Mire jó a hangos kupufogó, avagy gázlengések a motor körül

Technika
2010. február 12., péntek - eko

A motoros társadalmat kevés dolog osztja meg jobban, mint hogy hangos legyen-e egy kétkerekű kipufogója, vagy ne. Nézzünk a kérdés mélyére!

Hirdetés


Cimkék: ,


Hozzászólások (20 hozzászólás)

Jawa83 -

Nos ez a géptan könyvemben sem volt ilyen “józan paraszti” egyszerűséggel leírva.Ezt így még a “szőke” ember is elsőre megérti.

A gázlengéssel kapcsolatos problémák a kétüteműeknél még kritikusabbak, de mind négy mind két ütemnél nagyon jó magyar fejlesztések voltak pl. a Bába-féle kipufogó, hogy maradjunk a hangos gépeknél.

 


manko92 -

ezek olyan dolgok hogy ha gondolkodna az ember jozanparaszti ésszel rájönne de nem is nagyon gondolkodunk rajta csak PÜFFFF egy új dobot a motorra

én nem agyaltam még rajta de rengeteg dolgot tanultam ebböl a cikből

ezeket nagyon jól megfogalmazva írtad

ez az egyik legjobb cik amit olvastam mostanság

köszönjük


Moto-Cat -

engem is elgondolkodtatott… Ugye, az egy hengeremhez és 400 ccm-hez van most a mocin egy kétoldali sportdob. És az egyik baja az volt, hogy az egyik kipuff szelep nem zárt rendesen, mert a ráégett koromtól nem ült a helyére. És talán pont amiatt, amit írtál. Szóval ezt a kérdéskört jól meg fogom vizsgálni, mert nem akarom évente felcsiszoltatni a négy szelepet.


versysfun -

Eko, köszi a cikket, hasznos nagyon! És kösz, hogy spóroltál nekem nem kevés lóvét 🙂 Marad a gyári dob, pedig néha gondolgodtam egy sportdobon. Kell a gyíknak.


eko -

Köszönöm a tetszésnyilvánításokat!
Ezek szerint talán van igény a technika kicsit részletesebb bemutatására.

Moto-Cat: Nagyon jól teszed, hogy utána jársz a dolognak!
Amíg egy szelepcsiszolással orvosolni tudtad a problémát, azt kell mondanom, hogy nagyon olcsón megúsztad.
Azonban így elsőre nem a sportkipufogót venném górcső alá.
Koromképződésnek általában az oxigénhiány az oka az égéstérben.
Ez nem megfelelő keverékképzésből, magas olajfogyasztásból vagy alacsony hőfokon üzemeltetett motorból adódhat.


pistike76 -

Jó a cikk ,gratulálok hozzá én jobban szeretem a gyári megoldásokat szerintem marad a kipufogom ami gyári.Habár néha megdobban a -em egy igényesen hangos dobon.

Üdv pistike76


Yoda -

frankó kis cikket hoztál össze Eko! Gratula! Annyit még hozzáfűznék, hogy a megfelelő elektronika, illetve karburátor állítással ezek a káros hatások nagy része kiküszöbölhető véleményem szerint. (hang természetesen nem)

Nekem a Bódissal mindig nagyon büdös volt a motor, sok benya a kipuffba jutott, és ott égett el, meg a fogyasztásom is megnövekedett, simán 5,5 felett evett… Visszakerült egy gyári akkor már csak 5 körül, s most, hogy a kagylós kúton kapható eggyel jobb minőségű benyát tankolok, mint a super 95, így még csökkent átlag 0,5 litert a fogyasztás… Hamarosan megint lánc cserés lesz a gép, akkor majd olyan áttételt kap amilyen valóban szeretnék, és akkor leszek totál elégedett…


Moto-Cat -

az oxigén ügyében. Állítani kellett a karbi pillangószelepein is. Plusz nagyon sok olajat zabált a gép. Megnéztük a gyűrűket a dugón és nem gyárik voltak benne. Semmi jelölés nem volt rajtuk, így simán el tudom képzelni, hogy nem jól lettek betéve. És nagyon füstölt a gép. Jobban, mint egy kétütemű. Már megrendeltem a gyári gyűrűkészletet. Remélem, ez orvosolja a bajt.


Stromos -

Sziasztok! 2008 októberi V-Strom 650-re pár hónapja rakattam egy helyi kisműhelyben készített nyitott dobot, amitől végre szép hangja lett a motornak, de a cikket elolvasva kételyeim támadtak ezzel kapcsolatban. Még csak pár száz km-t mentem vele, mivel szezon végén rakattam fel, de hosszabb túrákat és sok évre tervezek vele, így számíthatok motor károsodásra? Ha ez nem biztos a leírt kevés adat bírtokában, akkor ezt hogyan lehet leellenőrizni? Előre is köszi!


dani -

Nekem is DL650 van, és 44 ezer kilométer óta nyitott dob van rajta. Azt csak szétszedéssel lehetne megállapítani, hogy ez ártott-e neki vagy sem.

Minden esetre én úgy vagyok vele, hogy a DL-nek annyira nyomi hangja van a gyári dobbal, hogy ezt a kockázatot vállalom.


Stromos -

Köszi Dani! Meggyőztél, főleg a második mondatoddal!


Stromos -

Ja, az már a harmadik mondat volt, azaz az utolsó!


Macko -

A régi kis-DL-eknek tényleg nem volt szép hangjuk. Egy rossz varrógépre emlékeztettek. Szerintem a 2008-asé nem ugyanolyan, legalábbis nekem valahogy ez él az emlékeimben.


eko -

 Az, hogy egy motorhoz mennyire illik egy új kipufogó, csak nagyon alapos vizsgálat eredményeként lehet megállapítani.

Ezekhez szükségünk van a kipufogáz szénhidrogén tartalmának, a kipufogógáz hömérsékletének, és a motor teljesítményének ismeretére.

Természetesen a gyári dobbal összevetve.

Enélkül csak találgatni lehet..


BananaJoe -

A gyűrűzés nem feltétlenül fogja megszüntetni az olajfogyászt főleg hogy (ha jól tudom) több mint 70000km van az srx-ben.

 

Hiába teszel frankó gyűrűt bele hogyha a dugó és hengerfal már meglehetősen kopott.


TeeJay -

Annyi informatív kommented volt már, hogy ideje volt egy ilyen cikket írnod! Gratula, jó volt olvasni!


Moto-Cat -

Megvizsgáltuk a hengerfalat és a dugót is. Semmi nem utalt kopásra. Mondjuk én még nem láttam elkopott hengert és dugót. Nem mondom, hogy eztán tökéletesen fog működni, mert nem mai darab a gép. De csak nem fogja 150 km alatt kizabálni az összes olajat… És csak nem fog ennyire nagyon füstölni, hogy ég a bőr a képemről. Egy pár évet szeretnék még vele lehúzni.


psico -

Dani!

 

Szerintem a hangos dobbal sincs túl jó hangja, én tuti gyárival járnék vele, akkor kevésbé feltűnő a zaj:). Nem is különösebben öblös, nem is különösebben pörgős blokk, hasonlóan a legtöbb sorketteshez, a kis V2 is jobb gyári dobbal. Az egyhengeres azért mert nagyon hangos tud lenni.

Kismértékben nyitott – de tipusspecifikus – dobot vagy rendszert nagyobb motorra talán felraknék, de még ott is kétséges. A KTM-nél gondolkodom a gyári akra végeken, mivel 10kg-al könnyebb, mint a gyári dob, és ez a karbis motorra húzott katalizátor amúgy is inkább képmutatás, mint igazán környezetbarát megoldás… De más KTM-eken sem győzött meg a hang, sosem lesz belőle Ducati:)


Macko -

Nekem a BMW R1200GS Adventure-ön 1000 kilométeres kora óta van sportdob. Mivel a GS katalizátora nem a dobban van, sem erősebb, sem számottevően hangosabb nem lett a motor. Viszont a gyári villanymotor-szerű hang helyett így legalább normális a tónusa.

Ekőször megvettem hozzá a katalizátor nélküli leömlőket, de azzal olyan hangos volt, hogy az már zavaró volt. Így visszakerült a gyári első rész, így most szinte halk, viszont szép a hangja.


nitrobi -

Lehet, hogy rosszul gondolom, de ha olyan dobot (vagy rendszert) veszünk a gyártótól ami az adott típushoz van akkor azoknak meg kell, hogy feleljenek ezeknek a technikai követelményeknek. és nem teszik tönkre a motort. Ha rajta van az “E” jelzés akkor még az EU -s normáknak is megfelel közúti használatra.

Vagy rosszul gondolom?

 

A kétüteműeknél pedig a “rezonátor” szívja ki vákum segítségével a kipufgázt a rendszerből. Egy rezo megalkotásánál figyelmebe kell venni azt a rezgés számot, fordulattartományt amikor a kipufogóban vákum keletkezik és szívja kifelé a kipufogógázt. Ott sem mindegy, hogy milyet használunk, lehet, hogy soha nem éri el azt a rezgésszámot a kipuf, és nem keletkezik vákum.


Előző bejegyzés

Az elefántok völgye

2010. február 05., péntek
Extrém

Következő bejegyzés

A propeller évszázada, első rész

2010. február 19., péntek
Történelem

Ezeket olvastad már?

Kell ennél nagyobb? Honda XL750 Transalp teszt

2023. november 14., kedd

A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?

Elolvasom »
Új motor teszt

Az új világrend trónkövetelői? Benelli TRK 702 páros teszt

2023. október 18., szerda

Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!

Elolvasom »
Új motor teszt

125 köbcentivel 1000 kilométeres túra 24 óra alatt

2023. október 15., vasárnap

Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!

Elolvasom »
Videós túrabeszámoló

Győz a Fekete Lovag: Serpentize motoros ruha bemutató

2023. szeptember 24., vasárnap

Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.

Elolvasom »
Ruházat tartósteszt