A jelenkor sportgépei egyre inkább a brutális nakedek lesznek, elég ha megnézzük a felhozatal egy részét – a BMW S1000R, a KTM 1290 Super Duke vagy az Aprilia Tuono V4R olyan teljesítménnyel rendelkeznek, mint egy bő évtizeddel ezelőtt a legkeményebb sportgépek, de a maiaktól sem maradnak el sokkal. A 2015-ös modellévre egy kissé felfrissítik az Aprilia Tuono-t, hogy továbbra is a kategória élmezőnyébe tartozhasson.
A 999 köbcentiméteres négyhengeres V-motor teljesítménye miatt eddig sem kellett szégyenkezniük a tulajdonosoknak – a korábbi 167 lóerő immár 170-re nő a megújult és áthangolt kipufogórendszernek hála. A 115 newtonméteres forgatónyomaték is igen impozáns adat. Az elektronikai felügyeletnek hála mindez az erő kordában tartható a kevésbé rutinos motorosok számára is, de azok is élvezhetik majd, akiknek már az óvodában is streetfighter volt a jelük, ugyanis a sok villanykütyüt akár ki is kapcsolhatjuk.
A teljesítménykarakterisztikát három fokozatban állíthatjuk a felhasználás körülményeitől függően. Track módban a legdurvább, ilyenkor az összes lovacska rendelkezésünkre áll – ez főként versenypályás használatra javasolt. Sport üzemmódban némileg szelídül, de még mindig vadállatias marad a gép, Road-ba kapcsolva viszont a lóerők egynegyedét visszaveszi a számítógép, így csúszós útfelületen, esőben is jól motorozható marad a Tuono V4 R.
Az üzemanyagtartály kialakításán változtattak, hogy jobb kapcsolat lehessen a gép és a motoros között
Az üzemmódok mellett egyéb elektronikák is vigyáznak a motoros habtestére – ilyen például az Aprilia Performance Ride Control, vagyis az APRC, amely több programot is magába foglal. Elsőként érdemes megemlíteni a nyolc fokozatban állítható menetstabilizálót, amely több-kevesebb kipörgést engedélyez a hátsó keréknek. Ezen felül található WC is a motoron, azaz WheelieControl, amely három eltérő fokozatban hivatott csökkenteni a motor egykerekezési hajlamát. A rendkívül gyors rajtok érdekében kapunk még egy rajtautomatikát, amelyet ALC-nek, vagyis Automatic Launch Control-nak becéznek. Ezt kiegészíti egy gyorsváltó berendezés, amelynek használatával gázelvétel nélkül válthatunk sebességet.
A fékrendszer sem hétköznapi – a Brembo radiális felfogatású monobloc féknyergeit verseny blokkolásgátlóval látták el, amelyet három fokozatban kapcsolhat az Aprilia vezetője. Ezek mellett a Sachs futómű is a felsőbb polcokról került a vázba és az üléspozíciót is a versenypályás használatra optimalizálták. A motor külső méreteinek köszönhetően az egész egy rendkívül zömök, mokány kis gépezet, feltankolva is mindössze 195 kilogrammot nyom a mérlegen.
Testközelből is megcsodálhatjuk majd az új masinát az őszi motorkiállításokon, viszont a meztelen olasz vételáráról még nem közöltek pontos információt. Némi drágulásra számítani lehet a jelenlegi modellhez képest a megújult kiegészítőknek hála.
Cimkék:
Angliában újabb elrettentő videót tett közzé egy balesetben meghalt motoros családja. A céljuk a száguldozók elriasztása. Valószínűleg hiába...
Elolvasom »A Honda legendás utazómotorja, a Gold Wing idén már a negyedik x-et húzhatja be magának. Ennek örömére egy évfordulós modellel lepik meg a rajongókat.
Elolvasom »A nagy teljesítményű elektromos motorok életképessége eddig elég kérdőjeles volt. Az Energica Eva Ribelle RS ezen akar javítani.
Elolvasom »Az első részt folytatva két újabb Spyke túrakabát bemutatója következik. Egyiken sem véletlenül szerepel a hivatalos Dakar logó.
Elolvasom »A Niu MQi GT-t tavaly már bemutattuk. Idén megjelent az EVO változata, amely sokkal gyorsabb lett. Napokig nyúztuk, hogy mit tud.
Elolvasom »Sajnos a motorozásban benne van, hogy hirtelen minden megváltozik. Olvassátok el Zoli igaz történetét a durva baleset hatásairól.
Elolvasom »