Régi cikk, amely megint aktuális, bár szerencsére a hólapátolás nem volt hosszas tevékenység idén. Így kevesebb fát, szenet, gázt használva ácsingóztunk a tavasz beköszöntére. Az idő becsapós még, a nap olykor erősnek képzeli magát és napról-napra az is. Jó hír ez nekünk motorosoknak, hiszen a garázsajtón beszökő első napsugarak cirógatják kedvencünket, jelezve ezzel, hogy a téli álomnak hamarosan vége. A valódi ébredéshez azonban szükség van ránk, gondos gazdákra is, mert ugyan a téli leállásnál elvégeztünk minden feladatot, de az első indítás előtt is érdemes időt szakítani a motorkerékpárunk átvizsgálására.
Amennyiben letakartuk ponyvával télire, úgy szerencsések vagyunk, nem kell újra portalanítani a motort. Ha nem, akkor egy puha porolóval tegyük ezt, ne ronggyal. Így elkerülhetjük a porszemek által okozott finom karcolásokat. Mosás előtt a fékeknél, a blokknál és a teleszkópoknál ellenőrizzük az esetleges olajfolyásokat. Nézzük át a mechanikus alkatrészeket, ellenőrizzük a bowdenek, valamint az egyéb mozgó alkatrészek állapotát. Ha szép az idő, akár le is moshatjuk, de 5 fokban (vagy pláne alatta) nem túl jó pancsolni.
Ha nem mosunk, fussunk át még egyszer az egész motoron, ellenőrizzük a csatlakozókat jó helyen vannak-e. Ha ezzel megvagyunk, kezdődhet a szerelés.
Nézzük meg a gumikat, keressünk repedéseket – ha találunk ilyet, akkor konzultáljunk szakemberrel. Ellenőrizzük a keréknyomást. Amennyiben az csak 1-2 tizeddel változott, akkor nincs más dolgunk, mint pótolni, de ha ennél nagyobb a veszteség, akkor biztosak lehetünk benne, hogy „lassú” defektünk van. Ez esetben vigyük szerelőhöz a kereket. Legtöbb esetben egy felni tisztítás vagy egy szelep csere elegendő a tökéletes végeredményhez.
Ha a gumi rendben, jöhetnek a fékek. Elsőként ellenőrizzük a fékfolyadék szinteket. Ha leállás előtt elvégeztünk minden feladatot, nincs miért aggódni, de ettől még érhetnek meglepetések. Toljuk a motort, vagy forgassuk meg a kereket, azután húzzuk be a fékeket, először a hátsót. Figyeljük meg van-e fékhatás, valamint azt, hogy a pedál felengedése után könnyen forog-e a kerék. Ha rendben van minden, ugyanígy ellenőrizzük le az első féket is. Amennyiben szorulna, tisztítsuk meg a munkahengereket, vagy vigyük szerelőhöz.
Ha elmulasztottuk az olajcserét ősszel, akkor az első indítást megelőzően végezzük el a műveletet. Amennyiben a friss olajjal leállított motor állandó hőmérsékletű garázsban töltötte a telet, az olaj elvileg nem károsodik.
Ha fűtetlen a garázs, esetleg szabadban tároljuk kedvencünket, akkor a hőingadozás miatt keletkezett párát az olaj megába tudja szívni. Legoptimálisabb, ha megint cserélünk, de ekkora luxust kevesen engedhetnek meg maguknak. Mielőtt indítanánk, még egyszer ellenőrizzük a szintet, ha nincs a maximumon, akkor töltsük fel. Ellenőrizzük a hűtőfolyadékot, remélhetőleg a fagyáspont már nem játszik szerepet, de a csökkenő szint szivárgásra utal, amiért a hűtő, esetleg egy gumicső lehet a felelős. Ha jelentős a veszteség, vizsgáljuk át a rendszert, javítsuk ki a hibát és töltsük fel.
A kiszerelt, áramtalanított elektromos kiegészítőket szereljük vissza, kössük be, ellenőrizzük az akkumulátor töltöttségi szintjét (ha van műszerünk), majd helyezzük áram alá a motorkerékpárt. Abban az esetben, ha egész télen csepptöltőn volt, kicsi az esély a meghibásodásra. Amennyiben nem, úgy érdemes az első indítás előtt egy-két órányi kíméletes töltésben részesíteni az áramforrást.
Amikor feltöltöttük (vagy nem is hagytuk lemerülni) az akkut, nézzük át a világítást, a féklámpát, valamint ellenőrizzük az indexeket és a kürtöt is. A kapcsolók könnyed működése fontos, így ha azokat nehézkesnek tapasztaljuk, fújjuk be valamilyen kenő-tisztító sray-vel. Az indítás legyen átgondolt: érdemes egy ellenőrzésre elegendő pár fordulatig várni, viszont egy-két perc járatás után már ne állítsuk le a motort. Lehetőség szerint indítás után menjünk el egy rövid, 10-20 kilométeres körre. Mielőtt azonban megnyomnánk a gombot, van még feladat!
A legfontosabb: ha úgy érezzük, nem értünk a motorhoz, merjünk segítséget kérni. Vigyük szervízbe kedvencünket, és biztosak lehetünk abban, hogy a gép egész szezon alatt hálás lesz az értő gondoskodásért cserébe. Nem mellesleg magunkat is megóvjuk a kellemetlenségektől.
Elvileg készen vagyunk: jók a gumik, fog és nem szorul a fék, nincs olajszivárgás, működik az elektromos rendszer, minden le- és kiszerelt alkatrészt visszatettünk, meghúztuk az összes csavart. Azért gondolatban futtassuk le még egyszer az egész folyamatot, nem maradt-e ki valami. Ha minden rendben, akár indulhatnánk is, ha nem kellene saját magunkat is felkészíteni az első tavaszi motorozásra. Sokszor van úgy, hogy a ruha furán áll, szorít a sisak és a csizma is kényelmetlen – ezek csalhatatlan jelei annak, hogy kiment kezünkből, lábunkból, fejünkből a motorozás. Az első kör előtt fejben helyre kell tennünk magunkat.
Nem szabad elfelejteni: hónapok óta nem motoroztunk! A gumik és az aszfalt is hidegek, a tapadás pedig töredéke annak, mint amit az utolsó őszi motorozásból őrzünk emlékeinkben. Bőven lesz még alkalmunk rácsavarni a gázt. Az autósok egyenesen elfelejtették, hogy léteznek a világon kétkerekűek is, ezért gyakran megijednek a hangtól, a hirtelen felbukkanó, gyorsan közeledő motoroktól. Nem ellenségek ők, csupán figyelmetlenek, így nem haragudni, hanem még jobban kell figyelni rájuk, mint bármikor. Öltözzünk fel jól és lehetőleg ne tervezzünk föld körüli utat elsőre.
Már csak azért se, mert hamar áthűlünk, párásodhat a plexi, no meg a sötétség is hamar ránk talál annak ellenére, hogy egyre hosszabbak a nappalok. A legjobb, ha az első motorozásunk alkalmával egyedül megyünk, élvezzük a hideg szelet, a tavasz első csiklandozó napsugarait. Kényelmesen, senki után nem rohanva, a magunk tempójában motorozunk bele az új szezonba. Ha van rá mód, vegyünk rész vezetéstechnikai tréningen (optimális esetben ismétlésként), amely az egyik legjobb módja a berozsdásodott motoros izmok fellazításának.
Forrás: Motoros Túrázás Másképp
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »