Helyes alapok nélkül nincs motoros vezetéstechnika sem

Túlélés
2014. április 15., kedd - FeR1

A jó alap mindig fontos, erre lehet megfelelően építeni. Motoros vezetéstechnika esetén sincs ez másként, folyton tanulunk.

Hirdetés


Cimkék: , , , , , , , ,


Hozzászólások (49 hozzászólás)

Helyes alapok nélkül nincs motoros vezetéstechnika sem „ Driving Experience Kft. -
[…] Forrás: Onroad.hu […]

Csecsebogyó -
Ha tehetném, akkor a következőket csinálnám : 1, Akreditált tréningcentrumokat alakítanék ki. 2, A mocijogosítvány megszerzésekor kötelezővé tenném, hogy egy alapkurzus elvégzését igazolja a vizsgázó. Szerintem így mindenki jól járna, sőt talán elindulhatna egy folyamat ( igény a tréningekre) Ja, a ,, vészfékezést” pedig leginkább kivenném a tréningből !!!!! ( mert nem a közutakra való ) Persze, aki versenyezni akar, az próbálgassa csak, hisz a versenypályára való !

FeR1 -
Csecse, a vészfékezés miért is nem a közútra való? Pályán semmi keresnivalója nincs a vészfékezésnek. Ott a versenyzők előre tudják a fékezési pontokat, honnét kell lassítaniuk, hogy a kanyar bejáratánál az ideális sebességgel guruljanak, és kicsit sem a vészfékezési technikát alkalmazzák. Konkrétan az életedet mentheti meg, ha helyesen tudod végrehajtani a mozdulatsort. Ha csak úgy találomra játszol a fékkel vészhelyzetben és nem tudatosan cselekszel, akkor bizony két-három méter is számít. Gondolom te sem szeretnél a maradék 30-as sebességedről 5 centiméteren belül lelassulni, amennyit az eléd kihajtó autónak a B-oszlopa deformálódik. Az első két felvetéseddel egyet is értek. Nekem nagy álmom, hogy egy olyan motoros iskolát hozzak létre, ahol a kötelező semmiségeken felül valós tudást is építünk a tanórákba, hogy ne egyből a húsdarálóba csöppenve érezzék magukat a nebulók. De ez még a jövő zenéje. 🙂

Macko -
Csecsebogyó: az utolsó mondatodtól majdnem elríttam magam… Tudod mennyivel kevesebb súlyos (vagy halálos) motoros baleset lenne, ha minden motoros helyesen tudna vészfékezni? Te vajon tudsz? Mondjuk a saját motoroddal? De szerintem ezt egy tréningen tudnánk jól megbeszélni. 🙂

Csecsebogyó -
FeR1 Először is kívánom , hogy az álmod megvalósuljon ! De , visszatérve a témánkra, elsőként enged meg, hogy a saját tapasztalatomat mondjam el. 1, Talán 30-35 évvel ezelőtt, elmentem egy autós vészfékezős okításra. Nem sokkal később Pesten alkalmaztam is az ott tanultakat. Örömöm igen csekély pillanatig tartott, mert hátulról úgy belém jöttek, hogy még az előttem lévő kocsira is jól felnyomtak. ( Pedig nekem sikerült ezt az ütközést elhárítanom) Ergo hiába oldottam meg a,, feladatot” jól! Tehát az eredmény az lett, hogy a kocsim eleje, hátulja igen összetört. az előttem lévőnek a hátulja, a mögöttem lévőnek meg az eleje. Ezek a tények, s mindenki vonja le a következtetését. Nos, én is levontam. Azóta se használtam ezt a vészfékezéses technikát és nem is fogom használni !!! De félretéve a személyes negatív megtapasztalásomat, azon is érdemes elgondolkodni, hogy ez technika miért nem terjedt el a köztudatban, s miért nem vált általános gyakorlattá .Én azt a következtetést vonom le, ha valami 35 év alatt ( amiről nekem ismeretem van) nem tud elterjedni, akkor annak valami oka van! – Szerintem az egyik ok, hogy ez a megoldás nem veszi figyelembe a közlekedők egészét ! – Mert lehet, hogy én elkerülöm a csattanást, de a mögöttem lévő meg leradíroz ! – Mert lehet, hogy aki éppen jön utánam, az nem is ismeri e technikát, s ezért is nem tud jól reagálni ! Persze , lehet, hogy nem jól látom a dolgot. De mielőtt ezt kimondanánk tudnám javasolni, hogy mindenki végezzen egy kis felmérést a környezetében. Kérdezze meg , hogy ismerik-e ezt a módszert , s hányszor alkalmazták már az életük folyamán ! ( 5- let :- csináljatok itt felmérést !? ) Az én ,, kutatásaim során” : – nem hallottak róla, nem tudják alkalmazni, negatív megtapasztalásuk van. Természetesen közúti forgalomban, úrvezetők esetében ! Nos FeR1 , elsőre talán ennyit! 2, Bizony én úgy emlékszem, hogy a versenyzőktől vették át , s próbáltak ideológiát gyártani, miért is hasznos ez az egész a közutakon .( Természetesen önmagában véve igaz is a dolog! De ahogy írtam már, összességében kellene szemlélni a közlekedést ! ) Sőt ,ha jól tudom, akkor a versenyzők azért alkalmazták, hogy gyorsabbak legyenek. De nem csak ezért írtam, hogy a versenypályára való ! Hanem ott zárt pályán, minden szereplő ismeri, tudja, alkalmazza, vagy fel van készülve rá, hogy alkalmazza az esetleg az előtte lévő . ( No ez az ami nem mondható el a közúti közlekedésnél !) 3, Említést tettél az eléd kihajtó autóról! – Igen igazad van nem szeretnék felkenődni rá !! De én ezt másképpen próbálnám lereagálni , NEM vészfékezéssel !!! Sőt , számomra sokkal meggyőzőbb , hihetőbb e logika mentén működni! Mire is gondolok? –Tegyük fel a kérdést magunknak, hogy mi is a motorunk előnye, s hátránya a többi járművel szemben. Talán egyetértünk, hogy előnyként említhetjük meg a gyorsaságot illetve gyorsulását, valamint a keskenységét. Hátrányként pedig a lassulást, s stabilitást. Nos, én ennek tükrében igyekszek úgy közlekedni, hogy legyen tartalék gázom! Azt gondolom, hogy vész esetén jobb megoldás ,ha a járművem előnyeivel akarom megoldani a problémát, mint a hátrányával ! Ezért inkább a kikerülést preferálom a vészfékezés helyett! De már itt is volt egy cikk, ahol nekem egyértelmű volt, hogy a vészfékezős mocis nem jó megoldást választott! Valahol már említettem, hogy mennyi sok ellenérvem van, kétségem van e módszer közúton való alkalmazása kapcsán! De erre már nem térnék ki. Persze ez csak egy vélemény, + némi tapasztalat ! Hali. Macko! Nem tudom, s nem is igazán hiszem el! Talán a egyértelmű, hogy miért is nem vészfékeznék soha! Főleg Motorral!! Szerintem nem is tudok motoron ilyet csinálni ! Szívesen megbeszéelm Veled, de arra ami jelenlegi meggyőződésem szerint helytelen, ( számomra, nem alkalmazható, inkább 1000 x 1000 kikerülést gyakorolnék) arran nem nagyon lehet rábűvölni !

FeR1 -
Olyan helyzet is előfordulhat ám, amikor motorral sincs hová menekülni, akkor inkább nekimész az előtted lévőnek, hátha (hátha, mert nem biztos, hogy érkezik valaki mögötted) letarolnak hátulról? Akkor inkább te okozol balesetet? 😉 Amúgy a haladó szinten tananyag a vészfékezés kikerüléssel kombinálva, de ez egy későbbi cikk témája. Mert nehogy azt mondd, hogy országúti sebesség mellett kikerülöd visszaváltással, gázadással az eléd kihajtó, az úton pont keresztben álló járművet – mondjuk egy szép nagy nyerges vontatót. Először fékezel, ahogyan csak bírsz és kezelhető tempóval meg tudod kezdeni az elkerülést – már, ha van rá hely és idő. Ha van idő gázadással elkerülni, akkor nem volt igazából vészhelyzet. Annyira azért nem dinamikus egyik motorkerékpár sem, hogy tér-idő ugrást hajtson végre. 😉

Csecsebogyó -
Nos, egy picit megnyugtattál, hogy a haladón van ez a gyakorlat! Bár én a,, profira” tolnám ! Azt teljesen korrektnek tartom : vészfékezés + kikerülést ! Magam is sasoltam ilyen videót! Döreség lenne a részemről, ha egy feltételezett szituáció megoldásán ( fotelből ) leállnék vitatkozni ! Természetesen mindenféle helyzet előfordulhat az életben, s akkor ott a legjobb tudásunk szerint kell ( kellene) reagálnunk. Így a magamrészéről csak arra tudlak bíztatni, hogy gyakorold sokat és sose kelljen használnod!! Miután másként viszonyolunk a közlekedéshez, így én maradnék a saját nézőpontomnál! Köszi az eszmecserét, csááá Csecse 🙂

FeR1 -
Nincs mit! Lőgyakorlat sem azért van egyes szerveknél, mert lépten-nyomon mindenkit agyon kell lőni, de ha éles helyzet van, ne te legyél az, akit kilyukasztanak. 😀

Macko -
Csecsebogyó: nem szeretnék nagyon vitatkozni, de borzasztó rossz a szemléleted. Hiába vezetsz akárhány éve, igenis adódhat olyan helyzet, amikor csak a helyes vészfékezési technika mentheti meg az életed. Majd ha egyszer elvégzel egy alapszintet nálunk, rájössz te is, hogy a “nem fékezek én, inkább kikerülöm” mekkora tévedés. Rengeteg eset van, amikor az életed múlik rajta, hogy meg tudod-e a lehető legrövidebb úton állítani a járművedet. Akár autó, akár motor. Ilyenkor nem lehet mérlegelni, hogy mi van mögötted! Csak egy dolog számít: mondjuk telibe vered ami előtted van és esetleg meghalsz vagy rommá töröd magad – vagy pedig meg tudsz állni. Azt írtad, a motor gyenge pontja a fékút. Nem az. A mai motorok nagyjából ugyanolyan távon állnak meg, mint az autók. A Burgonya is. De ha rosszul használod a fékrendszert, akkor nem. A legkisebb hiba 5-6 méteres fékútnövekedéshez vezet mondjuk országúti tempóról. Ez egyenlő egy 40-es becsapódási sebességgel. Ami motorral simán tud halálos baleset is lenni. Szóval sokkal komolyabban kellene venni ezt a témát!!!!! Olyat kijelenteni pedig, hogy semmilyen körülmények között nem vagy hajlandó vészfékezni, elég nagy furcsaság. 🙁 Ja, még egy: a vészfékezés és a kanyarbejárat előtti fékezés versenypályán nagyon nem ugyanaz! Előbbi minden esetben megállásig tart, és még a technikájában is van eltérés. Igaz nem sok, de van.

Csecsebogyó -
Macko! Én se szeretnék vitatkozni! Hisz egy majdani jöbőben bekövetkező eseményről, annak elhárításáról vitatkozni ( szerintem nem bölcs dolog ) Ez inkább hit kérdése. Mégpedig az , hogy ki milyen megoldásban hisz. Ti abban, én másban! Én már utaltam rá, hogy más a közlekedési morálunk. PL : A vészfékezést mind magamra, mind másra nézve igen veszélyes műveletnek tartom ! Szerintem nem is lenne szabad elérkezni e utolsó mozzanathoz! ( közuti forgalomról beszélek ) Talán ezért is terjedt el jobban ( szerintem) a deffenzív vezetési stílus! Mikoris a másik hüleségét bekalkulálom az én közlekedésembe. Sajnos itt érzek egy pici csúsztatást . ,, Csak egy dolog számít: mondjuk telibe vered ami előtted van és esetleg meghalsz vagy rommá töröd magad – vagy pedig meg tudsz állni. “- Nos , az meg hogy mi van mögötted az nem érdekel, nem számít? Esetleg a mögötted lévő be… és félrekapva a kormányt az árokba köt ki és meghal??? Vagy a azért halsz meg mert hátulról letarolnak ? De valóban Te éltben maradtál ! Ezért mondom, hogy összességében kell szemlélni a közlekedésemet!! Sajnálom, hogy nem jól fogalmaztam meg, mert nem az lenne a lényeg, hogy én hány éve vezetek !! Pusztán azt szerettem volna érzékeltetni, hogy én kb mennyi ideje ismerem ( autónál) ezt. És talán most lehetne vitatkozni, hogy miért is nincs elterjedve?!! Azon is lehetne vitatkozni, hogy aki ismeri ezt , ő hány alkalommal használta? Ezek szerintem mérhető dolgok, nem pedig feltételezések ? Macko! Hogy hányan maradtak volna életben , ha tudnának,, vészfékezni “?? Te sem tudod, ahogy én sem! Viszont ha a motorosok deffenzívebben vezetnének bizton állíthatjuk, hogy sokan ! Én továbbra is szívesen beszélgetek e témáról, de úgy látom, hogy a Ti oldalatokon egyenlőre csak feltételezések vannak. Nálam meg némi tény is szerepel! Ha ezeket cáfolni szeretnétek, kérlek tegyétek meg, végezzetek felmérést , stb. és mutassátok meg ! Természetesen igazad van, hogy helytelen a kijelentésem, hogy nem vagyok hajlandó vészfékezni ! Megkövetem magam, s úgy fogalmazom meg , hogy 38 év alatt egyszer vészfékeztem ( kocsim ripityára tört) ! És mindent el fogok követni, hogy sose kelljen vészfékeznem !!! Csaó, jó locsolkodást 🙂

Macko -
Csecsebogyó: keresd azt meg bárhol korábban az általam leírtakban, hogy a defenzív vezetési stílussal nem értek a legteljesebb mértékben egyet. Ezen a téren tökéletesen ugyanúgy gondolkodunk! A defenzív vezetés azonban nem tud garanciát biztosítani arra, hogy SOHA az életben nem adódik olyan helyzet, amikor mondjuk teljes takarásból, teljesen kiszámíthatatlanul nem hajt eléd valaki, akit éppen nem tudsz kikerülni, és csak a vészfék marad. Ott mit csinálsz? Nekimész, mert nem vagy hajlandó vészfékezni? Vagy az első dolgot szemrevételezni a mögöttes forgalmat? Hát nem. Vészfékezni fogsz. Te IS! Ösztönös emberi reakció, nem fogsz tudni másképp cselekedni. A nagy kérdés csak az, hogy majd akkor helyesen teszed-e és meg tudsz-e állni, vagy sem? Nevezz bárminek, de amikor a saját életem fog azon múlni, hogy jól fékezzek, pont lesz@rom, mi lesz a mögöttem lévővel. Árokba hajt-e, vagy sem. Az én felelősségem elsődlegesen az, hogy megfelelő követési távolsággal közlekedjek, és ha az előttem haladó mondjuk ütközéssel áll meg, akkor se menjek neki. Hogy a mögöttem haladó jármű vezetője nem tart megfelelő követési távolságot, és nem fog tudni hozzám hasonlóan megállni, az sem emberi, sem jogi oldalról nem tartozik rám. Az az ő dolga. Ja és még egy: amiket írok, azok nem feltételezéseken alapulnak, hanem a BMW közlekedéskutatással foglalkozó szakembereinek több évtizedes kutatásain. Például innen tudom, hogy egy átlagos autósnak éves szinten két alkalommal van szüksége arra, hogy vészfékezéssel állítsa meg a járművét. Ez statisztikai tény. Mint ahogy az is, hogy az összes ilyen helyzet döntő részében nem sikerül azt helyesen végrehajtani… MERT NEM TANULTÁK MEG!

Macko -
JAJ! Még egyet kérdezek. Autónál milyen a helyes vészfékezési technika, amit harmincöt éve megtanítottak neked?

Rendőrségi közlemény a kevesebb baleset érdekében – Onroad.hu -
[…] A megfelelő motorkezelési technikák elsajátítására a térítés ellenében igénybe vehető tanfolyamok mellett kiváló lehetőség a Pest Megyei Baleset-megelőzési Bizottság (PMBB) által minden […]

Csecsebogyó -
Hali, itt vagyok! Macko korrekt megfogalmazása végett nekem itt a vége! (….. hanem a BMW közlekedéskutatással foglalkozó szakembereinek több évtizedes kutatásain. Például innen tudom, hogy egy átlagos autósnak éves szinten két alkalommal van szüksége arra, hogy vészfékezéssel állítsa meg a járművét. Ez statisztikai tény. Mint ahogy az is, hogy az összes ilyen helyzet döntő részében nem sikerül azt helyesen végrehajtani… MERT NEM TANULTÁK MEG!) Megtisztelő számomra, hogy ugyanarra a következtetésre jutottam mint a szakik, miszerinten NEM MÜKÖDIK a közforgalomban igazán! Én innen indultam el! Valamint arra próbáltam rávilágítani, hogy az , ( elméletét már 30 nehány éve ismerem) És azt próbáltam megfogalmazni, hogy, ha ennyi idő alatt nem tud elterjedni akkor ott valami nem stimmel! Ezalatt nem a végrehajtási tematikára gondoltam . Sőt Csak közforgalomra értettem.A És most is tartom eme nézetemet! Azt, hogy Te vagy más szaki miben látja az okát az már egy külön történet! Tehát ,köszönöm Macko, hogy Te is alátámasztottad nézetemet a BMW-s szakik évtizedes kutatási eredményével ! Innentől kezdve számomra tők mindegy, hogy anno, illetve most, ( miként tanítják , vagy hogy jól, illetve rosszul vészfékezek!) Mert ugyan mehetek hozzád, s esetleg sikeresen el is sajátítom, de igen picinyke a sansz , hogy használjam! Mert nem a közúton van a helye, mert saját, s más embertársaim épségét veszélyeztetem vele ! Természetesen tiszteletben tartva más véleményét én maradok a már jól bevált saját közlekedési morálomnál ! Köszöntem, csőőőőő

Macko -
Csecsebogyó: nem tudok erre mit mondani. 🙁 Sírok, zokogok! Komolyan. A VÉSZFÉKEZÉSNEK A KÖZÚTON VAN A HELYE!!!!!!!!!!!!!!!!! RENGETEG EMBER ÉLETBEN MARADHATOTT VOLNA, HA TUDTAK VOLNA VÉSZFÉKEZNI! Ezt támasztják alá valamennyi közlekedéstudománnyal foglalkozó kutatási intézet eredményei, nem pedig azt a rettenetes tévedést, amit te írsz. 🙁 A vészfékezéssel nem veszélyezteted senkinek a testi épségét, azt éppen azzal teszed, ha nem tudsz helyesen lassítani!!! De ezt nem tudom jobban kirészletezni. Ha nem jut el hozzád, akkor nem jut el. 🙁

Macko -
Ja, hogy vészfékezel helyesen autóval? Ezt még tedd már meg, hogy megírod. Nagyon érdekel.

Csecsebogyó -
Ok! Itt a válaszom, bár nem bizti, hogy pontosan emlékszem ! De az tuti, hogy elsőnek ki kellett rugnom szegény wartburgunuk fékjét a ,, kaszniból”, aztán jöhetett a kuplung, persze a féket meg idönként felengedni( paraszt ABS ) 🙂 , hogy a kerék ne csússzon. Talán így volt! Múltkor mikor totálra törtem , mert telizőldnél jöttem, s kifordult elém egy régi wartburgos 🙂 Akkor már a köv. sorrend volt : fékre taposás és az ÁBS dolgozott,rögvest kuplung, majd gyors ima, s már jött is a csattanás 🙂 Eredmény : a Wartburgos oldalára fordult, 8 napon belül volt a sérülésük, az enyém totálkár. Miután nem voltam bekötve, így lefejetem a szélvédőt, de nem volt lényeges. A szakértői vélemény alapján őt megbüntették a balrakanyar vétség miatt. Engem meg gyorhajtásért! Tanulság: NEM a vészfékezésel lehetett volna kivédeni, hanem NEM kellett volna gyorsan mennem !! UI.: Lehet, hogy nem jó a sorrendem, de az imát mindenesetre tudom ajánlani! 🙂 Csőőő

Csecsebogyó -
Ha mocival vagyok simán kikerülöm 🙂 !!!

Macko -
Akkor nagyon röviden féktechnika. Autónál a helyes sorrend: azonnal kuplung és azonnali, rúgásszerű fékezés. Viszont ha nincs ABS-ed, akkor sem engeded fel soha – ha egyenes vonalban kell fékezned. Minden felengedésnél rengeteg fékutat veszítesz. Motoron sokkal bonyolultabb a helyzet, még akkor is, ha van ABS. Egy dologban tökéletesen igazad van (erre én is esküszöm), hogy a helyes sebesség és követési távolság megválasztása kulcsfontosságú. Ha ezeket elrontod, tök mindegy, mennyire vagy császár vezetéstechnikából. Na de egy autós tréningen rengeteget foglalkozunk a fékút megbecsülésének képességével, amelyből pedig már következik, hogy szépen magadtól abbahagyod a gyorshajtást. JA! Motorral a vészkikerülés sem olyan nagyon egyszerű ám… Biztos, hogy annál a résznél is komoly meglepetés érne egy tréningen (ahogy nagyjából mindenkit).

Csecsebogyó -
Köszi a gyorstalpalót 🙂 Én értelek ám ,hogy hivatalból minek is kell lenni a véleményednek! Igen némi elképzelésem van már, hisz éveken keresztül mentem tréningekre, de midíg van min elcsodálkoznom! Ezért is biztatok mindenkit, hogy irány a tréning!! Csak vészfékezni NEEEEEEEE ! Minden mást csak azt NE mert igen veszélyes ! Pl. a már említett itteni írás, mikor a rendőr leinti a motorost! Neki is mentek hátulról! Ergo veszélybe sodort 3 embert ! Ha kikerüli semmi gond! Na, de béke Veled ! Majd nagyobb távolságot tartok, ha elöttem koobászolsz 🙂 ( Mert nem akarnálak letarolni ) 🙂

gabimany -
Bocs, hogy beleszólok a vitába, de egy kérdésem lenne? Csecsebogyó szerinted a wartburgos esetedben (amire hivatkozol) menyiben lett volna kisebb a baj, ha nem vész-fékezel, hanem simán nekimész? Nem az a baj, hogy hülyeség amit mondasz, hanem, hogy lehet valaki aki neked hisz, és az életével játszik.

Szabo Laly -
Ez egy igen érdekes eszmecsere volt, élvezet volt olvasni. Magam részéről inkább Mackóék álláspontját osztom. Tény, hogy nem voltam vezetéstechnikai tréningen, hanem utána olvasva, és elhagyatott nyílt területen próbáltam elsajátítani a technikát. Nem tudom Csecsebogó, hogy merre fele szoktál barangolni, de keletre illetve nálunk három számjegyű illetve több utakon biza jól tud jönni, engem mentett meg. Azt azért hozzá kell tennem, hogy én 2-3 évente cserélem az teleszkópban az olajat, illetve a fékfolyadékot is (mindig meg is lepődök utána, hogy milyen jó motorom van 🙂 ) Egy szituációt képzelj el: Pista bácsi épp kiáll a kocsijával, mert téged nem vett észre (traktorra (vagy hasonló sebességre) számít nem motorra a kis faluban), de pont szembe jön Józsi is kocsival, mindez egy kanyar után relatív szűk úton. Ebben a szituációban azt látod, hogy árok (vagy Pista bácsi kapufélfája, mert befordulni nem tusz a fűves kocsibeállón), Pista bácsi, Józsi, árok. Ha meg tudsz állni nyert ügyed van. De, ha nincs birtokodban a tudás, és pl. egy picit túlcsúszol (csak 30 cm kéne), akkor a motorod láthatja kárát. Jó esetben csak villa, de a mai alu vázas motoroknál a villanyak is kárát láthatja, amit javítani igen kis eséllyel lehet. A vészfékezés csak egy sok praktika közöl. A háziasszony se mindig egyféleképpen készíti el az ételt. Az, hogy a hátsó nem figyel, és emiatt elvetni egy más szituációban igen hasznos technikát, szerintem nem egy megfontolt döntés. Az autót nem keverném azért ide, más a fizikája. Még vezetni is másképp kell. Autónál mindig jobbra kormányzol, ha jobbra akarsz menni. Motornál, egy bizonyos sebesség fölött meg ellentétesen.

Tudatosan kanyarban is: BMW Motorrad Intenzív Tréning – Onroad.hu -
[…] legutóbbi vezetéstechnikai cikkünkben a helyes alapok elsajátításának fontosságát taglaltuk – ideje viszont továbblépni egy […]

Tudatosan kanyarban is: BMW Motorrad Intenzív Tréning „ Driving Experience Kft. -
[…] A legutóbbi vezetéstechnikai cikkünkben a helyes alapok elsajátításának fontosságát taglaltuk – ideje viszont továbblépni egy szintet, hiszen többségünk nem csak városban és városi sebesség mellett használja a motorját. A nyílt országúton más jellegű veszélyforrások leselkednek ránk, mint a zsúfolt városi forgalomban. Kisebb a lehetősége annak, hogy mások hibájából szenvedjünk balesetet – mégis a nagyobb tempó miatt nagyobb a bekövetkező baj esetén a sérülések mértéke. Nem árt, ha fejben előre felkészülünk és akként motorozunk országúton. Az átlagembereknek, akik szeretnének eljutni A pontból B-be csak problémát jelent az egyik legnagyobb motoros örömforrás, a kanyar. Azonban a móka és kacagás mellett rengeteg veszélyt rejteget magában minden egyes ív. Nagy sebességnél hatványozottan igaz, hogy képezzük tudatosan szerves részét a járművünknek, ne csak utasok legyünk rajta. Egy pánikszerű, rosszul kivitelezett fékezés, de akár egy helytelenül kiválasztott ív is gyorsan véget vethet a játéknak. Ez viszont nem célunk, amikor motorra ülünk – hogy ezeket elkerüljük igenis gyakorlásra van szükség. Ehhez nyújt segítséget aBMW Motorrad Vezetéstechnikai Tréning Intenzív kurzusa. […]

Út a Bike Maratonról a BMW Motorrad Tréningre – Onroad.hu -
[…] kapásból megnyerték a túraversenyt, amelynek fődíjaként mindketten részt vehettek a BMW Motorrad Vezetéstechnikai Tréning Alapszintű képzésén. Erről – illetve az egész sztoriról – írt élménybeszámolójukat olvashatjátok […]

Út a Bike Maratonról a BMW Motorrad Tréningre „ Driving Experience Kft. -
[…] kapásból megnyerték a túraversenyt, amelynek fődíjaként mindketten részt vehettek a BMW Motorrad Vezetéstechnikai Tréning Alapszintű képzésén. Erről – illetve az egész sztoriról – írt élménybeszámolójukat olvashatjátok […]

MrZozo -
Gratulálok! Csecsedonor álláspontja nem semmi! 🙂 Tessék leszerelni minden féket ha már a visszapillantót sem használjuk! Nem hiszem el, pedig hallottam már hasonlókat… akik nem kötik be a biztonsági övet, hogy még forgás közben ki tudjanak ugrani a kocsiból! 🙂 Ride or die! Megállsz, McHalsz! :-D)))))))))))))))

Csecsebogyó -
gabimany Nem jó a kérdésed ! Mert ha figyelmesen olvastad volna az írásomat, akkor talán még számodra is kiderülne, hogy miként lehetett volna elkerülni a csattanást!!! ( de nem minősíteném az irományodat):) És máris lényegtelen lenne a vészfékezés ! MrZozo Gratulációt vettem, köszönöm! Azért arra felhívnám a figyelmedet, hogy túl az én álláspontomon, a statisztikai adatok is bizonyítják, hogy ez a vészfékezős megoldás immáron közel 20-30 éve nem tud átmenni a mindennapos életbe! Ezt Macko is megemlítette. Ő az okát másban látja mint én! Ha most visszaolvasol én erre próbáltam utalni az írásaimban! De azt valóban elismerem, hogy az érveim, példáim (esetleg nem jók 🙂 ), de a tények azok mégis csak engem igazolnak! 🙂 üdv. csecse

MrZozo -
OK, tetszik a laza eszmecsere! :-)))) Akkor folytassuk! 😉 Én úgy látom, hogy keveredik az ok és az okozat: azért volt vészfékezés mert baj volt, vagy azért lett baj, mert vészfékeztél!?! Kanyarodni is megtanultál (mennyi baleset történt azért mert a motorosok kanyarodtak!!! 😉 ), pedig mennyivel biztonságosabb lenne, ha “megállnánk kanyarodni”! (Jajj, csak ezt nehogy elolvassa egy politikus, mert képesek komolyan venni!) Szóval a határainkat és tapasztalatainkat szélesíteni kell, hogy biztonságosan tudjunk közlekedni – adott esetben ki tudjuk védeni az autósok hülyeségeit! – és ebbe bizony a fékezés is bele tartozik. És az is más kérdés, hogy 100%-os hatékonysággal senki sem tud fékezni, csak az ideális ABS (ahogy minden nőt sem lehet magunkévá tenni…) – de törekedni kell rá. Nem véletlen, hogy versenyeken is egyre több teret nyer. Sztem ezzel te is egyet kell, hogy érts! 😉

Macko -
MrZozo: de azt tegyük hozzá – mert nagyon fontos -, hogy helyes féktechnika nélkül az ABS sem képes a legrövidebb úton megállítani a motort!

MrZozo -
Jaja! 🙂 Csak Csecsedonor kedvéért az én egyik kedvenc sztorim: Hősök tere, japán túristák bámészkodnak. Majd hirtelen ötlettől vezérelve váratlanul a forgalomnak háttal lelépnek a zebrára, elém! Előjöttek a tanultak és meg tudtam ezért állni. Én magabiztosan mosolyogtam már a “gyakorlat” közben is, míg a kis japcsik sikítoztak – azt hitték végük! Hát igen, utólag összeállt: Japánban balra-hajts van – ezért léptek váratlanul pont elénk! Na most ezt képzeld el egy gyerekkel pl. egy parkoló autó mögül, stb. És nem csak az a fontos, hogy meg tudsz-e állni, hanem hogy mekkora sérülést szenvedsz / okozol (túléled-e)!

Csecsebogyó -
Hali, itt vagyok, olvaslak ám benneteket !Gyors reagálás , mert mennem kell dolgozóba ! MrZozo! Nagy nagy gratula! Végre egy példa a saját gyakorlatodból ! Elfogadom, örülök neki ! Ha, akarod lehet nyitni egy új fejezetet.Bár azt gondoltam, hogy már túl vagyunk a témán! De mielőtt elkezdenénk kérlek gondold át, hogy tudsz-e változtatni ( esetleg) a nézeteden! Ha igen akkor ok, csapjunk bele! 🙂 Ha nem, akkor ne menjünk bele egy partalan vitába 🙂 Este jövök, csőőőőőőő

gabimany -
Csecsebogyó Nem érted a lényeget. Lehetsz te bármilyen előrelátó, és óvatos, és figyelmes….. Annak az esélyét, hogy vészhelyzet alakuljon ki, csak csökkenteni tudod, de 0-ra redukálni nem. Tehát marad esély arra, hogy kell vészfékezned. Akkor pedig az életed múlik rajta, hogy sikerül-e megfelelően megoldani. Továbbra is fenn tartom, hogy a probléma nem az, hogy hülyeséget gondolsz igaznak, hanem az, hogy ezt szent meggyőződéssel elő is adod. Így pedig lehet olyan gyengeelméjű, aki inkább neked hisz, mint a szakértőknek (egyes idióták nagyon sok állatságot tudnak elhinni, azért mert jól hangzik), és ezzel az életükkel játszanak.

Csecsebogyó -
gabimany ! Idéznék Macko cimbi írásából ! 1, ,, A legkisebb hiba 5-6 méteres fékútnövekedéshez vezet mondjuk országúti tempóról. Ez egyenlő egy 40-es becsapódási sebességgel. Ami motorral simán tud halálos baleset is lenni. ” – nos én elhiszem amit a szakember mond ! – és Te ? 2, ,,Ja és még egy: amiket írok, azok nem feltételezéseken alapulnak, hanem a BMW közlekedéskutatással foglalkozó szakembereinek több évtizedes kutatásain. Például innen tudom, hogy egy átlagos autósnak éves szinten két alkalommal van szüksége arra, hogy vészfékezéssel állítsa meg a járművét. Ez statisztikai tény. Mint ahogy az is, hogy az összes ilyen helyzet döntő részében nem sikerül azt helyesen végrehajtani… MERT NEM TANULTÁK MEG! -nos én elhiszem amit egy szakember másik szakemberekre hivatkozva mond ! -és Te ? -nos azt is elhiszem, hogy már régóta téma ez a szakembereknél (is) ! – és Te ? – nos én azt is elhiszem , hogy átlagban 2x kellene használni ! -és te? – nos én azt is elhiszem a szakembereknek, hogy nem működik a dolog a valóságban ! – és Te ? -nos én elfogadom, hogy az élt nem vette be ezt a technikát !( amit az eltelt idő igazol ) -és Te – nos én azt is elhiszem, hogy nem tanították meg rájuk az embereket! -és Te? És itt a vége számomra, mert valóban ez a döntő ! Mert tudomásom szerint itt Magyarországon nem lett kötelezővé téve a tanítása, vizsgáztatása! Ezért Nem HISZEM el, hogy azok a szakemberek( döntéshozók), kiknek jogukban állna kötelezővé tenni,( előírni ), hogy sok-sok emberéletet, már( évtizedek óta ) ne akarnának megmenteni !!! Mégsem javasolták(ják) valamiért! Na ezért is mondom itt a vége, mert a továbbiakban ŐVELÜK Vitázzáll!!! És ettől a ponttól kezdve már tök mindegy hogy jót- rosszat irok! Nincs jelentőssége! Természetesen azt minden gond nélkül elismerem, 0-ra csökkenteni nem tudom a vészhelyzetet ! ( hisz akkor nem is motoroznék, sőt nem is közlekednék 🙂 Véleményedet az eddigieket, s az ezutániakat tiszteletben tartva részemről lezárt a téma! Üdv. csecse

MrZozo -
Srácok, Csecse megtért!!! Úgy látom, ugyanazt mondja mint mi. :-)))))) Igen: sokan vannak akik nem tudnak / nem akarnak megtanulni vészfékezni – nyilván meggyőződésből (pl. mert veszélyes???) 😀 Akkor itt le is zártuk.

Nagy sikerrel zajlott a 2014-es BMW Bike Maraton túraverseny -
[…] betartotta az előírt átlagsebességet. A győztesek jutalma a dicsőségen felül idén is a BMW Motorrad Vezetéstechnikai Tréning képzésén való részvételi lehetőség volt, hogy 2015-ben még jobb motorosként vághassanak […]

MrZozo -
Be akartam írni már régebben zárásul, most pótolom – az élet rögtön igazolt minket: Utolsó bejegyzést követően nem sokkal kaptam egy telefonhívást a barátomtól, és megköszönte nekem az életét, hogy olyan sokat gyakoroltattam vele a vészfékezést. Klasszikus eset: autó lehúzódik, majd hirtelen keresztbe vág a motor előtt. Kikerülésre nem volt esély. A motor totálkár, de a srác túlélte. A nyomokat visszanézve látszott: azonnali jó rutni-reflexek, folyamatos korrigálás a csúszáshatáron. Egy értelmetlen halállal kevesebb. Már csak ezért megérte a rengeteg vezetéstechnikai tréning és erre büszke vagyok.

Csecsebogyó -
Hála Istennek,hogy életben maradt !!

BMW Motorrad Vezetéstechnikai Tréning Haladó szint – Onroad.hu -
[…] fejlesszük magunkat. A szezon elején mintegy bemelegítésképpen részt vettem a BMW Motorrad Alapszintű képzésén, ahol főleg alacsony sebességű, városi motorozás során hasznos manővereket gyakoroltunk, a […]

Franky97 -
Nagyon tanulságos volt visszaolvasni az eszmecseréket! Több kérdés is megfogalmzodott bennem ezzel kapcsolatosan: 1. Miért nincs több olyan iskola, ahol ezeket az ismereteket oktatják? (Zalaegerszeg közelében nincs ilyen az biztos) 2. Esetleg az oktatás tematikájában nem lehetne kötelezővé tenni, ezeket, hogy minél szélesebb körben is megtanulhassák ill. elsajátíthassák?

Macko -
Franky97: Nem könnyen megválaszolhatók a kérdések (bár nem bonyolultak), de azért megpróbálom. 1. Mi alapvetően teljesen mobilak vagyunk. Egy Alapszintű tréninget már 8-10 fő jelentkező esetén meg tudunk tartani akár Zalaegerszegen is. Megfelelő helyszín kell hozzá. 2. A tematikában nagyon nehéz az azonos alapok lefektetése. Rajtunk kívül nagyjából minden oktató (jelentős részük ugye önjelölt) fél például az álló hátsó kerekes vészfékezéstől, pedig bizonyíthatóan nincs jobb módszer. Így azonban oktatni sem tudják…

Franky97 -
Köszi Mackó a válaszokat. A 2. kérdésre adott válaszod viszont újabb kérdést hozott magával: Az oktatókat nem lehetne felkészíteni, mert ha az oktatók félnek/ nem mernek bizonyos helyzeteket megoldani, akkor mit lehet várni attól a kezdőtől, akinek erről sok fogalma nincsen? Az 1. kérdésre adott válaszod több mint biztató, reptér az nincs, de körülnézek a környéken. Köszi még 1x!

Macko -
Franky97: Minimum 100 méteres hossz kell és 10 méteres szélesség. Ezen nem lehet megvalósítani azt, ami a képzésünk egyik nagy előnye, miszerint a már elvégzett feladatok folyamatosan tovább gyakorolhatóak egészen estig (így nincs üres várakozási idő soha), de minden feladatot el lehet végezni. Persze minél kevesebb járdaszegély és kandeláber van a környéken, annál jobb. 🙂

Ogerg -
Macko ment neked egy privát üzi

Franky97 -
Mackó: köszi az infót szem előtt tartom majd ezeket!

bogenschutze -
Nagyon jól elbeszélgettetek a témáról. Egy szavazást megérne, hogy ki az aki volt már, ki az aki tervezi, és ki az aki soha nem fog elmenni tréningre. Én pl. az utóbbiak közé számolom magam.

eko -
“aki soha nem fog elmenni tréningre. Én pl. az utóbbiak közé számolom magam.” Gratulálok! 🙁 Légyszives tedd meg, hogy ha értelmes embereket érsz utol dudálj rájuk. Biztosan elfognak engedni..

bogenschutze -
Gondolom Te nem leszel köztük. Mert ezekután ki van zárva.

Játssz nagyon értékes motoros nyereményekért – Onroad.hu -
[…] nyereményjátékot. Csupán öt egyszerű kérdésre kellett választ adni, és naponta egy-egy BMW Motorrad Alapszintű képzés ingyenes részvételét lehetett megnyerni. A 29’000.- forintos díjak önmagukban is az […]

Előző bejegyzés

Az internetes vásárlás buktatója

2014. április 11., péntek
Valós történet

Következő bejegyzés

Kőkemény kékvérű kalandor: Triumph Scrambler 900 teszt

2014. április 22., kedd
Új motor teszt

Ezeket olvastad már?

Kell ennél nagyobb? Honda XL750 Transalp teszt

2023. november 14., kedd

A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?

Elolvasom »
Új motor teszt

Az új világrend trónkövetelői? Benelli TRK 702 páros teszt

2023. október 18., szerda

Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!

Elolvasom »
Új motor teszt

125 köbcentivel 1000 kilométeres túra 24 óra alatt

2023. október 15., vasárnap

Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!

Elolvasom »
Videós túrabeszámoló

Győz a Fekete Lovag: Serpentize motoros ruha bemutató

2023. szeptember 24., vasárnap

Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.

Elolvasom »
Ruházat tartósteszt