Az alábbiakban következzenek változtatás nélkül Harkai Zoltán, a pécsi Kék T Motoros Iskola vezetőjének sorai:
A B 125-ös kategóriával kapcsolatban, a sajtóban megjelent információkra és dezinformációkra reagálva engedjétek meg, hogy néhány észrevételt tegyek, mint aktív motoros, és úgy is mint motoros oktató.
A jelenleg rendelkezésre álló információk alapján a hatósági vizsgakövetelmények ebben a “könnyített” kategóriában, szinte megegyeznek az eredeti A1 kategóriás elvárásokkal. A sikeres, 55 kérdéses KRESZ vizsga után, igaz, nem kell külön időpontban járműkezelési vizsgát tenniük, de a három rutin vizsga feladatsorból kettőt nekik is teljesíteniük kell, a forgalmi vizsgával összevonva, annak megkezdésekor.
A forgalmi vizsga feladatainak végrehajtására csak a sikeres járműkezelési vizsgarész után kerülhet sor. A forgalomban az összesen 40 perces vizsgaidőtartam alatt ugyanúgy vizsgacsomópontokat kell teljesíteni, és a vizsgabiztos ugyanúgy köteles hibavonalat (legfeljebb 10) megszabni, illetve a külön meghatározott súlyosabb elbírálás alá eső hibák egyszeri elkövetése esetén sikertelen minősítést adni. A hatóság részéről támasztott vizsgakövetelmények tehát gyakorlatilag megegyeznek azon kategóriákkal, ahol ezen készségek elsajátítására 17 óra (A1-es vezetői engedély) áll rendelkezésre.
Ebben az új kategóriában azonban mindösszesen egy járműkezelési óra és egy forgalmi óra biztosított a felkészüléshez, a harmadik gyakorlati órán már a vizsga zajlik. Feltételezve, hogy a jelölt rendszeresen és biztonságosan közlekedik személygépkocsijával, továbbá feltételezve azt is, hogy 50 köbcentiméteres, vagyis M kategóriás segédmotor-kerékpáron rutint szerzett két keréken (tehát ha mindezek együttesen teljesülnek is), felmerül a kérdés, hogy az ötven perces járműkezelési óra biztosította keret elegendő-e pusztán a rutinpálya megtanulására, begyakorlására. Tudni kell, hogy a járműkezelési vizsgán pusztán a pályatévesztés vagy a lábletétel is önmagában sikertelenséget okozó hiba. Ebben az esetben a forgalomba már ki sem vihető a vizsgázó.
A forgalomban eltöltendő ötven perces gyakorlás vajon elegendő-e arra, hogy az egyébként már említett módon biztonságosan közlekedő tanulóval az összes létező vizsgacsomópontot (akár több irányból megközelítve) megmutassuk, felhívjuk figyelmét a buktatókra?
Látható tehát, hogy az elején könnyítettnek szánt kategória valójában nehezített lett, ugyanis a vizsgakövetelmények változatlanul hagyása mellett, csupán a felkészülésre szánt időt csökkentették töredékére.
Mire számítunk? Rengeteg konfliktus-helyzetre, amelyben a jóhiszemű ügyfél azzal szembesül, hogy a két gyakorlati órából nem képes elsajátítani az azzal köszönőviszonyban sem álló követelményszintet, és sokkal több pénzt kénytelen költeni erre a jogosítványra, mint ahogy azt eredetileg kalkulálta. Ráadásul a többszöri pótvizsgára elköltött (kidobott) pénzéért gyakorlatilag semmilyen szolgáltatást, képzést nem kapott, csupán hatóságilag közölték vele többször az eredményt. Az egyenleg így olyan összegre rúghat, amelyért már teljes körű motoros képzést vehetett volna igénybe a tanuló, amelynek színvonalára motoros iskolánk különös hangsúlyt fektet mind a vezetéselméleti, mind a járműkezelési, és később a már jogosítvánnyal visszatérő ügyfelek esetében a vezetéstechnikai tréningek alkalmával. Hiszen célunk – néhányakkal ellentétben – nem a motoros jogosítványok gyártása, hanem a motorkerékpárját élvezetesen uraló, vezetéstechnikailag képzett, vészhelyzetben is helytálló motorosok képzése. Erre pedig itt nincs lehetőség.
Magánvéleményem, hogy ha már ilyen “amnesztia” jelleggel szeretne A1 jogosítványhoz juttatni tömegeket az állam, akkor inkább a zárt pályás vezetéstechnikai képzést kellene előtérbe helyezni, a forgalmi vizsga rovására, hiszen a feltétel az érvényes “B” kategóriás jogosítvány. Ha pedig az állam számára a motorosok képzettsége nem prioritás, akkor egyszerű illetékmegfizetés ellenében adná meg ezt a kategóriát automatikusan a már „B” kategóriás jogosítvánnyal rendelkezőknek, anélkül, hogy a motoros-iskoláknak elégtelen szolgáltatásokkal, ehhez asszisztálnia kelljen.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
de, csak egy megjegyzést azért tennék hozzá: eddig se a motoros iskolák tanították meg a fiatalt(vagy nem is annyira fiatalt.)
Saját tapasztalom szerint ezek az iskolák szinte semmit sem bűvítettek a tudáson.Azt vagy megszerzi előtte az ember, vagy -jó esetben-a jogsi megszerzése után, különféle tréningeken valóban megfelelő felkészültségű emberektől megszerezheti.
Egyszerűen nem értem ezt a B125 hisztit. Aki motorozni akar/akart, ezt eddig sem gátolta a jogsi ára, ezután sem fogja. Ez az összeg nem tétel egy motor vásárlása, fenntartása mellett. Az a gondolat pedig, hogy ettől a kezdeményezéstől majd hirtelen eltűnnek az autók a városból, a dugó megszűnik, a levegő alpesi lesz, állati nagy baromság.
Beszéltem. Uff
Magyarán külön órát kell majd venni, tehát se gyorsabb se olcsóbb nem lett így az egész….értelme így kb nincs is.
Adtak is meg nem is.
Még is milyen pluszt akarsz?
Persze hogy nem kapsz egyből tapasztalatot, rutint…de ezt sehol sem kapod meg pénzért.
A rutin pályás feladatok bőven elegendőek arra hogy mi merre hány méter….a többit majd kitapasztalod, ha meg a forgalom nagyon nem megy akkor külön órát veszel…és ott akkor még segítséget is kapsz…
Nem kell túldramatizálni azért…
Lehet, hogy én vagyok kissé debil, de nem látom a problémát…
A cikk címe B125….Vagyis olyan emberekről beszélünk, akik rendelkeznek már B-s jogsival. Láttak már körforgalmat,meg villamost is.
Az autóvezetők egy része robogózik, úgy gondolom a B125 aspiránsok nagy hányada ebből a körből fog kikerülni. Nem kell őket teljesen leírni, ha a robogót elterelgették, bírni fognak egy 125-össel is. A forgalmi vizsga simán teljesíthető, de a rutinpályát sem tartom ördöngősségnek egy gyakorlott robogó-fahrer számára.
Aki meg eddig nem robogózott,miért akarna rögtön 125-re ülni? Robogózzon egy kicsit, aztán mehet a rövidített vizsga.
A magam részéről a segédmotoros-kerékpár fogalmát tágítanám ki 125 cc-ig, aztán nem lenne kérdés, hogy vezethető-e.
Sajnos kis magyar valóságunk tele van hasonló jószándékú(nak tűnő) de igazából lehúzós történetekkel, nyakonöntve jó adag bürokráciával.
a jelek szerint a vezetni tudas es a rutin nem eleg ahhoz hogy valaki a vizsgan atmenjen . hiszen ha nem igy lenne ,akkor nem kene attol felni hogy minden rutinos B-s jogositvanyos ember elhasal a vizsgan .
akkor mirol beszelunk ? eletszerutlen szabalyokrol , vizsgarol vagy minden autos gyengeelmeju az oktato szerint ?
mert ez igy nagyon furcsan hangzik .
Ez a cikk, azért készűlt, mert vannak egoisták, akik úgy gondolják, ha autót tudnak vezetni, akkor motort is. Én tavaj szereztem meg a korlátlan motoros jogsit. 18 éve vezetek autót és volt mit újra tanulnom KRESZ elmélet és gyakorlat terén is.
– És bár vannak olyanok, akik régóta vezetnek 50ccm motort viszont a motoros közlekedés szabályaival ill. morállal egyátalán nincsenek tisztában.
Nekem csak a forgalomi gyakorlat 200 000 Ft -ba került. Nem reklám, de harmadikra sikerűlt a forgalmi vizsgám. Ez van…
Viszont, olyan tapasztalatra tehettem szert, melyet nem sokan mondhatnak el magukról, mint kezdő motor tulajdonosok.
Nem volt szándékos buktatási hajlama egyik vizsgabiztosnak sem.
Vizsga után még beszélgettünk is a hibákról. Sajna rajtam volt a ”vizsgadrukk”.
Ugyanis tudtam, mikor hibáztam, mert bizonytalan voltam és tapasztalatlan, de a szabályokkal tisztában voltam. Plusz a fülesen keresztűl kellett figyelnem, hogy mikor, merre irányitanak és ez mellett figyelni a táblákat, figyelni a járművemre, figyelni a vizsgabiztos autójára, hogy ne maradjon le egy lámpa váltásnál (ez azt jelenti, hogy használd a tükröket folyamatosan), figelni a gyalogosokra ill. a környezetedre.
Autós lévén ezen tényezők megegyeznek. de egy motorról más. Kevésbé vesznek észre az autósok a visszapillantóból, mert a jármű keskenyebb és hamarab képes poziciót változtatni.
– Ami a B125 kategóriát illeti, a dolog két esélyes vagy lesz dolga a mentősöknek vagy gazdagabbak lesznek a vizsgabiztosok.
A cikk író magánvéleményével egyetértek. Mert a B125 csak újabb pénzszerzési mód az egyéb szerveknek. Tapasztalatot nem ad, pedig kellene…
B125 = Vezess vagy dögölj meg! 🙂