A beszámoló első része itt olvasható, a második pedig itt.
Hosszú nap, Nagyszalontára készülünk. Korán is keltünk, a kövér harmat utalt már csak az előző napi csapadékos időre, az égbolt még napfelkelte előtt sziporkázóan tiszta volt. Gyors és kiadós reggeli, gyors pakolás – ki a motorokkal a kamionból -, és gépátvétel előzte meg a 7 órai startot. Nem mehetett neki úgy kerékpáros a nagy lejtmenettel kezdődő szakasznak, hogy túravezető vagy szerelő nem vizsgálja át a kerékpárt. Erre a napra találtuk meg a mi Norbinkat, aki öblös hangjával és határozott kiállásával az ideális speaker-nek bizonyult. A megafonos eligazításokat innentől kezdve mindig rá bíztuk.
Útvonal-biztosítási szempontból a lejtmenet szabadon, de némileg erősebb kontroll alatt történt, mint az előző nap felfelé. A frissítők közé most is beékelődtek a motoros mobil frissítők, de nagyobb távolságra egymástól. A szállástól egy 10 kilométeres háziversenyt hirdettek a túravezetők a Pádis tetőig, az első összeváró és frissítőpontig. Ezúton is gratulálunk a helyezetteknek, főként Jimy barátunk fiának, Beninek a remek teljesítményhez.
Az összevárótól elvben kis csoportokban, túravezetői kontrollal indultunk volna. A pillanatnyi káoszban azonban egy csoport elindult, míg a záró kerékpárosok még fel sem értek. Emellett egyik motorunk csúnya defektet kapott, amelyet a helyszínen nem lehetett javítani. Maradtunk hát elöl ketten, a felszáradóban levő murván alkalmanként – nagy örömünkre – lendületes csapatással zúztunk le a hegyről, hogy a megfelelő pozíciónkat felvehessük.
A hegy tövében több mint 1’000 méternyi szintereszkedés után álltunk meg a frissítő és összeváró ponton. Itt tudtuk csak meg, hogy pórul járt motorosunk, Jimy a sötét ponyva alatt zötykölődik lefelé a hegyről, a platón motorjával egyensúlyozva az ide-oda repkedő csomagok között. Ezúton is minden elismerésünk az övé a nem mindennapi helytállás kapcsán. A teherautó innen el is tűnt, saját útjukat járták, gumit kerestek a bivalyra, hogy ismét csatasorba állhasson.
Erről a frissítőről együtt haladtunk tovább, csapatunk megfogyva, két motorral kísérte a gyér forgalmú szakaszon a kerósokat. Rendőri segítséget is kaptunk, az E79-es főúton való átkelés így zökkenőmentes és gyors volt. Az útirányt innen Északnak vettük, jó minőségű, kicsiny forgalmú, keskeny úton haladtunk végig a Fekete-Körös mentén. A folyó olykor szemet gyönyörködtető látványosságokat (!), másutt kalandos terepviszonyokat, patakátkelést kínált. Az előző napi esős időt már picit visszasírtuk, a napos, száraz kánikulában a felvezető járművek felvert porát telibe kaptuk az arcunkba.
A patakátkelés is zökkenőmentesen megtörtént, akár a mélyebb mederben, akár a sekélyebb gázlón, akár a gyaloghidakon át lehetett abszolválni. Motor2 és 3 a mély vizet választották, a plexin átcsapó hűsítő patakvíz és a térdig átázó nadrág kellemes frissítőként működött a következő egy-két órában. A várasfenesi frissítő- és szalagozó ponton 42 fokot mutatott a kis hőmérő a motoron. Éppen delet ütött az óra. Kellemes árnyék a művházban, a szokásos terülj-terülj asztalkám, házi fánk és kedves helyi lakosok fogadtak minket. A polgármester melegszívű-, és versmondó túratársunk vidám szavai (Kányádi S.: Az elveszett követ) mellett megpihentünk a hűvösben, majd irány Nagyszalonta.
Négy óra után értük el a várost, egy csoportban haladva. Időközben ismét csatlakozott hozzánk Motor1, rendkívül kedvező körülmények között jutott hozzá egy használt, de jó állapotú hátsó gumihoz. A bivaly ismét csatasorba állt. Szalontán a város szélén egy helyütt volt az étkező és a szállásunk, egy új építésű, kiváló tornacsarnok. A leterített szivacsokon mindenki talált magának megfelelő helyet. Vacsora az étkezőben, bőséges adag rántott hús rizibizivel és savanyúsággal. És dinnye. Dinnye hegyek, ki-ki annyit ehetett, amennyi belé fért a tikkasztó nap után.
Esti programunk a szomszédos gyermekotthonban folytatódott. Mint megtudtuk, a legmodernebb dévai házak állnak Szalontán. A szépen felújított lakásokban egy nevelővel 12 gyermek él. Két hálóban emeletes ágyakon alszanak, közösen étkeznek. Az összkomfortos lakások sok esetben nagyságrendekkel magasabb színvonalú, civilizált életteret biztosítanak a gyerekeknek, mint amire eredeti környezetükben lehetőségük lenne.
Késő estébe nyúlóan beszélgettünk az egyik nevelővel, szívet facsaró történetekkel, sorsokkal ismerkedtünk meg. Nagyobb távlatból nézve is igen tiszteletreméltó a dévai otthonok és az ott dolgozó nevelők munkája, de egészen közelről átélve, a gyerekek közelségét érezve, őket ölünkben hordozva, mellettük ülve, velük énekelve élhető át csak igazán, mit is jelent valójában a dévai gyereksors…
Az esti meeting még a vacsora után lezajlott, a nap értékelését kihagytuk, csupán a másnapi határátlépésről, és az első magyarországi szakaszról egyeztettünk. Éjjel két óra lett, mire a tornacsarnokban nyugovóra tértünk.
A mai napon a mezőny által megtett út 121 kilométer.
Eseménydús napok következnek: belépünk Magyarországra, és egészen Kecskemétig megyünk, ahol hatalmasat pancsolunk. Lapozz!
Cimkék:
Két új Harley-Davidson modellt leplezett le ma délelőtt az importőr. Szerkezetileg egyik sem forradalmi vas, szépségre azonban igencsak. Egy Harleynál pedig az nagyon fontos!
Elolvasom »Különböző fórumokon, cikkek hozzászólásaiban sokan alkottak már véleményt az idén bevezetésre kerülő új jogosítványról. Íme egy hozzáértő álláspontja.
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »