Sokan megtették már az elvben lehetetlennek tűnő feladatot: a víz felszínén motorozni. Mivel a motor nehéz és formátlan az önálló úszáshoz, ahhoz hogy fent maradjon a vízen, nyilván valamilyen trükkre van szükség. Ez pedig nem más, mint a sebesség: ha elég nagy a tempó, hogy a kerekek felússzanak a folyadék felszínére, a jármű nem fog elsüllyedni. A jelenség pontosan ugyanaz, mint amikor közúton is nagy esőben átélhetünk – csak ott senki nem vágyik rá, hiszen irányíthatatlanná válik a jármű.
Amikor át akarunk szelni egy folyót vagy tavat annak felszínén tartva a motort, akkor viszont mindenki megelégszik az egyenes nyomvonallal. Így járműfizikailag egyszerű a dolog: akkora tempó kell, hogy a forgó kerekek ne tudjanak elsüllyedni, hátra kell terhelni a súlyt – hogy az első kerék biztosan a felszínen maradjon, a hajtott hátsó pedig jobban tudjon “kapaszkodni” a folyadékba -, jó messzire előre nézni és nagyon hinni benne, hogy sikerülni fog.
Első hősünk ezekből szinte semmit nem csinált jól. Egy tó kiszáradt medrében próbálta átszelni a megmaradt vízfelületet. Azonban motorja gyenge, sebessége pedig kicsi volt. Ehhez jött a mély talaj és a rossz testsúlyválasztás. Elsőre még jól megoldotta a dolgot, a második nekifutásra azonban nem jött össze a dolog.
Lassan jött, túl sok súly maradt az első keréken, amely így a vízből kiérve elsüllyedt a sárban – onnantól pedig a fizika tette a dolgát. Vulgárisabban fogalmazva emberünk úgy szájra esett a kamera előtt, mint annak a rendje… Mivel semmiféle védőeszközt nem viselt – még egy szerencsétlen bukósisakot sem -, csak iszonyatos mázlijának (meg talán a puha talajnak) köszönhette, hogy egyáltalán túlélte a kalandot. Amely így fest mozgóképen:
Nem kell persze nagyon kinevetni szegény amatőr vitézünket, mert a legprofibbak is elkövetnek hibát a vízen motorozás közben. Talán sokan hallottatok már a Man TT egyik rettenthetetlen versenyzőjéről, Guy Martinról – nézzétek meg ezt a régi cikket, mert a benne levő videó még így évek távlatából is rettenetes. Szóval így nyomja Guy a Szigeten – viszont tavaly ő is kitalálta, hogy megdönti a motoros hidroplánozás világcsúcsát.
A kísérlet közben – pedig rá nem mondhatjuk, hogy nem volt meg a sebessége! – azonban egy egészen apró hibát vétett: egy pillanatra elemelkedett a felszíntől az első kerék. Visszaérve azonnal el is merült, így aztán Guy Martin is egy baromi nagy zakóval fejezte be a csúcstámadást. Ő legalább rendesen fel volt öltözve, így maga meséli el nevetve a történteket:
Úgyhogy annyira mégsem egyszerű dolog ez a vízen siklás motorral. Természetesen zárjuk le egy pozitív kimenetelű filmmel az anyagot, és nézzük meg, milyen amikor tökéletesen hasít valaki a tó felszínén. Lazán, kilónegyvennel – persze a táv is sokkal rövidebb, mint Guy kísérleténél!
Cimkék:
Már Dakar motorjuk is van az indiaiaknak - a TVS Racing saját csapattal indul a tereprali versenyen. Természetesen akad ebben segítségük bőven.
Elolvasom »Az angol Nortonnak fut a szekér, nem marad egyetlen motor sem a nyakukon. A sikeren felbuzdulva jövőre új modellt mutatnak be a café-racerek szerelmeseinek.
Elolvasom »A Moto Morini egy meglepően ütős párossal rukkolt elő. A Seiemmezzo (jelentése hat és fél) SCR változatát próbálhattuk ki.
Elolvasom »Megjelenése óta joggal száll harcba az "utak királya" címért a BMW hathengeres gőzöse. Vajon milyen egy bő 10 éves K 1600 GT?
Elolvasom »A BMW egy egészen formabontó elektromos robogót dobott piacra. A CE 04 sokkoló külseje vagy tetszik, vagy nem. Lássuk, mit tud!
Elolvasom »Annyira az utolsó szakaszra maradt a döntés, hogy az összetett állás is megfordult. A Dakar Rally 2023-as győztese pedig ...
Elolvasom »