Nem vagyunk teljesen biztosak benne, de a kísérleti szezon végén talán fény derült arra is, hogy miért nem forgalmazzák az R1200R-t a brazil piacon. (Ez az egyetlen, fém üzemanyag-tartályos BMW motorkerékpár.) Eko ugyanis szétszedte a motorját, és a tank betöltőnyílása alatt csúnya rozsdát pillantott meg! Kis ijedtség után következett az endoszkópos vizsgálat, amely megnyugtató eredményre vezetett: a tartály belsejében szerencsére nyoma sem volt korróziónak. A korán felfedezett hiba így szerencsére javítható volt és nem járt súlyos következményekkel. Íme egy képriport a tapasztalt hibáról és annak javításáról.
A teljes tankjavítás folyamata magyarázatokkal együtt megtalálható ebben a galériában.
Összességében, amennyiben egy motorkerékpár elektronikai rendszere lehetővé teszi – vagy valaki rászánja a pénzt az átalakító berendezés beszerzésére és beszerelésére – vannak érvek a bioetanol alkalmazása mellett és ellene is. Szedjük össze őket!
Mellette | Ellene |
Simább járású motor | Fogyasztás-növekedés, akár jelentős mértékben |
Tiszta üzem: kíméli a környezetet és a technikát is | Rövidebb hatótáv |
Megfelelő árak esetén kis megtakarítás (jelenleg ez nem teljesül) | Indítási nehézségek adódhatnak, alacsony hőmérsékleten mindenképpen |
Kellemes illat | Korróziót okozhat a fém alkatrészeken |
Az idén szerzett tapasztalatok alapján a magunk részéről arra a következtetésre jutottunk, hogy jövőre alapvetően benzinnel fogunk járni. Azonban a hosszabb utakon, amikor várhatóan még aznap elhasználunk egy tartálynyi üzemanyagot, érdemes egy-egy feltöltésre igénybe venni az E85-ös kútfejet. Egyrészt élvezzük a simább járást, másfelől pedig 30-40 liternyi alkoholos párlat elégetésével tökéletesen kitisztítható kedvenc kétkerekűnk teljes rendszere a kőolajszármazékok okozta kormos lerakódásoktól. A pálinkát pedig a magam részéről megtartom az eredeti, mondhatjuk hagyományos felhasználási mód számára: inkább megiszom!
Fontos hangsúlyozni, hogy a cikkben leírt tapasztalatokat egyféle motortípussal kapcsolatosan szereztük. Minden más motor ettől eltérően reagálhat. Amennyiben E85 átalakítót szereltetünk a motorba, számos negatív mellékhatás, például a hidegindítási gondok bizonyosan megszűnnek. Végezetül pedig ki kell emelnünk az e85tuning cég honlapján található gondolatokat: “Bioetanolos üzemelésre csak benzinüzemű jármű alakítható át. A gyártó által javasolt üzemanyagtól való eltérés kizárólag saját felelősségre történhet. Az E85 üzemanyag használata garanciavesztést eredményez, még ha nem is az üzemanyag miatt adódik a probléma. Az átalakításokból és az elektronika nem szakszerű beszereléséből adódó károkért semmilyen felelősséget nem vállalunk.”
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Magam nagyon kíváncsi voltam az E85-re, mégis jó ideig tartott, mire ki mertem próbálni. A hosszútávú hatásairól soha nem fogok tudni beszámolni, mert a saját motorom (BMW F650CS) fele-fele arányú benzin-E85 keveréktől is folyton lefulladt, 1/3 etanollal menni éppen ment, de érezhetően rosszul esett neki, kis fordulaton rángatott, a vibrációja is megnőtt, és egyáltalán erőtlenebb lett tőle.
Mindezeken túl még a fogyasztása is megnőtt, azt nem tudom mennyivel, hasra ennek az egy tanknak az alapján úgy 10%-ot mondanék.
Egyszóval nekem abszolút nem jött be, pedig reménykedtem a kicsit (nem, távolról sem nagyságrendekkel, ó dehogy… nálunk talán másfeles energiamérleggel állítják elő az etanolt…?) kisebb környezetterhelésben.
Időszerű és tárgyilagos a cikk,engem végképp meggyőzött.
Maradok a benzinnél.
Sajnos nem emlékeztem EKO cikkére. Pedig kellett volna, hogy elmenjen kísérletező bátorságom.
Egy VW bogarat kínáltam meg alkohollal. Tudván, hogy Mackó boxere elment a vártúrán az E85-tel, és a VW boxer mindent kibír. (Sőt, Nagyapám fiatal korában nem is ismerték a benzint, csak Metalko-volt az üzemanyag.) Tehát fél tankot töltöttem és próba. Mi baj lehet?! Vidáman ment a kis veterán, bár érezhető volt a cikkben leírt lyuk bizonyos fordulaton. Óvatosan elmentem a következő kútig, s lelkiismeret furdalásomtól vezérelve feltöltöttem a tank másik felét benzinnel. A VW boxer szépen elduruzsolt. Majd este leállítottam a garázsban, s szóban vállon veregettem magam a környezetvédelemért.
Mígnem pár nap múlva hatalmas foltot konstatáltam a garázsban a kocsi alatt. IGEN, az átok E85 megmarta a benzincsöveket és illa-berek kifolyt az egész tanknyi. Gyors pótlás (vésztartalék kölcsönzés a fűnyírótól) és irány a szerelőakna. Azóta más nem jelentkezett, de változatlanul érezni az aromás “illatot” a kocsiban, pedig már pár tank benzint elfüstölt a kis csinos. Lehet, hogy megmarta az alvázvédőt és idő kell, hogy újra kikeményedjen. Vagy csak emlékeztetni akarja a kocsi a lelkiismeretemet!
A motornál meg sem próbálom. Marad a benzin, mivel nincs jobb…
Ez már az idei R1200R? Ha nem, és lesz cikk az újról, szívesen állok rendelkezésre egy összehasonlító tesztre 🙂
Nem ez Eko 2008-as évjáratú gépe. Ha kapunk 2011-es modellt tesztre, az valamikor tavasszal lesz.
Fogok szólni!
Szerintem van jövő az Etanolban…
Az a 15% nyi benzin meg nem kell bele…szerintem főképp az adózás miatt keverik hozzá.
hallottam olyat is hogy a hidegindítás miatt is kell, de ez nem olyan dolog amit ne lehetne megoldani máshogy…
Amúgy etanolhoz ( alkoholhoz ) lehet vizet keverni mert oldódik benne és növeli a teljesítményt.
A Saab csinált széria vízbefecskendezéses autót …
Etanolnál felesleges külön fecskendezni ha bele is lehet keverni…
Lehet meg kellett volna próbálnotok még vizet is tenni a tankba
Vizet?
‘Iszen így is az volt a baj, hogy rozsdásodott 😀
Eko nem Eko lenne, ha nem próbálta volna meg. Pécsre úgy mentünk valamikor a szezon során, hogy desztillált víz is volt a tankjában. A pontos arányt majd ő leírja. De az már nem vált be.
Persze nyilván módosítani kellett volna a motor szoftverén is. De a többit az illetékestől.
akárhogy csűrjük csavarjuk az etenol hatásfoka gyengébb,oktánszáma magasabb,a kettő nem ugyanaz.lehet találni szakcikkeket ahol kivesézik a dolgokat.átalakitani a karbis motorokat gazdaságos,a fúvóka csere adta egyszerűség miatt.köszi a bömösök beáldozását a végeredményt szerintem előre ti is gondoltátok.(szegény öninditók).üdv mindenkinek!!!
“Eko nem Eko lenne, ha nem próbálta volna meg.”
hehe..
“az etenol hatásfoka gyengébb,oktánszáma magasabb,”
Lehet, de amit vesztesz a gyengébb hatásfokon visszanyered a magasabb kompressziótűrésben…szerintem.
Egy alapvetően etanolos üzemre gyártott motornál nem adódnának olyan problémák mint itt is…korrózió, hidegindítási gondok.
Saját tapasztalataimat írnám le.Kb 1 éve amióta egy havertól hallottam,hogy ő felesben tankol a vadiúj Faser-ébe gondoltam én is megpróbálom.
Egy Piaggio X9 500-asom van injekciós.Felesben tankolok és a kicsit nehezebb hideg induláson kívül,semmi rosszat nem tudok mondani.De a hideg indítás sem olyan nyögve nyelős mint Maczko klipjében volt,csak annyi,hogy kb:3-al többet kell fordítania az önindítónak mint a csak tiszta benyával.Szóval nekem bevált,ha tudok csak így tankolok.3 hónapja a párom Chevrolet Spark-jában is bevezettük ezt a módit,na annál tényleg szarabb az első indítás de nem azért mert nem indul hanem nagyon nehezen éled fel az alpjárat,hidegben!De utána már megy mint a golyó,sőt jobban mint tiszta benzinnel.A Piaggio-nál ezt a teljesítmény változást nem vettem észre,de nem is dadog hidegen, viszont jelentős fogyasztásnövekedést sem észleltem.Szerintem egy próbát mindenkinek megér de inkább nyáron és fémtankba tényleg ne használjátok.
Valóban – mivel szerintem a kíváncsiság hajtja előre a világot- kipróbáltam vízzel is.
Erdekes, hogy Braziliaban a motorokba sosem tankolnak alkoholt.
Sokat motorztam aszfalton es megtobbet terepen, de a csapatombol senkit nem lattam (nem is hallottam), hogy alkoholt tankolt volna a motorjaba. Pedig ott aztan igazan olcso az alkohol!
Erdekes meg, hogy sajat gyartmanybol nincsenek nagy ccm-es motorok. Max. 400ccm-esek rohangalank (ugy aszfalton, mint terepen).
Az alkoholos autok szama is csokkent az utobbi evekben (mondjuk ez foleg a kulfoldi autopiacok elotti nyitasnak koszonheto). Az autoknal a motroterben van egy kis tartaly (par literes – mint az ablakmoso folyadek tartalya), melybe benzint tankolnak. Az ebben talalhato benzin segitsegevel oldjak meg (nyilvan az elektronika) a “hideg” inditast.
Szoval… mas vilag. Tele erdekessegekkel.
🙂