Mindenki mást szeret a motorozásban. Van, aki versenypályára jár élvezni a sebességet és minél nagyobb tempóban bevenni újra meg újra ugyanazokat a kanyarokat. Más a földutakat keresi fel és nyakig összesarazza magát meg a motorját is. A túramotoros pedig keres valamilyen célpontot és azt jól meglátogatja. Ez a célpont lehet történelmi vagy természeti nevezetesség is, és az sem baj ha új közben néha finomakat lehet enni, illetve ha kanyargós vonalvezetésű aszfaltcsíkokon visz majd minket a paripa. Ezen célkitűzések közül igyekeztem minél többet teljesíteni az idei utolsó, október 19-re tervezett Onroad túrával.
Találkozzunk vasárnap reggel 9.30 körül Biatorbágyon, a Viadukt előtt található Agip benzinkúton. Innen a “teli tank, üres hólyag” mottó jegyében rögtön az elején letudjuk az útvonal legrosszabb aszfaltminőségű részét Alcsútdobozig, majd egy kis kerülővel 11 előtt meg is érkezünk gasztrotúránk első állomására, a csákvári Csuta Cukrászdához. Itt fél óra fagyizásos-kávézós szabad foglalkozás után újra nyeregbe pattanunk, és legközelebb a Tatai vár mögött parkírozzuk le a ménest.
A Vár épülete kiemelt műemlék. 1397-1409 között épülhetett a Lackffy család birtokközpontjaként – a Vértes és Gerecse hegységek találkozásánál – egy vízzel és mocsarakkal körülvett sziklamagra. A Vár 1397-től királyi birtok, Luxemburgi Zsigmond és Hunyadi Mátyás idején élte fénykorát mint nyaraló-kastély. A török hódoltság alatt – a 16. századtól – Tatát megpróbálták a Győr védelmét biztosító végvári rendszerbe illeszteni. 1568 után megépült az olasz bástyás vár, igazi erődítménnyé azonban nem vált, s többször cserélt gazdát a harcok során. 1727-ben a tatai uradalmat az Esterházy család ifjabb, fraknói grófi ágának kiemelkedő személyisége, gróf Eszterházy József országbíró (1682-1748) vásárolta meg. Az uradalmi építőmester, Fellner Jakab (1722-1780) által 1755-ben épített bejáró a mai napig a Vár megközelítésének fő útvonala.
A Kuny Domokos Múzeum 1954 óta működik a vár épületében. Az 1912-ben alapított Piarista (Tatatóvárosi) Múzeum gyűjteményén kívül jelentős, főként bronzkori és római kori régészeti, természettudományi, helytörténeti, képző- és iparművészeti, valamint hazai és nemzetközi néprajzi anyagot őriz, többek között a tatai fajanszmanufaktúra emlékeit. A Vár 13 termében állandó kiállítás látható a római kortól a 19. századig felölelve Tata és környéke történetét, két teremben időszaki kiállítások bemutatására nyílik lehetőség.
Itt másfél órát tervezünk eltölteni – nincs kötelező program, aki akar meglátogatja a kiállításokat, aki pedig éhes, az elballag a gyalog is néhány percre található hamburgeresek valamelyikébe. A tervek szerint fél kettőkor folytatjuk utunkat, amelynek motorozás szempontjából lényegi része csak most jön. Ugyanis a fantasztikus vonalvezetésű Tarján-Héreg-Tát útvonalon át közelítjük meg Esztergomot. A kanyargászás után a Dunakorzón levő nagyon szép kis kávézóban, a Bazilika lábánál szusszanunk még egyet, majd feltöltődve kicsit gurulunk a Dunakanyarban, végezetül Lepence után átvágunk az őszi Pilisen, hogy a szentendrei Lukoil benzinkútnál búcsúzzunk el egymástól.
A túra nem hosszú, a szervezett része mindössze 180 kilométer. A tervezett tempó sem lesz nagy, szokás szerint szabályos sebességekkel fogunk haladni. Cserébe többször is megállunk a szokásosnál, így jól meg tudjuk vitatni, melyik lehetett a 2014-es év tesztmotorja… Úgyhogy október 19-re tedd magad szabaddá és gyere velünk még egyet motorozni! Addig pedig egy emberként drukkoljunk, hogy szép őszi nap kísérjen minket idei utolsó Onroad túránkon. Amelyre remélhetőleg még valamilyen tesztmotort is sikerül beszerveznünk így a szezon végén. (A túrára itt tudsz jelentkezni – természetesen enélkül is részt lehet venni, de megköszönjük ha regisztrálod részvételi szándékodat.)
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »