Három év elteltével, 1991-ben megérkezett a negyedik generációs Ténéré – ezen komoly változtatásokat végzett a Yamaha. A legfontosabb újítás az új, ötszelepes hengerfej és a folyadékhűtés. Az egyszerűséget figyelembe véve semmiféle előnnyel nem járt ez a megoldás – viszont a Yamaha trendjének megfelelően a legújabb, legkorszerűbb technikát szerették volna alkalmazni. Azonban a három szeleptányér áramlástechnikailag útban volt egymásnak, így hiába volt nagyobb a keresztmetszet, nem tudtak magasabb teljesítményt elérni, mint a hagyományos, négyszelepes motorokkal. Ezt a típust is elérte mai korunk rákfenéje, az aszfalt felé orientálódás. Akkoriban is megvolt ez az időszak, ami most is megfigyelhető: a terepre született motorokat egyre inkább az épített utakra optimalizálták. Új, acél bölcsővázzal készült a motor, a tank térfogatát 20 literre csökkentették, a rugóutak is rövidebbek lettek, 235 milliméter helyett elöl 220 millit, hátul 200-at mozogtak a kerekek. Az egész motor sokkal karcsúbbnak tűnt elődeinél, a szögletes lámpatest érdekesen hatott a fejidomban.
A Yamaha ötödik generációs Ténéréje 1994-ben jelent meg a kereskedésekben. A külsejét újból a korabeli ralimotor és az XTZ750 Super Ténéré ihlette. A szögletes fényszóró helyett két körlámpát kapott, az új fejidomnak jobb lett a légellenállása. Sem a vázon, sem a blokkon lényeges módosítást nem hajtottak végre – ugyanaz az ötszelepes, vízhűtéses erőforrás hajtotta. Ezt a változatot egészen 1998-ig gyártották, ezután viszont hosszú szünet következett.
Pontosan egy évtizedig pihentették az iwataiak Ténéré nevet, hogy aztán tökéletesen tömjék be a név után keletkezett fájó űrt. Hiroo Saito, Ténéré projekt vezetője a következőket mondta az új modell bevezetésekor: “Azt gondoljuk, itt az ideje, hogy egy megújított koncepcióval térjünk vissza. A Yamaha sokáig hiányzott a rally túra szegmensből. Az első Ténéré széria 1983-ban erősen befolyásolta a kategóriát. Az új XT660Z Ténéré mindennel rendelkezik, ami az eredeti koncepciót sikerre vitte: egyszerű, törhetetlen, praktikus, könnyű, valamint erős egyhengeres motorral rendelkezik, és kifejezetten alkalmas offroad használatra is”.
A fenti mondatokkal tökéletesen egyetértek, a megújított erőforrás immár 49 lóerőt teljesít és közel 60 Newtonméter forgatónyomatékkal tekeri a hátsó gumit. A rali motorokra jellemző vonalvezetés megmaradt, azonban a dizájn egészen friss, bogárszerű. Rendkívül strapabíró, jól átgondolt minden egyes karosszéria elem kialakítása – az eldőlések, csúszások és borulások nem tesznek kárt a motorban, egy-két karcolás nem a világ vége, az új Ténéré járóképes marad egy nagyobb bukás után is. A 23 literes üzemanyagtank és az akár 4 literes fogyasztás – a befecskendezőnek köszönhetően – lehetővé teszi az 500 kilométeres hatótávolságot is. Normál használat mellett a világból kimegy, nem hátrál meg akkor sem, ha elfogy az út. Elöl 210, hátul 200 milliméter rugóúttal büszkélkedhet – a lágy hangolás miatt azonban észben kell tartani, hogy nem egy versenymotor, a forszírozott tempót főleg a hátsó rugós tag bünteti igazán. Átlagos terepes tudással viszont nagyon jót lehet vele szórakozni – a pakolhatósággal sincsen probléma, nagyon praktikus a kialakítása, egyedül talán tanktáskát lehet nehéz találni hozzá a műanyag, csúcsos formájú tank miatt.
Érdemes megtekinteni a Ténéré visszatérésére forgatott rövid kis videót, amely tökéletesen visszaadja és bemutatja a az XTZ-k által nyújtott életérzést – azt a szellemiséget, amely miatt jó Ténérésnek lenni. Akit eddig még nem ismerte a típust, az is tudni fogja a lényegét.
Harminc év távlatából visszatekintve a Yamaha eredetit és maradandót alkotott. Ezreket indított világgá egy Ténéré nyergében, hogy világot lássanak – egy olyan világot, ahová addig csak nagyon kevesen merészkedtek utazók. Harminc éve, hat generáción keresztül szolgálja a kalandorokat ez az élő legenda. Nem véletlenül szerettem bele első látásra a 2008-ban megjelent Ténérébe. Akkor még kevésbé ismertem a régebbi típusokat, de éreztem, hogy ennek a motornak története van, ráadásul nem is kicsi. Hiába a teljesen megújult külső, a szellemiséget sikerült becsempészni a burkolat alá. Ez az eszme újra és újra megérinti azokat az embereket, akikben a kalandvágy egy aprócska csírája is megtalálható. Ha ez megvan, akkor nincs visszaút, csakis az előre – tűzön, vízen, murvás hegyi szerpentineken, vagy akár a sivatagon vezessen az út, a Ténéré tökéletes társ lesz, legyen bármelyik generáció. A rendkívüli strapabíróság, az igénytelenség összeforrt a névvel – ez nyújtja a garanciát egy örömteli, mindig célba érkezést biztosító utazáshoz. Sok boldog születésnapot kívánok a Yamaha Ténérének és kívánok még sok millió kilométert minden Tehenésznek!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »