Dízelmotor házilag: Egy szomorú epizód

Motorépítés
2012. február 10., péntek - plzltn

Egy tragikus eset miatt veszélybe került a DaiRal építése. Legalábbis a tervezett határidő tartása mindenképpen.

Hirdetés

Ezt olvastad már?

Honda Unveils V3R 900E-Compressor

Honda Unveils V3R 900E-Compressor

Cimkék: ,


Hozzászólások (8 hozzászólás)

Jani55 -

Azért arra illik odafigyelni, hogy az Ural váltó kihajtó tengelyének terhelése tisztán csavarás, arra van méretezve a tengelycsonk és a csapágyazása (ill a váltóház ezen része). Ha ugyanerre a tengelycsonkra lánc-, vagy fogaskereket teszünk, a kihajtótengely terhelése csavarás+hajlítás lesz, a lánc-, vagy fogaskeréken ébredő erő (átvitt nyomaték) miatt. Nem erre van méretezve, ilyen igénybevétel káros és tilos, balesetveszélyes. 

(De van már egy felismerés: közúti forgalomban nem vehet részt…) 


Jani55 -

Az előzőhöz: főleg, mert a dízelmotor (a működési jellemzői miatt) nagyobb nyomatékú és keményebb járású! (eleve nem szerencsés egy benzinmotorhoz tervezett és gyártott váltójához nagyobb teljesítményű és nyomatékú dizelmotort illeszteni => fogaskerekek, fogak, tengelyek és csapágyaik törésveszélye, stb) De hát van itt szakmai hiba bőven, ez már igazán nem érdekes…


fabrikalo -

 Ajjaj, a lengyel csávó az első évben ment 11000 Km-t ilyen motor-váltó párosítással. : http://www.youtube.com/watch?v=IPYEACMUFk4 Azóta csak még többet…

 

https://picasaweb.google.com/zapek1200/GaleriaZapkow?authuser=0&feat=directlink vagy http://www.zapomania.cba.pl/index_pliki/Galeria.htm 

Vele, meg az ügyetlenkedő magyarokkal  együtt azonnal szólunk a Lengyel és az Ukrán nagykövetségeken keresztül az érintett országok közlekedési minisztériumainak, hogy haladéktalanul vonják vissza annak a sok 10 zaporozsec motorral, ural váltóval szerelt motoroknak a forgalmi engedélyét, melyek már rendszámmal, átépítési engedélyel futnak. Hiszen egy magyar SZAKEMBER feltárta annak veszélyét, hogy a tervezettnél majd kétszer nagyobb nyomatékú daihatsu, illetve ugyanennyivel nagyobb teljesítményű zaporozsecek széttörhetik az orosz váltókat az érintett járművekben, s ezzel veszélyes üzemet jelentenek az utakon…

 

A széttört váltók (fogaskerekeik/alkatrészeik) miatt ki is ürült a kelet európai használt Ural-Dnepr alkatrész piac. Hiánycikk lett a váltó…

 


Jani55 -

Fabrikáló: szép példákat linkeltél be, ha van szemed hozzá láthatod, az első esetben a váltó eredeti kihajtása változtatás nélküli, maradt az eredeti kardántengely. A többi példákon tisztán látható a kihajtótengely tehermentesítése, többféle megoldással. (ami itt is kívánatos lenne)


fabrikalo -

 Jancsika!

Az olvasás képessége mögött talán még fontosabb a tartalmi megértés képessége. Utolsó próbaként korrigálom nálad a hiányát. A bemutatott példák nem, (ismétlem NEM!) az áttétel esetére felvetett tengelykitámasztási igény kérdésére lettek bemutatva neked, hanem arra az aggályodra, hogy a nagyobb teljesítményű és/vagy nagyobb nyomatékú blokkok kinyírhatják a kisebb terhelésre tervezett váltót. Szövegesen erre a soraidra lettek bemutatva a példák:

„…főleg, mert a dízelmotor (a működési jellemzői miatt) nagyobb nyomatékú és keményebb járású! (eleve nem szerencsés egy benzinmotorhoz tervezett és gyártott váltójához nagyobb teljesítményű és nyomatékú dizelmotort illeszteni => fogaskerekek, fogak, tengelyek és csapágyaik törésveszélye,…”

Az első dízelre, a többi csak benzinesre volt példa, még ha benzines esetére nem is szólt az aggályod. De tény, párosítottak 45 lovas zapi blokkokat az Ural 26 lovára tervezett váltójához. Most viszont linkelek neked még sok daihatsu dízel blokkos dnepr/ural váltós konfigurációt (csak ezekről kevés futásteljesítmény adat van, eddig ezért nem tettem):
http://www.extremedieselbiking.de/ 

http://www.dieselbike.net/daihatsu/daihatsu.htm

 

Az áttételnél, a tengelyre ható erők ügyére azért nem (ismétlem NEM!) tértem ki a neked írt válaszban, mert egyet értek veled. És remélem, az építő fickó(k) is tudatában vannak ennek a veszélynek. Ebben talán bízhatunk is, hiszen (kikerestem) az előző részben a következők olvashatók azoknak, akik tudnak olvasni, és megérthető azoknak, akik értik is amit olvasnak:

„…megjárta Lengyelországot is. Ezt azon elétárt aggályomra válaszolta, miszerint a váltó nem ilyen „oldalirányú” erőre van tervezve, hanem csavaróra. Ha el nem is törik a kihajtás tengelye vagy a váltó aluháza, de vajon nem veri-e szét a csapágyat a váltóban a lánc?…”

Azért én most visszavonulok pár olvasási leckét venni, ha másért nem, hogy példát mutassak neked…


plzltn -

 Szia Jani!

Örülök, hogy ránk akadtál. Igen, volna még pár műszaki kérdésem, (pl a szöghajtás kapcsán is) de talán nem érdemes a száraz műszakkal untatni a publikumot, ezért inkább kereslek a megadott (báttyád) facebook kontakton, vagy esetleg mailben, ha adsz majd egy címet hozzá.

Ami a motorotok visszavásárlását illeti, ha megtalálnátok, szívesen mennék el én is, hogy élőben lássam a vasat. Legyen bárhol is az.

Jeletkezem facebookon… 

És hogy hogyan állunk? Hamarosan… hamarosan olvashatsz róla

 


Jani7212 -

 Hahó! Akkor megadom az email címét : jago75@freemail.hu

Üdv Jani

 


Jani7212 -

 Sziasztok! Én Jani vagyok Jágó bátyja, én és öcsém építettük az Uralt. Sajnos időközben Németországba költöztünk és az Uralt is eladtuk! Ezt a fórumot is azért találtam meg, mert keresem azt a motort, vissza szeretnénk venni!! Kb 4 hónap munkánk van benne. A kihajtás megoldása nem annyira bonyolult mint elsőre látszik! Ez egyébként a második próba eredménye, mert elsőnek vettünk egy általunk erősnek vélt gépláncot ami kb 10km után szétnyúlt! Ekkor jött az ötlet, hogy utána néztünk a motorláncoknak. Találtunk nyúlásmentes láncot ehhez gyártattunk fogaskerekeket is. A váltó eredeti összehúzó csavarjaival rögzitettük a házat a váltóházra. Ebben a kihajtás végén lévő fogaskerék közepébe beleillesztettünk egy kitámasztó csapágyat is, mert ugye itt oldal irányú húzás keletkezett.Hátul egyébként egy 200-as Metzeler gumi van egy Intruder felnin. A barátom kovács műhelyében készült a motor, ami mellett volt egy komoly gépműhely, szerintem sokszor mentünk az agyukra! Innen is köszönöm a tudásukat és a türelmüket! Ja és a lényeg! Az öcsém megtalálható a facebookon is!https://www.facebook.com/palaga.istvan

Ha kérdéseitek lennének, szivesen segítek! Sajnos a készítés alatt nagyon kevés képet készítettünk, ezért csak inkább szóban mint képpel tudnék rendelkezésetekre állni!

Örülünk, hogy a megoldásunk tetszik nektek! Nem gondoltuk volna, hogy ilyen sokan megismerték a motorunkat! 

Üdv: Jani és Jágó!


Előző bejegyzés

Egy motoros útvonalbiztosító naplója, 2. rész

2012. február 07., kedd
Túrabeszámoló

Következő bejegyzés

Amerikai szépségek

2012. február 10., péntek
Újdonság

Ezeket olvastad már?

Honda Unveils V3R 900E-Compressor

A Honda motorkerékpár-gyártó legújabb fejlesztése a V3-as motorblokk, amelyet a 2025-ös EICMA kiállításon mutattak be Milánóban. Ez a 900 cm³-es, vízhűtéses, 75 fokos szögben elhelyezett V3-as motor egyedi és innovatív megközelítést alkalmaz, ötvözve a kompakt kialakítást és a magas teljesítményt.

Elolvasom »
Honda Unveils V3R 900E-Compressor

RiderBázis – új helyen, még több motoros élménnyel!

2025. november 17., hétfő

A Premier sisakok az olasz precizitás és a motoros szenvedély ötvözete. Magyarországon pedig ez a bolt gondoskodik arról, hogy ezt a minőséget ne csak a magazinokban lássuk, hanem a saját fejünkön is érezzük.

Elolvasom »
Premier Sisakok

CFMOTO 800 MT Explore az Adventure light újratöltve

2025. november 03., hétfő

Ti kértétek a kínai motorokat, Indián letesztelte első körben a CFMOTO 800MT Exploret

Elolvasom »
Kínai túraenduró

Kell ennél nagyobb? Honda XL750 Transalp teszt

2023. november 14., kedd

A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?

Elolvasom »
Új motor teszt