Na de a dízelmotor! Így, a Robis eset miatti tettvágytalanságomban azért töprengeni még tudtam. Most is a régi a kérdés, hogyan legyen az áttételezés dolog? Láttuk, volt aki azt mondta, nem kell rá az a fordulat-kiigazítás, úgysem motorozok többet ezzel a motorral sem, mint amennyit a dMZ-vel. És azt sem a gatyaszaggatós, tempós autópálya viszonylatban. Viszont ha „használható alkotást” akarok kiadni a kezemből, akkor igenis kell oda az áttétel. Attól függetlenül is, ha tudhatom előre, az egész DaiRal használatlanságra ítéltetett alkotás lesz.
Átgondoltam még egyszer a kérdést. Arra jutottam, a korábban látott Jágó féle megoldást, főként annak zárt, olajos belső térrel továbbgondolt változatát el kell vessem. Lehet, hogy ez a legprofibb lehetőség, de a legmunkásabb, legköltségesebb is. Ennyit talán csak akkor érne meg, ha a motor mehetne valami módon közútra is.
Viszont megér annyi munkát egy áttétel, hogy megépítsem a Tamás féle szárazon, lánccal futó verziót. Legalább a széles kerék-ferde kardán kérdése is megoldódik, használhatom az eredeti Ural-Dnepr kardán alkatrészeket, hisz a tengely maga marad a motorral párhuzamos elhelyezkedésű. Akárcsak eredetiben volt. Ki is gondoltam, hogy a néhány nap múlva esedékes veterán alkatrész börzén beszerzek még egy komplett szekunder hajtást, hogy legyen alkatrészem a próbálkozáshoz.
Végül nem vettem semmit a börzén, de cserébe lencsevégre kapva tanulmányozhattam egy eredeti Uralt. Olyat, amit a rendszerváltás után gyártottak, már az új sorozat tagjaként. Talán Solo, vagy Retro típusnévre hallgat.
No és történt még egy érdekes fejlemény. Korábban, valamelyik részben említettem beszélgetésemet az ural.hu fórum tagjaival. Abban elhangzott egy párbeszéd a hátsó kúpkerekek beszerezhetőségéről. A fórumos párbeszéd után magán mailban ajánlották is Deél Józsit, mint az Ural-Dnepr alkatrész-utánpótlás tótumfaktumát. Józsi nyilván olvassa az ural fórumot, tehát olvashatott a váltó- és áttétel nyűgömről. Történt ugyanis, hogy a veterán börzén az egyik Ural árusnak feltettem a kirakott váltóival kapcsolatban a fogaskerék cserélhetőségének kérdését. Mire az árus azt mondta: Figyelj, én azt hiszem, tudom ki vagy te. A dízel MZ-t építő! Mire én (meglepetten, de higgadtan): Asszem én is tudom ki vagy te, Deél Józsi, ugye!? Összenevettünk a kétoldalú telitalálaton, aztán egy jót beszélgettünk az Uralok világáról.
Hogy hogyan léptem áttétel ügyben teljesen más irányba, azt megismerhetjük a következő részből. Mindenesetre egyáltalán nem azért, mert nem vettem semmit a börzén…
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Azért arra illik odafigyelni, hogy az Ural váltó kihajtó tengelyének terhelése tisztán csavarás, arra van méretezve a tengelycsonk és a csapágyazása (ill a váltóház ezen része). Ha ugyanerre a tengelycsonkra lánc-, vagy fogaskereket teszünk, a kihajtótengely terhelése csavarás+hajlítás lesz, a lánc-, vagy fogaskeréken ébredő erő (átvitt nyomaték) miatt. Nem erre van méretezve, ilyen igénybevétel káros és tilos, balesetveszélyes.
(De van már egy felismerés: közúti forgalomban nem vehet részt…)
Az előzőhöz: főleg, mert a dízelmotor (a működési jellemzői miatt) nagyobb nyomatékú és keményebb járású! (eleve nem szerencsés egy benzinmotorhoz tervezett és gyártott váltójához nagyobb teljesítményű és nyomatékú dizelmotort illeszteni => fogaskerekek, fogak, tengelyek és csapágyaik törésveszélye, stb) De hát van itt szakmai hiba bőven, ez már igazán nem érdekes…
Ajjaj, a lengyel csávó az első évben ment 11000 Km-t ilyen motor-váltó párosítással. : http://www.youtube.com/watch?v=IPYEACMUFk4 Azóta csak még többet…
https://picasaweb.google.com/zapek1200/GaleriaZapkow?authuser=0&feat=directlink vagy http://www.zapomania.cba.pl/index_pliki/Galeria.htm
Vele, meg az ügyetlenkedő magyarokkal együtt azonnal szólunk a Lengyel és az Ukrán nagykövetségeken keresztül az érintett országok közlekedési minisztériumainak, hogy haladéktalanul vonják vissza annak a sok 10 zaporozsec motorral, ural váltóval szerelt motoroknak a forgalmi engedélyét, melyek már rendszámmal, átépítési engedélyel futnak. Hiszen egy magyar SZAKEMBER feltárta annak veszélyét, hogy a tervezettnél majd kétszer nagyobb nyomatékú daihatsu, illetve ugyanennyivel nagyobb teljesítményű zaporozsecek széttörhetik az orosz váltókat az érintett járművekben, s ezzel veszélyes üzemet jelentenek az utakon…
A széttört váltók (fogaskerekeik/alkatrészeik) miatt ki is ürült a kelet európai használt Ural-Dnepr alkatrész piac. Hiánycikk lett a váltó…
Fabrikáló: szép példákat linkeltél be, ha van szemed hozzá láthatod, az első esetben a váltó eredeti kihajtása változtatás nélküli, maradt az eredeti kardántengely. A többi példákon tisztán látható a kihajtótengely tehermentesítése, többféle megoldással. (ami itt is kívánatos lenne)
Jancsika!
Az olvasás képessége mögött talán még fontosabb a tartalmi megértés képessége. Utolsó próbaként korrigálom nálad a hiányát. A bemutatott példák nem, (ismétlem NEM!) az áttétel esetére felvetett tengelykitámasztási igény kérdésére lettek bemutatva neked, hanem arra az aggályodra, hogy a nagyobb teljesítményű és/vagy nagyobb nyomatékú blokkok kinyírhatják a kisebb terhelésre tervezett váltót. Szövegesen erre a soraidra lettek bemutatva a példák:
“…főleg, mert a dízelmotor (a működési jellemzői miatt) nagyobb nyomatékú és keményebb járású! (eleve nem szerencsés egy benzinmotorhoz tervezett és gyártott váltójához nagyobb teljesítményű és nyomatékú dizelmotort illeszteni => fogaskerekek, fogak, tengelyek és csapágyaik törésveszélye,…”
Az első dízelre, a többi csak benzinesre volt példa, még ha benzines esetére nem is szólt az aggályod. De tény, párosítottak 45 lovas zapi blokkokat az Ural 26 lovára tervezett váltójához. Most viszont linkelek neked még sok daihatsu dízel blokkos dnepr/ural váltós konfigurációt (csak ezekről kevés futásteljesítmény adat van, eddig ezért nem tettem):
http://www.extremedieselbiking.de/ 
http://www.dieselbike.net/daihatsu/daihatsu.htm
Az áttételnél, a tengelyre ható erők ügyére azért nem (ismétlem NEM!) tértem ki a neked írt válaszban, mert egyet értek veled. És remélem, az építő fickó(k) is tudatában vannak ennek a veszélynek. Ebben talán bízhatunk is, hiszen (kikerestem) az előző részben a következők olvashatók azoknak, akik tudnak olvasni, és megérthető azoknak, akik értik is amit olvasnak:
“…megjárta Lengyelországot is. Ezt azon elétárt aggályomra válaszolta, miszerint a váltó nem ilyen „oldalirányú” erőre van tervezve, hanem csavaróra. Ha el nem is törik a kihajtás tengelye vagy a váltó aluháza, de vajon nem veri-e szét a csapágyat a váltóban a lánc?…”
Azért én most visszavonulok pár olvasási leckét venni, ha másért nem, hogy példát mutassak neked…
Szia Jani!
Örülök, hogy ránk akadtál. Igen, volna még pár műszaki kérdésem, (pl a szöghajtás kapcsán is) de talán nem érdemes a száraz műszakkal untatni a publikumot, ezért inkább kereslek a megadott (báttyád) facebook kontakton, vagy esetleg mailben, ha adsz majd egy címet hozzá.
Ami a motorotok visszavásárlását illeti, ha megtalálnátok, szívesen mennék el én is, hogy élőben lássam a vasat. Legyen bárhol is az.
Jeletkezem facebookon…
És hogy hogyan állunk? Hamarosan… hamarosan olvashatsz róla
Hahó! Akkor megadom az email címét : jago75@freemail.hu
Üdv Jani
Sziasztok! Én Jani vagyok Jágó bátyja, én és öcsém építettük az Uralt. Sajnos időközben Németországba költöztünk és az Uralt is eladtuk! Ezt a fórumot is azért találtam meg, mert keresem azt a motort, vissza szeretnénk venni!! Kb 4 hónap munkánk van benne. A kihajtás megoldása nem annyira bonyolult mint elsőre látszik! Ez egyébként a második próba eredménye, mert elsőnek vettünk egy általunk erősnek vélt gépláncot ami kb 10km után szétnyúlt! Ekkor jött az ötlet, hogy utána néztünk a motorláncoknak. Találtunk nyúlásmentes láncot ehhez gyártattunk fogaskerekeket is. A váltó eredeti összehúzó csavarjaival rögzitettük a házat a váltóházra. Ebben a kihajtás végén lévő fogaskerék közepébe beleillesztettünk egy kitámasztó csapágyat is, mert ugye itt oldal irányú húzás keletkezett.Hátul egyébként egy 200-as Metzeler gumi van egy Intruder felnin. A barátom kovács műhelyében készült a motor, ami mellett volt egy komoly gépműhely, szerintem sokszor mentünk az agyukra! Innen is köszönöm a tudásukat és a türelmüket! Ja és a lényeg! Az öcsém megtalálható a facebookon is!https://www.facebook.com/palaga.istvan
Ha kérdéseitek lennének, szivesen segítek! Sajnos a készítés alatt nagyon kevés képet készítettünk, ezért csak inkább szóban mint képpel tudnék rendelkezésetekre állni!
Örülünk, hogy a megoldásunk tetszik nektek! Nem gondoltuk volna, hogy ilyen sokan megismerték a motorunkat!
Üdv: Jani és Jágó!