Hogy elkerüljük a felesleges macerát, lássuk hogy milyen feltételeknek kell megfelelnünk, hogy játékban maradhassunk az utakon, először a mit csinálj szakasszal:
Az R. 36. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(8) Az autóbusz forgalmi sávban
b) az autóbusz- és trolibuszforgalom zavarása nélkül
be) a kétkerekű motorkerékpár és a kétkerekű segédmotoros kerékpár közlekedhet.
Az R. 36. §-a a következő (12) bekezdéssel egészül ki:
(12) Ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állniuk – előre sorolás céljából -, kétkerekű motorkerékpárral, illetve kétkerekű segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett, vagy azok között, kétkerekű kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha
a) az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és
b) az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák.
Az R. 40. §-ának (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(9) A járdán a mozgáskorlátozott személy (illetőleg az őt szállító jármű vezetője) járművével, a betegszállító gépjármű, a kerékpár, a kétkerekű segédmotoros kerékpár és a kétkerekű motorkerékpár a (8) bekezdésben említett egyéb feltételek fennállása esetén akkor is megállhat, ha a megállást jelzőtábla vagy útburkolati jel nem engedi meg.
Az R. 48. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(9) A zárt utastérrel (vezetőtérrel) nem rendelkező motorkerékpáron és segédmotoros kerékpáron utazó személynek becsatolt motorkerékpár-bukósisakot kell viselni. Ilyen járművel csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a járművezető és az utas becsatolt motorkerékpár-bukósisakot visel.
Az R. 54. §-a a következő (9) bekezdéssel egészül ki:
(9) A három- vagy négykerekű segédmotoros kerékpárral személyt szállítani akkor szabad, ha a jármű vezetője a 17. életévét betöltötte.
Rendszám: a motorkerékpáron hátul úgy kell elhelyezni, hogy a hatósági jelzés síkja a jármű hossztengelyére merőleges és megközelítően függőleges helyzetű legyen, a járművön túl ne nyúljon, legalsó pontja az úttest szintjétől legalább 0,30 méter, legfelső pontja az úttest szintjétől legfeljebb – amennyiben a felépítmény szerkezeti kialakítása ezt lehetővé teszi – 1,50 méter magasságban és olyan helyen legyen, ahol könnyen leolvasható.
A motorkerékpárt fel kell szerelni két, egymástól független vezérlésű üzemi fékszerkezettel, melyek közül az egyik az első, a másik hátsó kerékre hat.
A lakott területen kívüli út úttestjén, leállósávján, útpadkáján tartózkodó gyalogosnak/személynek – ide nem értve a gyalogosok zárt csoportban történő közlekedését – éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie. Vagyis amint városon kívül az úttesten leszállunk a motorról, láthatósági mellény kell rajtunk legyen!
A motorkerékpár ködfényszóróját úgy kell elhelyezni, hogy optikai tengelye a motorkerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjába essen, vagy ha így nem helyezhető el, az átvilágított felületének ehhez a síkhoz legközelebbi pontja a motorkerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjától legfeljebb 0,25 méterre legyen. Az olyan motoros triciklin, amelyre csak egy ködfényszórót szereltek, a ködfényszóró átvilágított felületének a bal széle a jármű bal oldali legszélső pontjától 0,40 méternél távolabb nem lehet.
Irányjelző lámpákkal fel szabad(!) szerelni a motorkerékpárt, a különböző oldali irányjelző lámpák átvilágított felületének a belső szélei egymáshoz oldalkocsi nélküli motorkerékpár első irányjelzői esetében 0,30 méternél közelebb nem lehetnek; az oldalkocsi nélküli motorkerékpár első irányjelzői a fényszóró átvilágított felületének széléhez nem lehetnek 0,10 méternél közelebb.
Hátsó fényvisszaverővel (prizma) kötelező felszerelni a motorkerékpárt. A hátsó fényvisszaverő által visszavert fény csak piros lehet és a jármű hosszirányú függőleges felezősíkjában kell elhelyezni.
Kötelező a hangjelző berendezés felszerelése ( hangereje motorkerékpáron 89-112 dBa lehet).
A motorkerékpár vezető- és utasülését úgy kell kialakítani, hogy az ülésen helyet foglaló személy a lábait megfelelően meg tudja támasztani és az utas kapaszkodási lehetősége biztosított legyen.
Az oldalkocsi nélküli motorkerékpárt fel kell szerelni olyan támasztóberendezéssel, amely a motorkerékpárt álló helyzetben rögzíteni képes. A támasztóberendezés a menetiránnyal szembe nem nyílhat.
Kötelező elsősegélynyújtó felszerelést tartani a járművön, aminek tartalmát a jogszabály határozza meg. Az elsősegélynyújtó felszerelés egyes tartalmi elemei a gyártó által meghatározott időpontig alkalmazhatóak.
100 dB maximális maximális közeltéri zajkibocsátás engedélyezett.
Az MP3/Fuoco és egyéb háromkerekű robogók tulajdonosainak lehet érdekes, hogy az ikerkerekes járműveket nem kell ellátni támasszal, de azoknak parkolási helyzetben (behúzott rögzítőfékkel) megadott feltételek szerinti stabilitással kell rendelkezniük (különböző dőlésszögekben).
Érdekesség, hogy kötelező a járművet illetéktelen használat elleni biztonsági készülékkel felszerelni. Gyakorlatilag működő kormányzárral kell rendelkeznie gyárilag.
Nem szabad olyan gumiabroncsot használni, amelyen a bordázat közötti hornyokat utólagos beavatkozással mélyítették.
Fontos tudni, hogy csak olyan gumiabroncsot szabad használni, amelyen a futófelület mintázatának magassága a teljes felületen eléri az előírt minimumot – ez motoron 1,6 mm. Külön kérdést vet fel, hogy egyes sportgumikon nincs mintázat a teljes futófelületen annak széléig, így azok hogyan kapnak engedélyt utcára.
A következő oldalakon átnézzük a jogosítvány kategóriákat. megtudhatod,milyen jogsival mit vezethetsz. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »