Az amerikai eredetű cirkálók, vagyis criuserek a legrégebben gyártott, és talán leginkább hagyományőrző motorkerékpár-családot alkotják. Nagyon erősek a tradíciók: V2-es és léghűtéses (vagy azt imitáló) erőforrás, hosszú tengelytáv, alacsony építés, előre tett lábtartók, egyszerű és lehetőleg analóg műszerek jellemzik ezeket a gépeket. A lökettérfogat lehet viszonylag alacsony vagy hatalmas, egyaránt elvárják a vásárlók az ahhoz képest nyomatékos erőforrást is. A Kawasaki jövőre érkező legújabb Vulcan modellje azonban nagyon rebbellis jegyekkel borzolja majd a krúzer-fanok idegeit – ugyanakkor komoly esély van rá, hogy egy bitang jó motor lesz!
A motor alapjait a jól bevált Er-6n (és családja) adja, így az erőforrás is a már ismert 650-es soros kéthengeres blokk, amelyet azonban a cruiserekkel szemben támasztott követelmények miatt alaposan áthangoltak. Változtattak az üzemanyag-ellátási rendszeren, a vezérlésen és a kipufogón is. A pontos teljesítmény-adatokat egyelőre nem hozták nyilvánosságra, a kiszivárgott információk alapján 75 newtonméteres – és már alacsony fordulaton rendelkezésre álló – nyomatékot és 55-60 lóerős csúcsteljesítményt várnak a Vulcan S-től. Az erő hat sebességes váltón és láncos szekunder-hajtáson keresztül jut el a hátsó kerékre.
Az erőforrásban növelték a lendkerék tömegét és külön kiegyensúlyozó tengelyt is alkalmaztak a vibrációk csökkentése érdekében. (Amit a magam részéről nem teljesen értek, mert az Ernők blokkja nem rezonál veszélyes mértékben, egy cruisernek pedig pont hogy jól is tud állni némi “good vibration”) Az erőforrás meg sem próbál hagyományosnak kinézni – mondjuk nem is nagyon lenne esélye rá -, így a vízhűtőt sem igyekeztek a vázba integrálni.
Sőt, maga a váz is abszolút eltér a kategóriában megszokottnak számító, a blokkot körülölelő gerincváztól. A Vulcan S 650-es erőforrása ugyanis teherviselő elem a nagy szilárdságú acélból készített Diamond vázban. A D-profilú lengővilla két oldalán a hagyományos rugóstagokat se keressük: a Vulcan S ugyanis az Er-eknél megszokott, vízszintesen beépített központi lengéscsillapítót kapta. Elöl egyébként 41 milliméteres teleszkópokat találunk 130 milliméteres rugóúttal, míg hátul ugyanez az adat 81 milliméter.
A Vulcan S a gyári sajtótájékoztatón elhangzott információk szerint nem is akar tipikus cruiser lenni. A tervezők célja egy olyan közepes teljesítményszintű motor megalkotása volt, amely kezdőknek is mindenben megfelel, de a gyakorlott motoros arcára is hosszú ideig képes mosolyt varázsolni. Nem ragaszkodik a berögzült hagyományokhoz, például a kipufogóját is úgy ahogy van a hasa alatt hordja. Ennek eredménye a nagyon alacsony tömegközéppont – a lábtartók azonban magasra kerültek, így a Vulcan S bedönthetősége messze felülmúlja a krúzerektől megszokottat.
A motor érdekessége, hogy eleve testre szabhatóra tervezték a vezetői pozícióját. Az alacsony építésű gépek ugyanis általában nem nagyon tudnak kényelmesek lenni a magasabbra nőtt motorosok számára. A Kawasaki mérnökei azonban rájuk (ránk) is gondoltak: a lábtartó, a kormány és az ülés pozíciója is állítható, így gyorsan és egyszerűen testre szabható gép lesz a Vulcan S.
A 226 kilogramm menetkész tömegű újdonság alapkivitelben egy nagyon puritán, egy személyes masina lesz. Azonban igény szerint rengeteg gyári kiegészítőt vehetünk hozzá, így akár utasülést (lábtartókkal együtt kapjuk), vagy éppen a hosszabb útra készülőknek koffereket, a huzatra érzékeny motorosoknak pedig jó nagy szélvédőt.
A modell bemutatóját természetesen az Egyesült Államokan rendezték, hiszen a fő piac bizonyosan az lesz. Az európai forgalmazásról nincs információnk, pedig a motor abszolút alkalmas lehet az Öreg Kontinens útjaira is. Főleg, ha egy kellemes áron érkezik – ebben az esetben a remekül sikerült Yamaha XY950 vagy éppen a Harley-Davidson Street 750 méltó vetélytársa lehet.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »