Maga a hír csupán egy aláírásgyűjtés kezdetéről szól. Bende Tibor, a totalcar.hu internetes autós hírportál ügyvezető igazgatója nyújtott be egy kezdeményezést az Országos Választási Bizottsághoz, miszerint: “Kezdeményezzük, hogy az Országgyűlés tűzze napirendjére a törvények olyan módosítását, hogy a 125 köbcentiméter hengerűrtartalmat és a 11 kilowattos teljesítményt meg nem haladó hajtómotorral ellátott motorkerékpár – megfelelő közlekedési jártasság esetén – B kategóriára érvényes vezetői engedéllyel is vezethető legyen.” Amennyiben sikerül 50.000 aláírást összegyűjteni, az Országgyűlésnek mindenképpen tárgyalnia kell a javaslatról (megszavazni természetesen nem kötelességük).
Játsszunk el a gondolattal, hogy a kezdeményezés sikeres lesz, és a Tisztelt Ház elé kerül a törvényjavaslat abban a formájában, ahogy azt eredetileg elgondolták. Ebben az esetben lehetővé válna, hogy a sokak által birtokolt autós jogosítvánnyal egy kiegészítő oktatás után bárki felülhessen egy fenti korlátozásoknak megfelelő kétkerekűre. Internetes fórumokon máris óriási vita bontakozott ki, hogy ez jó lenne-e, vagy sem. Az ellenérvek zöme azt emeli ki, hogy a kétkerekű vezetésében járatlan, ilyen irányú tanfolyamot nem végzett úrvezetők az ötveneseknél erősebb nyolcadlitereseken rengeteg balesetet fognak okozni. A másik tábor viszont alig várja, hogy minél többen üljenek 125-ösre, így csökkentve a dugókat a nagyvárosokban. Kinél lehet az igazság?
A magam részéről a második táborral kell egyetértsek, szakmai oldalról véleményem szerint a baleseti statisztikák megugrásának kivédése megoldható lenne. Ehhez a kulcs nyilván egy megfelelő képzésen van. Nem komplett tanfolyamra gondolok természetesen — akkor most is elmehetne bárki megszerezni az A1 jogosítványt. Azonban motoros tréningeken szerzett több éves tapasztalatom alapján ki merem jelenteni: egy jó oktatási tematikával (senki ne keverje ezt össze a most kötelező akár korlátlan motoros jogosítvány tanfolyamán átadott tananyaggal!) akár fél nap alatt csodát lehet művelni bárkivel. Találkoztam már tréningen több olyan fiatalemberrel, akiknek a friss jogsijával az első útja hozzánk vezetett. Motorkezelési jártasságuk alapján nem is értettem, hogy vizsgáztak le — majd egy bő fél nap elteltével sokkal magabiztosabban motorozva távoztak mindannyian. Persze ezen a vonalon bele lehetne menni a teljes képzési rendszerünk (gondolok itt a jogosítvány megszerzésére) tragikus színvonalába, de ezt most ne tegyük.
Tehát bízzunk benne, hogy egy sikeres aláírásgyűjtés után az Országgyűlés is pozitívan áll a kérdéshez, és valóban lehetővé válik minden autóvezetőnek, hogy megfelelő (nem eltúlzott, de elégséges) dinamikával rendelkező és rendszámos motorra, robogóra ülve átélhesse a két keréken közlekedés általunk már ismert élvezetét, radásul hatékonyabban jusson el uticéljához, mint a városban lassabb és pazarlóbb autójával. Mindezt pedig biztonságosan!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Én nem tartom jó ötletnek..
Bár egyrészt valószínű hogy nem szavaznák meg, és sokan továbbra sem ülnének át.
MO-on egy rendszámos 125-ös fenntartása is probléma sokaknak.
Akiknek meg nem és felismerték a közlekedés ezen olcsó fajtáját, azoknak meg már van jogsiuk..
“a kulcs nyilván egy megfelelő képzésen van.”
Ideális esetben…..de a magyar rögvalóság más.
Pláne hogy ehhez pénz kéne, (mert gondolom drágább lenne mint egy kiegészítő vizsga ) ami sokaknak meg nincs….ezért sincs jogsiuk és ezért sem változna a helyzet…
A kiegészító vizsgával meg az a baj hogy lehet megoldanák “okosba”
Pláne ha városi vezetés nem lenne csak rutinpálya manőverek…
Ja és nemrég módosítottak Kreszt…….szóval vagy 25 évig még nem várható semmi változtatás
Nem hinném, hogy számottevő negatív hatása lenne, ha átmenne a javaslat. Aki fél/bizonytalan motorra ülni, az ettől nem is fog. A kezdeményezés arról szól, hogy aki szeretne (ami itt azt jelenti, hogy van rá pénze és indíttatása) nagyrobogózni, azt ne szopassuk a halálba az ostoba, drága, időtrabló és fölösleges A-s KRESZ tanfolyammal.
Sok olyan embert ismerek, aki szívesen használna egy közel nulla karbantartású, egyszerűen használható “ráülök, indítok és megy” eszközt, de a motorosjogsi megszerzése miatt nem csinálja. Amúgy persze van autójuk, naponta vezetnek.
Semmi lényegi különbség nincs az autóval és a robogóval való közlekedés szabályai között, csak a jármű kezelése jelent valamennyi különbséget. Az viszont, pont azért, mert egyszerű szerkezet, hamar leküzdhető akadály.
Ja, és éntőlem nyugodtan rendszámosíthatják az 50-es robogókat. A motoromra (850 cm3) az éves kötelező 11000 Ft. Egy 50-esre ennek a töredéke lenne, kb egy tank benzin ára. Aki ezt nem tudja megfizetni, az ne üljön motorra.
Ez elméletben mind szép és jó, de attól még, hogy a mai 125-ös gépek 11 kW-osan jönnek ki a gyárból, pár ezer forintból a folytások eltávolításával, elektronika átprogramozásásval ésatöbbivel 30kW-os teljesítmény leadásásra és 200-hoz közeli végsebesség elérésére is simán képesek és a forgalmiban még mindig 11 kW szerepel…
És mindezt egy B-s jogsival :S ?
némi kötelező rutinpálya és vizsga mindenképpen fontos lesz,ezt el kell fogadni.a kresszben előirt 45km/óra a segédmotorra vidéken is veszélyes,felette meg bűntetnek.(ettől föggetlenül marhaság az egész).rendszám az ötvenesekre korrekt lenne,bár én sem gondolom h.utólag megvalósitható.abban is biztos vagyok, h. ha B-vel vezethet 125-öst valaki akkor bekóstolja a 250-et is és ……………. legyen már tavasz!
Az A1-esnél a külön Kresz tényleg nem túl indokolt ha már valakinek van B jogsija vagy bármilyen más jogsija…
Ha ez a “felesleges” Kresz nem lenne már nem is lenne akkora értelme B mellé A1 kiegészítésnek….mert a kiegészítő vizsga és a normál vizsga között már nem lenne nagy különbség.
Az A1 kiegészítéshez így is kéne plusz oktatás, ami pénz..
És sokakank ez ugyanúgy probléma lenne.
Mert ma is csak a költségmegtakarítás miatt támogatják ezt…
Az hogy Kreszezni kell csak ürügy..véleményem szerint.
“pár ezer forintból a folytások eltávolításával, elektronika átprogramozásásval ésatöbbivel 30kW-os teljesítmény leadásásra és 200-hoz közeli végsebesség elérésére is simán képesek”
Hát ez nagyon nem így van.
1.Nem minden motorban van ám fojtás
2. ez maximum a kétüteműekre igaz..ha igaz egyáltalán
3. A mai motorok már négyüteműek és nem lehet belőlük kihozni 30KW-nyi teljesítmény…..még a megengedett 11KW ott sem éri el a többségük..
A másik kifogás pedig hogy 50-essel nem lehet tartani a városi forgalmat..szintén gyenge érv.
Szerintem ez nagyon jó lenne. Mondjuk egy olyan feltétellel, ha az ember letett egy alap képzést akkor beütik a jogsiba, hogy A1-et is vezethet.
@R850R: Azért, mert nincs rajta rendszám, attól még kell rá biztosítás.
akkor végképp nem értem a “125-öst nem engedhetik meg maguknak az emberek” – jellegű érveket. Ezekszerint annyi a különbség, hogy a rendszámosra kell műszaki vizsga és azonnal megmondható, hogy ki a tulaj.
Magyaroszágon ez se fog működni ilyen-olyan okokból.
Aki meg 125/50-es motorral-robogóval járkál az ezután is azzal fog,gondolom mindenki tudja miért.
Kicsit (legfeljebb 30%-ban) erőltetett érv mellette, hogy minél jobban szélesítjük a látószögét az embereknek annál biztonságosabbak lesznek az utak. Lesz némi fogalmuk arról, hogy működik a motor vagy pl egy megrakott kamion. Pl. a tükörbe nem csak úgy belepillantok, hanem megnézem hogy a sáv teljesen szabad-e, fékező kamion elé nem mindig sorolok be stb.
szerintem.
már régebben sem értettem hogy miért jó ha valai B-s jogsival szimót vezethet, pláne úgy hogy lövése sincs esetleg a váltásról.
szerintem az még reálisan hangzana, ha mondjuk a B-s jogsival automata, és max 11Kw-os gép lenne vezethető.
Tehát robogó. :o)
ha valaki meg MOTOROZNI akar akkor vizsgázzon szépen, ahogy mindenki más.
Kicsit túllihegjük ezt a baleset-dolgot.
1. Nem hinném, hogy eddig nem motorozó emberek tömegei fognak felülni 125 cm3 -es motorokra.
2. Ha a robogós átül, az miért baj? (neki valószínüleg van közlekedési jártassága is)
3. A nagyobb cm3 miért jelent nagyobb baleseti kockázatot *, pláne robogóhoz képest, ami legalább annyira veszélyes (ha nem veszélyesebb) ( motorkerékpároknál sincs bizonyítva, úgy tudom)*
4. Még kevésbé valószínű, hogy eddig nem motorozók 125 cm3-es, 40 LE-s bringákkal fognak száguldozni a belvárosban.
Szóval miért ne? Ha nagyon nem működik, még mindig vissza lehet vonni, ez nem pápai dogma !
Nem hiszem hogy különbségnek vehetjük azt hogy automata e vagy sem.
Nem számít.
Az újbóli Kresz vizsga meg egy nagyon gyenge kifogás….
Ha valakinek tizenezer forint gondot jelent és ezen múlik hogy lesz e jogsija vagy sem….az egy motort sem tud fenntartani.
És még nem is beszéltem olyan dolgokról hogy védőfelszerelés…
Aki a Kresszen akar sporolni az mennyire fog áldozni bukóra, kesztyűre, vagy akár gumira???
”Még kevésbé valószínű, hogy eddig nem motorozók 125 cm3-es, 40 LE-s bringákkal fognak száguldozni a belvárosban.”
Nem 40 LE, hanem 11 kW lenne a korlát. Vagyis egy MZ TS 150-es teljesítménye.
dupla lett, elnézést
Az egész módosítást megfelelőnek tartanám, ha ez azzal járna, hogy a gkvezetők toleránsabbak lennének a motorosokkal és amúgy egymással szemben. Elmerengve azon, hogy ez mit utdna előidézni a közlekedésben,- kisebb- és gyorsabb forgalom, több parkolóhely, kevesebb légszennyezés, boldogabb emberek:). Több előnyét látom, mint hátrányát. Talán ha nem lenne a motoros nálunk még mindig különc, hanem egy egyenrangú társ a közlekedésben. Talán egyszer megérjük ezt.
Egy mai A1-es vizsga, a vizsgarendszer elavultsága miatt úgysem garancia arra, hogy tud motorozni… Akkor meg minek szopassuk az egyszeri polgárt.
Az A1 vizsga sem olcsó, pontos árakat nem tudok, de kb. 50-60eFt lehet (Kresz, rutin, forgalom). Emellett legalább 6 hét, aminek időkiesése is költség. Ezért kap egy olyan vizsgát, amitől épp úgy nem tud motorozni, mint előtte – legfeljebb el tud menni a bólyák között.
Szerintem az emberek többsége élni akar, aki azt érzi, hogy meg fog halni rajta, az nem ül fel rá… vagy legalábbis egy-két kör után leszáll róla. A mai rendszerben ezt a véleményt hivatalosan csak 50eFt-os tanfolyam után tudja kialakítani – kész pénzkidobás.
125ccm sokkal biztonságosabb:
– tudja tartani a forgalom ritmusát, kevesebb előzés éri.
– jármű vizsgázik kétévente, tehát valószínűbb, hogy a fék is működik rajta. 50-es motort senki nem visz el szervizre fékpróbára.
- motornak is általában jobb a felépítés, arra gyártja, hogy 120-ról is megálljon. Tehát 70-es tempóról biztosabb, hogy megáll, mint a 45-re tervezett (de szintén 70-nel hajtott) 50-es párjától. Kanyarvételre is ugyanez elmondható (jobb futómű, lengéscsillapító stb.)
Macko, abszolút egyetértek veled. Szerintem is hasznára válna a közlekedőknek ez a döntés minden szempontból. Talán csökkene az autós kontra motoros ellentét. Talán többet és jobban figyelnének a motorosra ha a saját bőrükön is megtapasztalnák a másik oldal kiszolgáltatottságát. Teljesen így gondolom én is. Egy megfelelő képzés előírásával megelőzhetőek lennének a kezdők elkerülhető balesetei, hiszen ezeknek az autósoknak már van közlekedési rutinjuk és arra már nem kell öszpontosítaniuk mint egy kezdő motorosnak,
Én nagyon remélem és bízok benne, hogy elfogadják a törvényhozók.
Szerintem ezt jó magyar módra úgy fogjuk megoldani, hogy a B jogosítvány része lesz az A1 képzés is:
– Kresz vizsgán lesznek A1 motoros kérdések is.
– Rutint nem csak autóra, hanem motorra is le kell tenni.
– Közlekedési vizsgát is le kell tenni motorra.
– képzési óraszámokat megemeljük, külön 6 óra motorra.
– össz jogosítvány szerzési költség megemelkedik 20%-kal
Jó kezdeményezés, más EU országokban ez alapból van így és az autósok is távolról lasítanak, ha robogós van a közelben, de az autós/motoros hozzáálás itthon is fejlődik. Sokszor Budapesten tényleg kevés az 50cc. Sebessége, gyorsulása is gyér, főleg, ha a pilótának a testsúlya is nagyobb!
Csak, ezt a MOTOR / ROBOGÓ dolgot felejtsük már el. Ne tartsa már többre magát az akinek van egy szutyok 600-as utcai motorja, ne nézze le a robogóst. Én robogóval járok, ha tehetem. (Honda Dylan 153cc, rendszámos robogó és A.B.C kat. jogsim van). Miért tartja magát többre egy utcai motoros jogsival valaki? Ha kemény akar lenni, akkor ne az utcán keménykedjen, hanem üljön rá egy 450-es cross motorra és menjen ki egy cross pályára, ahogy én is tettem ezt évekig. Vagy ajánlom a Magyar cross bajnokok edzéseit is. Nagyon nagyon sok embernek lenne mit keresnie ott! Főleg azoknak ajánlom, aki azért vesz nagy cc-t, mert akkor kemény srácnak érzi magát…. Sok az ilyen szerencsétlen :)
Szóval, ha valaki robogón ül, akkor le legyen már kutya, lehet, hogy jobban motorozik mint sok ember, de a közlekedéshez ezt a formát választja!!!
Ha megnézed, pl kevés verseny motoros motorozik nagy motorral az utcán! Vajon miért? Gondolom, hogy nem azért mert elment az eszük!
Szóval, utcán egy “utcai” motorral, ne nézzük le a robogóst, mert ugyanaz a szél éri, ugyanazon a betonon halad és ugyanazzal az autóval tud karambolozni……….Föleg azokra a motorokra gondolok, amit egy 125-ös VERSENY motorral legyorsulok…
Szerencsére ez a dolog sok motoros kollégánál nem tapasztalható, de a hozzászólásokból azt látom, hogy sokan itt is erős külömbségeket tesznek!
Üdv,
Huti
Én azon a véleményen vagyok, hogy ez az egész lobbi nem azokért folyik, akiknek állítják, vagyis a B jogosítvánnyal rendelkező, de robogózó vagy arra vágyó emberekért.
Sokkal inkább valami üzlet rejlik a dologban. Nézzük csak meg a piacot minden gyár előrukkolt 125 cc-is gépekkel. Nemrég a KTM is beállt a sorba. Jó üzlet, de ezeket el is kell adni. Mivel “A” jogosítvánnyal kevesen fognak a nagyobb motor mellett tartani egy gazdaságos 125-öst ezért piacot kell teremteni nekik. Nosza akkor ültessük fel rá az autósokat, mondva, hogy ez gyorsabb, jobb, környezetkímélőbb (ez a legjobb marketingduma).
Tény, hogy egy 125cc-is sokkal biztonságosabb, mint egy robogó, mivel a többségükkel a robogokkal ellentétben meg is lehet állni.
Azonban egy autós csak ezek miatt nem fog átülni motorra, hacsak rá nem dumálják, mert ugye én is szeretem nézni az ejtőernyősöket, de a világért sem ugranék ki egy repülőből.
“Egy mai A1-es vizsga, a vizsgarendszer elavultsága miatt úgysem garancia arra, hogy tud motorozni… Akkor meg minek szopassuk az egyszeri polgárt.”
Úgylátszik sokaknál nagyon nagy divat lett szidni a motoros iskolákat az utobbi években…meg úgy amúgy a motoros képzést.
Itt mindenkinek csak rossz tapasztalata van?
Vagy van e egyáltalán.?
Nagy ellentmondást érzek ebben is:
-Egyrészt hiányoljátok a minőségibb oktatást és lehúzzátok a jelenlegit, valamint az egekig magasztaljátok a motoros vezetéstechnikai képzést. És persze nagyon fontosnak tartjátok, ami nélkül már öngyilkosság az utakra menni.
-Másrészt meg más témában (pl B-vel A1-et) megvagytok róla győződve hogy nem a rutinpályán tanul meg az ember motorozni (tényleg nem de attólmég kell) és a különbözeti képzés felesleges, mert nektek anélkül is megy….
Most akkor jó lenne dönteni melyik kell…
Ez a képzés dolog nagyon egyszerű.
Bele kellene venni a jogosítvány megszerzéséhez vezető útba az olyan alapvető túlélési technikák megtanítását, mint a vészfékezés, a jármű helyes irányítása vagy egy akadály kikerülése. Ez egyébként éppen úgy igaz a B kategóriás képzésre, mint az A-ra vagy bármi másra is.
Nonszensznek érzem, hogy szinte mindenki úgy kerül ki utcára, hogy nem tudja, mitől dől le a motor egy kanyarban. Így amikor soknak érez egy kanyart, a fékre mar egy ellenkormányzás helyett. Szóval lenne mit változtatni, hidd el! Minden téren.
Persze lenne mit változtatni..
Nem mondtam hogy tökéletes a dolog…
De azt sem bírom hogy sokan egyfelől szidják hogy kevés, rossz az oktatás…,másfelöl meg megvannak róla gyöződve hogy ők profik és nekik pl jár a B mellé az A1 mert már X éve vezet………..autót.
Csak ennyi.
Én úgy gondolom, hogy egy motoros iskolában oktatója válogatja, hogyan tanítja a motorkezelést. Engem nem mindjárt szabadítottak rá a rutinpályára, hanem előbb ismerkedni kellett a motorral. Egyesben lassan menni, kuplunghasználat. Gyorsítás, fékezés felváltva. Majd csatornafedlap kerülgetés mindkét irányban. A cél az volt, hogy kormányütközőig fordítva a kormányt körözzünk. Tök jó volt.
Ha pedig megszavazzák ezt a módosítást, nem hinném, hogy olyan ‘hűdesok’ autós fog átülni 125-ös motorra. Hogy miért? Az autók legnagyobb százaléka a bankok tulajdona. Az egyszeri ember nem fog hitelbe megvenni emellé egy motort, plusz a védőfelszerelés, plusz a fenntartási költségek. Egy másik ok az, hogy elkényelmesedett népség lettünk. Sokan még a klotyóra is autóval járnak. Csak beülnek és mennek, akár a szomszéd utcába is látogatóba. Míg a motorozáshoz plusz idő felöltözni. Aztán sokan presztízsből vesznek autót, hogy megmutassák. Örülnek, ha kifelé a világba vigyoroghatnak egy járgánnyal, de nyögnek a hitel miatt. És ahogy az első okban kifejtettem, nem fognak plusz terhet felvállalni emiatt. Aki megteheti anyagilag egy plusz motor fenntartását városi használatra, azok már szerintem úgyis megtették. Ez a törvénymódosítás szerintem a most felnövekvő nemzedéknek nagyonn hasznára lesz, talán. Meglátjuk.
Nem vagyok ellene. Lesz, ami lesz.
Előbb gyűljön össze a sok aláírás! …
Én teljesen egyetértek a kezdeményezéssel.
Már egy éve élek Indiában és mint minden szerencsésebb klímájú országban az emberek sokkal inkább felülnek egy motorra. Én otthon is motoroztam és természetesen itt is ezt teszem. Itt gyakorlatilag mindenki 100-200 cc-s motorral jár. Nem tudom, hogy ki mennyire ismeri az ázsiai közlekedési kúltúrát, de ha röviden kéne jellemeznem, akkor azt mondanám, hogy “Ős káosz”. Állítólag vannak szabályok, de szerintem senki sem követi itt őket. A vezető oktatás egy nem létező fogalom a világnak ezen a részén. Valamint mikor megvettem az Enfieldemet és kérdeztem, hogy mikor lesz az első műszaki, az eladó értetlenül nézett rám és inkább nem feszegettem a témát tovább (itt semmilyen járműre sincs műszaki vizsga). Gondolom ezek után mindenki el tudja képzelni, hogy milyen a géppark műszaki állapota és milyen a vezetők felkészűltsége.
Ennek ellenére az egy év alatt összesen 2 esést láttam, pedig Új Delhi városában él kb 14 millió ember és ebből legalább 7 millió motort vezet. Nem ritka, hogy 3-an, 4-en ülnek egy motoron (papa, mama, gyerekek 😀 ), valamint a nők többnyire oldalt ülnek rajta és a buksi viselése is fakultatív. Autóból sincs kevesebb. Az átlag tempó valahol 30 és 50 között van (meglepően kevés a komoly dugó) és még a járdán is közlekednek, ha már az úton nincs hely.
A fentiek alapján nekem az a véleményem, hogy egy olyan országban, ahol vannak szabályok és azokat többé-kevésbé be is tartják, nem lehet probléma abból, ha egy átlag ember átlag tudással felül egy nagy robogóra, vagy egy akármilyen 125-ös normál gépre. És akkor valóban fürgén és gazdaságosan el tud jutni “A” pontból “B” pontba, akár 2 személlyel is. És nem csak a város határain belül.
Én minden képp támogatnám a kismotor kategoria 11Kw- ra emelését.
Nem hinném, hogy balesetveszélyesebb lenne, mert a balesetek nagy része nem a teljesítménynek “köszönhető”, hanem a figyelmetlenségnek és a közlekedési morálnak. Nekem is van és nem rosz, hogy kényelmesen tudok eljutni erösebb domborzati viszonyu helyeken is. igazából nem megy sokkal gyorsabban mint egy tuning ötvenes de stabilabban lehet közlekedni vele ugyanis komolyabb fékrendszerrel van felszerelve, masszívabb a váz , van erötartalék ami kanyarokban nem egy utolsó és még ha vinni kell valamit a pakolóhely is nagyobb Egyébként sem a vég sebesség a lényeg, hiszen a megengedett max sebesség határnél jóval többet tudnak, mégsem nyopmják padlóig a gázt.
Emlékszem Babettával is tudtam anno nagyot esni.