedig simán megér! Egy személyes próbát meg pláne…
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »