Sajnálatos emberi tulajdonság a struccpolitika, amikor is addig nem vagyunk hajlandók tudomást venni valamiről, ameddig a bokánkat meg nem ütjük miatta. „Ugyan, az én számítógépem/mobiltelefonom miért romlana el? Ilyesmi csak mással történhet meg!” – mondjuk, ameddig be nem üt a baj. Akkor aztán napokig nem térünk magunkhoz a sokktól: elvesztek az adataink, és egy vagyonba kerül helyreállíttatni őket…
Hasonlóan viszonyulunk a sebesség-túllépéshez is a legtöbben. Hiszen többnyire azért nem vagyunk notórius száguldozók. Ugyan szerencsés módon nekünk elöl nincs rendszámtáblánk, autóval pedig a traffipaxoktól tartva már egészen jól hozzászoktunk, hogy nem, vagy csak egészen picivel lépjük túl a megengedett sebességet. Motorral sajnos sokkal könnyebb… Vannak, akik a rendszám letakarásával, felhajlításával próbálkoznak – a hatósági jelzés megrongálásáról azonban nem árt tudni, hogy bűncselekményi súlyú kategória, nem szabálysértés. Ezért nem biztos, hogy megéri ezzel operálni. Marad tehát az árgus figyelés: azzal áltatjuk magunkat, csak észrevesszük, amikor elgurulunk egy radaros kocsi mellett, és lelassítunk, mielőtt elkészülne a méregdrága álló- vagy mozgókép. Sajnos saját tapasztalatból mondhatom: ez nem minden esetben sikerül. Mindannyiunkkal megeshet, hogy egy pillanatnyi figyelmetlenség miatt beleszaladunk egy sebességmérésbe.
Sajnos Magyarország az indokolatlanul kitett vagy éppen „ott felejtett” sebességkorlátozó táblák hazája. Tőlünk Nyugatra az útépítés befejeztével azonnal viszik el a korlátozásokat – az önkormányzat csúnyán megbüntetné a kivitelező céget ellenkező esetben –, na de nálunk… Hogy egy gyakorlati példát mondjak szűkebb lakóhelyem közeléből – a baj az, hogy kis gondolkozás után mindannyian tudtok –, az immáron több mint egy hónapja befejezett érdi útfelújítás teljes hosszában, mintegy 4 kilométeren ott van a sok-sok 30-as korlátozó tábla. Pedig felfestették az útburkolati jeleket és befejezték az útpadka murvázását is. Munkások hetek óta sehol, csak piros körben a 30-as számok. A sebességmérő-autókkal pedig kivétel nélkül oda állnak be, ahol nagy eltéréseket rögzíthetnek a lézeres mérőberendezések, nem pedig a balesetveszélyes részeken csapnak le a valódi, veszélyes gyorshajtókra. Tudjátok, hogy immáron sokszor tízmilliárd forintot hajtottak be rajtunk (szerencsére az összes közlekedőn, nem csak a motorosokon), mióta bevezették az objektív felelősség rendszerét? Hiszen azóta nem a gyorshajtó egyén megbüntetése a cél, csupán a pénz behajtása, minél nagyobb mennyiségben! És még mi, motorosok is hiába dugjuk homokba a fejünket: ez bizony sajnos nagyon könnyen megtörténhet velünk is!
Mit tehetünk hát? Egy radar-előrejelző készülék beszerzése és beszereltetése komoly összegbe kerül – ez valóban csak azoknak éri meg, akik állandóan száguldoznak. Na de mi nem vagyunk ilyenek, tehát egy lézer-blokkoló bőven több mint 100.000 forintnyi költsége normális, ésszerű motorozás mellett aligha térül meg. Arról nem beszélve, hogy ha véletlenül külföldre tévedünk velük, ott bizony igen zabosak a rend őrei, ha ilyen rendszert találnak a járművön! Marad tehát a szembejövő közlekedőtársak villogtatásában való reménykedés, vagy a struccpolitika, hogy „csak észreveszem időben”?
A jó hír az, hogy van megoldás a problémára. Ugyanúgy az autósok, motorosok, közlekedők összefogása kell hozzá, mint a szembejövő figyelmeztetése esetén – de most, a mobil telefonok korában miért ne használnánk ki annak előnyeit? Így született meg a Radarsms.hu közössége, amelynek célja, hogy tagjai a reflektor felvillantásához és ujjaik körkörös mozgatásához hasonlóan, csak sokkal hatékonyabban értesíthessék egymást a leselkedő egyenruhás operatőrökről. A rendszer alapadatként tartalmazza a rendőrség által megadott várható mérőhelyeket, amely kiegészül a felhasználók által SMS-ben beküldött adatokkal, így egy valóban naprakész adatbázis jön létre. Amint nagyobb fuvarozó cégek és taxi-társaságok is csatlakoznak, villámgyors és pontos mérőhely-listával rendelkezik a rendszer, amely minden regisztrált tagja számára hozzáférhető.
Mit kell tenni a szolgáltatás igénybevételéhez? Mindössze regisztrálni a www.radarsms.hu internetes oldalon, majd akár ingyen is kipróbálhatod a rendszert. Ehhez mindössze barátaiddal, ismerőseiddel kell megosztani az információt (E-mailben vagy a népszerű közösségi portálok segítségével), hiszen minden meghívott után hűségpontokkal gazdagodik a saját kereted. Amennyiben SMS-ben regisztrálsz, máris kapsz 500 forintnyi induló összeget. Ha pedig saját magad szúrsz ki egy traffipaxot valahol, és veszed a fáradtságot, hogy azt beküldd, szintén gyarapszik a felhasználható forintjaid mennyisége – így tudjuk hatékonyan segíteni egymást az utakon. Gyakran használt útvonalaidat egyébként testre is szabhatod, így ezekről napi szinten megkaphatod az értesítést, hogy les-e valahol veszély rád. Mert higgye el mindenki: utólag könnyű okosnak lenni, de előre sokkal-sokkal olcsóbb!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Sajnos Magyarország az indokolatlanul kitett vagy éppen „ott felejtett” sebességkorlátozó táblák hazája”
Ez a lényeg!
A táblák dolga az lenne hogy biztonságos sebességgel közlekedhessünk és se magunkat se másokat ne veszélyeztessünk vele.
A hatóság tehát “segít”.
Ehelyett indokolatlanul alacsony korlátozású és felesleges helyre kitett táblák vannak mindenfelé. Az meg hogy ebből pénzt termel magának az állam tudatosan, az visszataszító. Még örülnek is hogy van miért büntetni.
Mivel nem ésszerű és logikus, nehéz betartani.
De nem csak a kint felejtett táblák, hanem a lakott terület kezdete, vagy vége táblánál való mérés is szemétség, miközben az óvodánál és az iskolánál a központban a gylogos átkelőnél 30-as táblánál 70-80-al száguldoznak. Az nem érdekes. De ugyan ezen a helyen éjszaka viszont mérnek. No comment.
Nem is tudom. Óránként küldjek sms-t hogy mi újság az utakon? Ennyi kell ahhoz, hogy kvázi biztonságban legyek.
Én egy gps-re épülő rendszert sokkal barátságosabbnak tartanék. Vagyis nem én nézek utána, hogy hol található trafi, hanem a renszer figyelmeztet, ha a közelben (2-3 km-en belül) mérnek.
A legjobb persze a blokkoló. (vagy az a betartás izé)
Egyébként mióta elkaptak már nem bízom magamban. 60-as táblánál mértek be 100-al. Szóval minden 60-as táblánál lassítok. Pe nem 60-ra – nem vagyok hülye – 70-re és közben mondogatom a magamét. Egyébként a büntetés óta (attól függ mit vezetek, mennyire jó a km óra) az alsó büntetési tétel alatt megyek valamennyivel.
A rendőségi információkról pedig annyit, hogy sokszor csak felsorolják a területükön lévő összes főbb utat, nagyobb települést oszt annyi. Én meg megyek tök szabályosan és egy darab rendőr nincs az úton.
“hanem a renszer figyelmeztet, ha a közelben (2-3 km-en belül) mérnek. “
Ezt az előre figyelmeztetés dolgot se tartom túl jónak.
Az hogy csak akkor tartod be ha tudod hogy mérnek eléggé értelmetlenné teszi az egészet.
Viszont az is igaz hogy nem lehet betartani mert annyira értelmetlen néhány helyen hogy zsigerből ellenkezik minden porcikád a nyilvánvaló hülyeség ellen és akkor beleszaladsz..ÁÁÁ
HA jól lennének kihelyezve a táblák és ésszerű sebességkorlátozások lennének akkor nem lenne túl nagy para ez a trafi.
Nem akarok okoskodni, de ez most nem sikerült túl naprakészre. Kicsit marketing íze van.
40000 alatt lehet kapni kétfejes lézerblokkolót ami védi a motort elől-hátul, csak 1 szivargyújtóaljzatba kell bedugni. 25000-ért olyan rendszámtáblatartót kapni ami egy kis elektromos motorral vízszintesre állítja magát 1 gombnyomásra.
Radaros sebességmérőt már 4-nél is kevesebb van használatban az országban, azok sem folyamatosan.
A harmadik az hogy akinek van egy kis esze, az csak lakott területen kívül kapaszkodik bele keményen a gázkarba, ott ugyanis elég ritkán mérnek, kivéve a forgalmasabb főutakon (pl a 6-os Szekszárdnál) és autópályán.
Lakott területen nem azt mérik hogy 50-el vagy 90-el gurulsz-e el a lakott terültetet jelző tábla mellett, hanem ki van adva hogy csak bejjebb a falun belül mérhetnek, annyit meg igazán megtehetünk hogy 68-nál lassabban megyünk – ugyanis az esetek többségében ennyire szokták belőni a műszert.
U.i.:
Akinek kell 1 blokkoló annak fel tudok ajánlani egyet 25000-ért, bontatlan csomagolásban .
Csak mondom, hogy itthon legálisan lehet radarjelzőt használni, a blokkoló viszont továbbra is illegális…
…éppen ezért kell “kapunyitó távirányítót” beszerelni… 😀
…hogy megtippeljék a trafik helyzetét? Ennek inkább a “napi horoszkóp, heti 990 forintért” felhasználók körében lesz sikere 🙂
Inkább a GPS-be injektált speedcam funkcióra szavazok. Használom is, de inkább betartom a sebességhatárokat. Nem kell több csekk. 🙂
Meg hát elképzelem ahogy kapok egy sms-t, menet közben pont nem fogomk megnézni, azért meg nem állok meg. Érdekes kezdeményezés.
Inkább emeltdíjas sms-ért valaki eltávolíthatná a 100 éve kint hagyott 30/50 es táblákat..
Sziasztok!
Szeretnék reagálni a hozzászólásokra:
“Nem is tudom. Óránként küldjek sms-t hogy mi újság az utakon? Ennyi kell ahhoz, hogy kvázi biztonságban legyek. “
Az SMS-t előre lehet lekérni, új SMS csak akkor érkezik, ha változás áll be az előrejelzéshez képest
“Én egy gps-re épülő rendszert sokkal barátságosabbnak tartanék. Vagyis nem én nézek utána, hogy hol található trafi, hanem a renszer figyelmeztet, ha a közelben (2-3 km-en belül) mérnek. ”
Középtávon ez is tervbe van véve
“hogy megtippeljék a trafik helyzetét? Ennek inkább a “napi horoszkóp, heti 990 forintért” felhasználók körében lesz sikere :)”
Messze nem “tippelésről” van szó, van egy előrejelzés, illetve akik csatlakoznak a közösséghez küldik be egymásnak az info-kat, így egy elég pontos traffitérkép rajzolódik ki.
sebességmérésről pár szóban…