A motorkerékpárok járműfizikája nagyon kényes dolog. A blokkoló első kerék a legkisebb testtartási hiba esetén is azonnali bukást okoz – hiszen megszűnik az első kerék egyenesfutása. Ezt a kérdést immáron évtizedek óta képesek kezelni az egyre fejlettebb ABS rendszerek, amelyeknek mindig is úttörő fejlesztője volt a BMW. Igen ám, de az összes eddigi rendszer komoly bajba került, amikor kanyarodás közben kellett valamilyen okból lassítani. Hiszen az első gumi által átvihető összes erőből ilyenkor nagyon nagy részt tesz ki az oldalirányú newtonok száma – hogy úton maradjon a vas. Ilyenkor néha nagyon kevés hosszirányú (fékező-) erő kell csak, hogy tapadást veszítsen az abroncs – és mire a legjobb blokkolásgátló is képes a beavatkozásra, már jó eséllyel az oldalán csúszik az addig erősen bedöntött motor. Mi a megoldás? Az előrelátó rendszer!
A BMW Motorrad 2009-ben mutatta be az S1000RR modellt, amely nem csupán a gyártó első szupersport-motorja volt, de egyben a kategória első motorkerékpárja, amelyet ABS rendszerrel szereltek fel. Ugyanebben az évben a Barcelonában megrendezett 24 órás versenyen elsőként győzedelmeskedett blokkolásgátlóval felszerelt szupersport-motor. A verseny ABS 2009-es bemutatkozása óta a BMW Motorrad kínálatában folyamatosan szerepelt kimondottan a szupersport-motorok igényeire szabott blokkolásgátló rendszer, jelentősen fokozva a szegmens aktív fékezési biztonságát. A most bemutatkozó ABS Pro funkció a verseny ABS folyamatos finomításának eredménye, amely lehetővé teszi a biztonsági rendszer segítségét kanyarban történő fékezés során is.
A funkció ennek ellenére kifejezetten közutakon történő használatra született, ahol mindig váratlan veszélyek leselkednek ránk. Miközben a HP4 verseny ABS funkciója magas fokú biztonságot szavatol egyenesben történő lassítás során, az ABS Pro egy lépéssel tovább merészkedve kanyarokban is növeli a fékezés biztonságát. Megakadályozza ugyanis kanyaríveken a kerekek blokkolását még akkor is, amikor hirtelen következik be a fékezés. Ez pedig csökkenti a hirtelen kormányerő-változást a váratlan fékezési manővereknél és megakadályozza a motorkerékpár hátuljának akaratlan kitörését is. Hogyan éri el mindezt?
Műszaki értelemben az ABS Pro a fékerő vezérlését a motorkerékpár dőlésszögének függvényében változtatja – a mindenkori adott helyzetnek megfelelően. A motorkerékpár dőlésszögének meghatározásához a rendszer ugyanazoktól az érzékelőktől származó hossz- és oldalirányú gyorsulási, valamint a perdületre vonatkozó adatokat hasznosítja, amelyeket a DTC (kipörgésgátló) és a DDC (dinamikus csillapítás-szabályozás) rendszerek. Minél élesebb szögben dől a motorkerékpár, a féknyomás gradiensét a vezérlés annál jobban korlátozza a hirtelen manőverek során. Ez azt jelenti, hogy a nyomás felépülése lassabban történik, továbbá az ABS szabályozási tartománya még kiegyenlítettebb lesz. Az ABS Pro előnye a vezető számára a kifinomult reakciókban, a fékezés és stabilitás magas fokában és a kanyarokban elérhető legnagyobb mértékű lassulásban nyilvánul meg. Nyilván nem lesz ilyenkor vészfékezés-szerű a lassulás, de keréken is marad a gép!
Az ABS vezérlése a kiválasztott üzemmód függvényében változik: az ABS Pro teljes hatását a Rain és a Sport üzemmódban fejti ki, amikor indulás előtt a rendszer működését a műszercsoporton a megfelelő kijelzés is mutatja a motoros számára. Ugyanakkor a nagyon sportos, tapasztalt pilóták számára kifejlesztett Race és Slick üzemmód nem támogatja az ABS Pro funkciót, mivel az kimondottan közúti használatra született. Nagyon fontos kiemelni – a gyár is megteszi ezt! – hogy bár az új védelmi funkció értékes támogatást és jelentős biztonsági pluszt kínál kanyarodás során a motoros számára, de nem képes a fizikai határok újradefiniálására. Helytelen helyzetfelismerés vagy vezetési hiba következtében ezeket a határokat még vele együtt is át lehet lépni, ami szélsőséges esetben bukáshoz vezethet.
Az ABS Pro nem arra készült tehát, hogy fokozza a fékteljesítményt fordulókban történő lassítás során – különösen nem versenypályán. A fejlesztés célja a HP4 biztonságosabb használatának elősegítése a motorkerékpár fizikai határain belül, közúton, például kanyarban hirtelen fellépő veszély során. Ugyanakkor az ABS Pro funkció támogatását a kevésbé tapasztalt motorosok is élvezhetik a versenypályás használattal való ismerkedés során, ehhez a jóval magasabb fokú biztonsághoz mindössze Rain vagy Sport üzemmódban kell nekivágniuk a versenycsíknak.
Az ABS Pro rendszer 2014. október végétől, utólagos kiegészítőként érhető el a BMW HP4 motorkerékpárhoz a BMW Motorrad márkakereskedésekben. Azt már csak halkan teszem hozzá: remélhetőleg hamarosan a márka többi típusánál is találkozhatunk vele!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »