Mindent összevetve pozitívumként értékelhető, hogy a leginkább életképesnek tűnő 125-ös kategória mostantól vezethető lesz B kategóriás jogosítvánnyal is. Erről a törvény megszületett: kimondja, hogy egy fél napos elméleti és gyakorlati képzést követően az autóvezetők átülhetnek a nyolcadliteres és legfeljebb 15 lóerős kétkerekűekre. Persze mindez amúgy magyarosan történik, hiszen senki nem tudja még, miből fog állni ez a “gyorstalpaló”. Reméljük, tavaszra kiderül, hiszen az első “átülési hullám” (reményeink szerint) akkorra várható, előbb biztosan nem.
Egyértelmű, hogy a 125-ös moped egy autóhoz képest számtalan előnnyel rendelkezik. Sokkal gyorsabban lehet akár munkába, akár suliba, meg úgy általában bárhova eljutni, főleg a nagyvárosokban. Mert hiába csökken a forgalomban részt vevő autók száma az egyre brutálisabb benzinárak miatt, a motor mindig is gyorsabb lesz! No meg minél drágább a fosszilis folyadék, annál többet spórolunk ily módon. Arról nem beszélve, hogy a célt elérve ingyenesen és sokkal könnyebben parkolhatunk le, és a környezetünket is kevésbé szennyezzük. Az új, népszerű nevén B125-ös kategória pedig lehetővé teszi a kettesben közlekedést, valamint az autóutak, autópályák használatát is. Persze csak agglomerációs környezetben, hiszen ezeket a járgányokat alapvetően ide szánták már a tervezés során is.
Mit várhatunk a csökkenő lassulás és az év végi növekedés után a 2012-es esztendőtől? Az MGE szakértői egy csekély mértékű növekedésre számítanak. Így remélik, hogy újra elérhetjük azt a szintet, amivel megkezdtük a kétezres éveket. Persze így nézve a dolgokat ez nem annyira dicsőséges, de mégis: legalább megfordulna az elmúlt években állandósulni látszott tragikus trend.
Óriási dolog a B125-ös kategória létrejötte. Ez valóban lehetővé teszi, hogy gyorsabban és olcsóbban közlekedjen minél több autós társunk (velünk együtt), kevesebb legyen a dugó és a környezetszennyezés a városokban. Ugyanakkor nagyon fontos az is, hogy ezek a közlekedőtársaink (az újdonsült motorosok) biztonságban kezdjék meg kétkerekű életüket. Így nagyon nagy jelentősége lesz annak a bizonyos öt órának! Mert ha a “hagyományos” jogosítványhoz vezető tanfolyamhoz hasonlóan alacsony színvonalú és követelmény-szintű lesz, számíthatunk egy baleset-növekedési hullámra. Amennyiben megfelelően képzett oktatók – akik a vezetéstechnika terén is kellően felkészültek – foglalkoznak a leendő motorosokkal, ezt el lehet kerülni.
Ugyanakkor a piac bővüléséhez elengedhetetlen szükség van a regisztrációs adók csökkentésére. Ezen a téren ugyan változott a helyzet – általánosságban, de nem a motorokat illetően. Nekünk csak az átírási illetéket sikerült megemelni, a regisztrációs költséget csökkenteni annál kevésbé. Így ma egy 1,4 literes, négymilliós autónak kevesebb a regadója, mint egy ötszázezret érő 125-ös mopednek. Reménykedjünk benne (és akik tudnak, tegyenek is érte!), hogy ezek az anomáliák is a helyükre kerülnek, és egy szebb, jobb jövő vár ránk. Legalább egy kicsit szebb és jobb…
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »