Néhány évvel ezelőtt, az új Super Ténéré visszatért, hogy a a kalandvágyó motorosokat szolgálja. Tehát már nem egy friss darab a jelenleg futó 1200-as, éppen ezért tavaly – az érdeklődés tüzét felszító szándékkal – bemutatta a Yamaha a Worldcrosser változatot, amely kissé eltér az azonos nevű, kölni Intermoton bemutatott példánytól. Azon a koncepciómotoron a hátsó ülés alatt plusz üzemanyagtartályt rejtettek el a mérnökök, bütykös gumival szervírozták, az egész megjelenése egy agresszív, mindenre képes világjáró gépet sugallt. A koncepcióból valóság lett, ám elmaradtak a bütykös, terepre való gumiabroncsok, a hátsó ülés alatti – hatótávolság növelő – kiegészítő tank, viszont megmaradt az agresszív, tettre kész, mindenre kapható karakter.
Már akkor éreztem a bizsergést, amikor még meg sem kaparintottam a kulcsait, csupán a parkolóban közelítettem felé. Tettem ezt tisztelettudóan, ugyanis első ránézésre egy hatalmas behemóttal álltam szemben. Sőt, másodikra is. Saját, kis Ténérémmel érkeztem, arról leszállva konstatáltam, hogy az ehhez képest egy szöcske, olyan kis filigrán hatást kelt. Máskor pedig ő szokott lenni a nagy ló a többiekhez képest, de így, a bátyó mellett parkolva – hiába magasabb – nem lehet letagadni, hogy a Super Tehén gyomrában gyakorlatilag majdnem két hathatvanasnyi XT-henger rejtőzik. Erre a szembeötlő, megjelenésbeli különbségre rátesz még egy lapáttal a Worldcrosser felszereltség is.
Amikor napvilágot látott az új Super Ténéré, a “Kelj át!” szlogennel ösztönözték a népeket a vásárlásra. Most, hogy megjelent ez a világot átszelő kiegészítő-csomag, már a “Született túlélő” néven emlegetik a marketingesek. Hogy mi teszi “túlélővé” a sima, “átkelő” modellhez képest? Nos, egy nagy rakás pénzért kapunk cserébe módosított túraplexit, a kormány-markolatok elé kézvédő szélterelőt, valamint – hogy legyen hab is a tortán – a kormányszárak magasságában, az első szélvédő mellé szerelve találunk még egy-egy kiegészítő szélterelő idomot is. Ezen felül gondoltak arra is az iwataiak, hogy a nagy “átkelés” közben nehogy kárt tegyünk a létfontosságú részegységekben. Éppen ezért a dizájnon felüli, valódi védelemként is funkcionáló alkatrészekkel szerelték fel a gyárban.
Elsősorban a motor hasa a legsérülékenyebb, így nem csoda, hogy egy komoly védelmet nyújtó haspáncéllal oltalmazzák a technikát. Hogy a meghajtás se szenvedhessen olyan könnyen kárt, ezért a kardántengely házának is jár a páncélzat. Egy dolgot viszont hiányolok róla – ami az alapmodellen sincs jelen -, mégpedig a hűtő védelmét. Mivel a motor oldalán helyezkedik el az említett részegység, ezért egy egyszerű eldőlés során is könnyedén sérülhet, ami valljuk be, simán be is következhet, ha valaki ténylegesen úttalan utakon használja a nagy vasat.
Jól jöhet viszont a nehéz körülmények között az első teleszkópok becsúszó szárát védő szénszálas védőidom. A karbon elemek amúgy is uralják a motor kinézetét, ezzel is kiemelve őt az alap Super Ténérék közül. A tank két oldalán hatalmas szénszálas idomok fedik el a hűtőket, ám lényegesen jobb szellőzést biztosítanak a csirkehálós kivitelnek köszönhetően.
No de elég legyen ám a sok nézelődésből! Elvégre egy motorral motorozni kell, azért kaptam, hogy menjek vele, nézegetni ráérek majd a katalógusban is! Könnyed mozdulattal átdobom a lábamat, majd helyet foglalok a 87 centi magas ülésben, ami természetesen 2,5 centivel alacsonyabbra is állítható, de ez így nekem tökéletesen megfelel. Biztonsággal elérem a talajt a magasabb beállítással is, ami azért lényeges, mert egy menetkészen 261 kilogrammos motorról beszélünk – ezt pedig nem árt, ha kontroll alatt tudjuk tartani álló helyzetben is. Vagy mégsem olyan lényeges?
Oldaltámaszról felállítva egyáltalán nem érződik a motor tetemes tömege, elindulás után pedig tényleg a semmibe vész. Most, hogy a gyújtáskapcsolóban elfordul a kulcs, kezdek tényleg izgatottá válni. Megnyomom az önindító gombját, hogy életre keltsem a a soros kéthengerest. Földöntúli morajlással kel életre a két, egyenként hatszázas henger, hogy gyönyörű alapjárati hangjátékkal örvendeztessen meg bennünket és a szomszédokat. Hogy kit kell ezért felelőssé tenni? Nem kimondottan a japánokat, közelebb lesz a bűnös! Jóra gondol az, aki a szlovén Igor mester háza táján kutakodik. Mert bizony a Worldcrosser – nagy örömömre – megkapta a gyári tartozékként külön rendelhető Akrapovic kipufogót, ami tényleg gyönyörűen szól.
A második oldalon az is kiderül, hogy megy. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »