Sokan lehetnek, akiknek nem mond semmit a név, pedig valóban izgalmas történetek fűződnek hozzá. Akik látták a Hajsza a győzelemért című – amúgy valóban remek – filmet, azoknak ismerős lehet a történet: 1972-ben a mindössze 22 éves, ám igen gazdag Lord Thomas Alexander Fermor-Hesketh megalapította Formula 1-es csapatát, hogy jó barátjának, James Huntnak versenyzési lehetőséget biztosítson az autósport királykategóriájában. A csapat különlegessége volt, hogy támogatók nélkül, kizárólag a fiatal lord vagyonából álltak rajthoz – de az elért eredmények is azok lettek! 1975-ben már több futamot is nyert az aranyifjú versenyző, az év végi összetettben pedig a bajnokság negyedik helyéig jutott.
Heskethnek azonban ekkor elfogyott a pénze – na nem teljesen, de a már akkor is nagyon drága F1-re nem futotta tovább belőle -, így a csapat tiszavirág-életű pályafutással a háta mögött megszűnt, Hunt pedig a McLaren-Fordhoz igazolt. Ott azután a következő évben megnyerte a világbajnokságot is – de az már egy másik sztori, tessék utánaolvasni vagy megnézni a korábban emlegetett filmet!
A lord azonban csupán néhány évet tudott meglenni valamilyen technikai jellegű kihívás nélkül, így 1980-ban azt vette a fejébe, hogy megmenti a brit motorkerékpár-ipart. Így jött létre a Hesketh Motorcycle, amelynek rövidke, összesen négy éves történelme során megint csak érdekes kétkerekűek születtek – olyanok, mint a V1000, a Vulcan, a Vampire és a Vortan. Ezeket 1’000, 1’100 és 1’200 köbcentiméteres V2-es erőforrások hajtották.
A gépeknek számos technikai problémájuk akadt: nehezek voltak, de vezetni sem volt egy lánymunka őket. Komoly melegedési problémák jelentkeztek a hátsó hengernél – ezért született meg a V1000 EN10 modell, amelynél külön a hátsó henger kapott egy részleges folyadékhűtést kiegészítésként. A siker azonban teljes mértékben elmaradt: az összes típusból összesen mintegy 250 darab készült el. Mégis legenda lett a márkából: a Hesketh Owners Club a mai napig összefogja a tulajdonosokat, akik rendületlenül őrzik a nevet.
Nem is hiába, ugyanis 2010-ben Mick Broom (anno a Broom Engineering erőforrásai hajtották a motorkerékpárokat) és Paul Sleeman feltámasztották a Hesketh Motorcycle-t. Olyannyira, hogy 2014-ben már megvásárolható lesz első 21. századi motorkerékpárjuk, a Hesketh 24. A névválasztás nem véletlen, hiszen ez volt a rajtszáma annak idején James Hunt legendás versenyautójának, a 308 F1-nek is. A tervezők sokat gondolkoztak a megfelelő erőforrás kiválasztásán, amely végük egy S&S X-wedge lett. Az eredeti tervek között szerepelt a régi V2-es továbbfejlesztése, de saját V6-os blokk létrehozása is, azonban végül úgy döntöttek, hogy a költségek optimalizálása, a környezetvédelmi előírások és a hagyományok megőrzése szempontjából egy bevált erőmű beszerzése a legjobb megoldás. Az erő biztosan elegendő lesz, hiszen az 1’950 köbcentiméteres lökettérfogatú V2-es nagyjából 120 lóerővel hajtja majd a Hesketh 24-et.
A motor minden apró részlete abszolút csúcsminőségű: króm-molibdén váz, Öhlins felfüggesztés, Beringer fékek (elöl négy dugattyúval és radiális nyergekkel), 2-1-3 rendszerű rozsdamentes kipufogórendszer, valamint a blokk alatt elhelyezett (!!!), a mostani F1 autókéval megegyező technológiájú 22,7 literes üzemanyag-tartály. A fényezés szintén a hajdani Hesketh versenyautókra utal csakúgy, mint a zandvoort-i pálya rajza – ahol Hunt első győzelmét aratta. A paripa ára nem lesz csekély: a 35’000 font testvérek között is 12,6 millió forintnak felel meg. A Hesketh tehát megmarad annak, ami a nyolcvanas években is volt: nagyon ritka és különleges motorkerékpárnak. Azért persze legyünk bizakodóak a nagyobb sikerrel kapcsolatban, hiszen ha a 24 bejön a cégnek, akkor hamarosan újabb modellekkel – így egy kényelmes kétszemélyes túramotorral is megörvendeztetnek minket.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »