Nem vagyunk teljesen biztosak benne, de a kísérleti szezon végén talán fény derült arra is, hogy miért nem forgalmazzák az R1200R-t a brazil piacon. (Ez az egyetlen, fém üzemanyag-tartályos BMW motorkerékpár.) Eko ugyanis szétszedte a motorját, és a tank betöltőnyílása alatt csúnya rozsdát pillantott meg! Kis ijedtség után következett az endoszkópos vizsgálat, amely megnyugtató eredményre vezetett: a tartály belsejében szerencsére nyoma sem volt korróziónak. A korán felfedezett hiba így szerencsére javítható volt és nem járt súlyos következményekkel. Íme egy képriport a tapasztalt hibáról és annak javításáról.
A teljes tankjavítás folyamata magyarázatokkal együtt megtalálható ebben a galériában.
Összességében, amennyiben egy motorkerékpár elektronikai rendszere lehetővé teszi – vagy valaki rászánja a pénzt az átalakító berendezés beszerzésére és beszerelésére – vannak érvek a bioetanol alkalmazása mellett és ellene is. Szedjük össze őket!
Mellette | Ellene |
Simább járású motor | Fogyasztás-növekedés, akár jelentős mértékben |
Tiszta üzem: kíméli a környezetet és a technikát is | Rövidebb hatótáv |
Megfelelő árak esetén kis megtakarítás (jelenleg ez nem teljesül) | Indítási nehézségek adódhatnak, alacsony hőmérsékleten mindenképpen |
Kellemes illat | Korróziót okozhat a fém alkatrészeken |
Az idén szerzett tapasztalatok alapján a magunk részéről arra a következtetésre jutottunk, hogy jövőre alapvetően benzinnel fogunk járni. Azonban a hosszabb utakon, amikor várhatóan még aznap elhasználunk egy tartálynyi üzemanyagot, érdemes egy-egy feltöltésre igénybe venni az E85-ös kútfejet. Egyrészt élvezzük a simább járást, másfelől pedig 30-40 liternyi alkoholos párlat elégetésével tökéletesen kitisztítható kedvenc kétkerekűnk teljes rendszere a kőolajszármazékok okozta kormos lerakódásoktól. A pálinkát pedig a magam részéről megtartom az eredeti, mondhatjuk hagyományos felhasználási mód számára: inkább megiszom!
Fontos hangsúlyozni, hogy a cikkben leírt tapasztalatokat egyféle motortípussal kapcsolatosan szereztük. Minden más motor ettől eltérően reagálhat. Amennyiben E85 átalakítót szereltetünk a motorba, számos negatív mellékhatás, például a hidegindítási gondok bizonyosan megszűnnek. Végezetül pedig ki kell emelnünk az e85tuning cég honlapján található gondolatokat: “Bioetanolos üzemelésre csak benzinüzemű jármű alakítható át. A gyártó által javasolt üzemanyagtól való eltérés kizárólag saját felelősségre történhet. Az E85 üzemanyag használata garanciavesztést eredményez, még ha nem is az üzemanyag miatt adódik a probléma. Az átalakításokból és az elektronika nem szakszerű beszereléséből adódó károkért semmilyen felelősséget nem vállalunk.”
Cimkék:
Sajnos az Onroad szerkesztősége idén nem jutott el a milánói EICMA kiállításra. Most mégis különleges képekkel kedveskedhetünk olvasóinknak.
Elolvasom »Ítélet született egy közel két évvel ezelőtt történt halálos motoros baleset ügyében. Mind az eset, mind az ítélet legalábbis megosztó lehet.
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Magam nagyon kíváncsi voltam az E85-re, mégis jó ideig tartott, mire ki mertem próbálni. A hosszútávú hatásairól soha nem fogok tudni beszámolni, mert a saját motorom (BMW F650CS) fele-fele arányú benzin-E85 keveréktől is folyton lefulladt, 1/3 etanollal menni éppen ment, de érezhetően rosszul esett neki, kis fordulaton rángatott, a vibrációja is megnőtt, és egyáltalán erőtlenebb lett tőle.
Mindezeken túl még a fogyasztása is megnőtt, azt nem tudom mennyivel, hasra ennek az egy tanknak az alapján úgy 10%-ot mondanék.
Egyszóval nekem abszolút nem jött be, pedig reménykedtem a kicsit (nem, távolról sem nagyságrendekkel, ó dehogy… nálunk talán másfeles energiamérleggel állítják elő az etanolt…?) kisebb környezetterhelésben.
Időszerű és tárgyilagos a cikk,engem végképp meggyőzött.
Maradok a benzinnél.
Sajnos nem emlékeztem EKO cikkére. Pedig kellett volna, hogy elmenjen kísérletező bátorságom.
Egy VW bogarat kínáltam meg alkohollal. Tudván, hogy Mackó boxere elment a vártúrán az E85-tel, és a VW boxer mindent kibír. (Sőt, Nagyapám fiatal korában nem is ismerték a benzint, csak Metalko-volt az üzemanyag.) Tehát fél tankot töltöttem és próba. Mi baj lehet?! Vidáman ment a kis veterán, bár érezhető volt a cikkben leírt lyuk bizonyos fordulaton. Óvatosan elmentem a következő kútig, s lelkiismeret furdalásomtól vezérelve feltöltöttem a tank másik felét benzinnel. A VW boxer szépen elduruzsolt. Majd este leállítottam a garázsban, s szóban vállon veregettem magam a környezetvédelemért.
Mígnem pár nap múlva hatalmas foltot konstatáltam a garázsban a kocsi alatt. IGEN, az átok E85 megmarta a benzincsöveket és illa-berek kifolyt az egész tanknyi. Gyors pótlás (vésztartalék kölcsönzés a fűnyírótól) és irány a szerelőakna. Azóta más nem jelentkezett, de változatlanul érezni az aromás “illatot” a kocsiban, pedig már pár tank benzint elfüstölt a kis csinos. Lehet, hogy megmarta az alvázvédőt és idő kell, hogy újra kikeményedjen. Vagy csak emlékeztetni akarja a kocsi a lelkiismeretemet!
A motornál meg sem próbálom. Marad a benzin, mivel nincs jobb…
Ez már az idei R1200R? Ha nem, és lesz cikk az újról, szívesen állok rendelkezésre egy összehasonlító tesztre 🙂
Nem ez Eko 2008-as évjáratú gépe. Ha kapunk 2011-es modellt tesztre, az valamikor tavasszal lesz.
Fogok szólni!
Szerintem van jövő az Etanolban…
Az a 15% nyi benzin meg nem kell bele…szerintem főképp az adózás miatt keverik hozzá.
hallottam olyat is hogy a hidegindítás miatt is kell, de ez nem olyan dolog amit ne lehetne megoldani máshogy…
Amúgy etanolhoz ( alkoholhoz ) lehet vizet keverni mert oldódik benne és növeli a teljesítményt.
A Saab csinált széria vízbefecskendezéses autót …
Etanolnál felesleges külön fecskendezni ha bele is lehet keverni…
Lehet meg kellett volna próbálnotok még vizet is tenni a tankba
Vizet?
‘Iszen így is az volt a baj, hogy rozsdásodott 😀
Eko nem Eko lenne, ha nem próbálta volna meg. Pécsre úgy mentünk valamikor a szezon során, hogy desztillált víz is volt a tankjában. A pontos arányt majd ő leírja. De az már nem vált be.
Persze nyilván módosítani kellett volna a motor szoftverén is. De a többit az illetékestől.
akárhogy csűrjük csavarjuk az etenol hatásfoka gyengébb,oktánszáma magasabb,a kettő nem ugyanaz.lehet találni szakcikkeket ahol kivesézik a dolgokat.átalakitani a karbis motorokat gazdaságos,a fúvóka csere adta egyszerűség miatt.köszi a bömösök beáldozását a végeredményt szerintem előre ti is gondoltátok.(szegény öninditók).üdv mindenkinek!!!
“Eko nem Eko lenne, ha nem próbálta volna meg.”
“az etenol hatásfoka gyengébb,oktánszáma magasabb,”
Lehet, de amit vesztesz a gyengébb hatásfokon visszanyered a magasabb kompressziótűrésben…szerintem.
Egy alapvetően etanolos üzemre gyártott motornál nem adódnának olyan problémák mint itt is…korrózió, hidegindítási gondok.
Saját tapasztalataimat írnám le.Kb 1 éve amióta egy havertól hallottam,hogy ő felesben tankol a vadiúj Faser-ébe gondoltam én is megpróbálom.
Egy Piaggio X9 500-asom van injekciós.Felesben tankolok és a kicsit nehezebb hideg induláson kívül,semmi rosszat nem tudok mondani.De a hideg indítás sem olyan nyögve nyelős mint Maczko klipjében volt,csak annyi,hogy kb:3-al többet kell fordítania az önindítónak mint a csak tiszta benyával.Szóval nekem bevált,ha tudok csak így tankolok.3 hónapja a párom Chevrolet Spark-jában is bevezettük ezt a módit,na annál tényleg szarabb az első indítás de nem azért mert nem indul hanem nagyon nehezen éled fel az alpjárat,hidegben!De utána már megy mint a golyó,sőt jobban mint tiszta benzinnel.A Piaggio-nál ezt a teljesítmény változást nem vettem észre,de nem is dadog hidegen, viszont jelentős fogyasztásnövekedést sem észleltem.Szerintem egy próbát mindenkinek megér de inkább nyáron és fémtankba tényleg ne használjátok.
Valóban – mivel szerintem a kíváncsiság hajtja előre a világot- kipróbáltam vízzel is.
Erdekes, hogy Braziliaban a motorokba sosem tankolnak alkoholt.
Sokat motorztam aszfalton es megtobbet terepen, de a csapatombol senkit nem lattam (nem is hallottam), hogy alkoholt tankolt volna a motorjaba. Pedig ott aztan igazan olcso az alkohol!
Erdekes meg, hogy sajat gyartmanybol nincsenek nagy ccm-es motorok. Max. 400ccm-esek rohangalank (ugy aszfalton, mint terepen).
Az alkoholos autok szama is csokkent az utobbi evekben (mondjuk ez foleg a kulfoldi autopiacok elotti nyitasnak koszonheto). Az autoknal a motroterben van egy kis tartaly (par literes – mint az ablakmoso folyadek tartalya), melybe benzint tankolnak. Az ebben talalhato benzin segitsegevel oldjak meg (nyilvan az elektronika) a “hideg” inditast.
Szoval… mas vilag. Tele erdekessegekkel.
🙂