Valójában nem újdonság, de nem kapott akkora sajtó figyelmet, mint amit megérdemelne. A jármű szokatlanságát figyelembe véve azonban ez cseppet sem furcsa. Íme a Lumeneo Smera.
Mit keres egy négykerekű masina az Onroad hasábjain, kérdezhetik tisztelt olvasóink. A válasz egyszerű, a Smera annyira autó, mint amennyire motor. Ráadásul elektromos. Vajon ez lenne a jövő, a egyszemélyes közlekedés jövője? Árcédula alapján nem biztos, mindenesetre ez a furcsa öszvér sok olyan dolgot tud, ami miatt érdemes vele foglalkozni.
A meghajtás mondhatni konvencionális elektromos berkekben, egy korszerű 15 kilowattos elektromos motor alakítja át a lítium-ion akkukban tárolt elektromos töltést mozgási energiává, mely szíjhajtással jut el a hátsó kerekig. A teljesítménynél jóval érdekesebb a motor forgatónyomatéka, a gyártó közlése szerint 1000 Newton-méter, amely az elektromos motorok karakterisztikája miatt szinte 0 fordulattól jelentkezik. A jármű menetkész tömege 350 kilogramm, teljes feltöltéssel 150 kilométeres hatótávot biztosít. A Smera 8 másodperces 0 – 100 kilométer per órás gyorsulás mellett 130 kilométer per órás csúcssebesség elérésére képes. Mint az a képeken látható, az utas a vezető mögött kapott helyet, így hasonlít egy burkolt robogóra (quadra?). A masina legérdekesebb pontja a dönthető kialakítás, amit a Piaggio MP3-ról vagy éppen a Peugeot HYmotion3 koncepcióról ismerhetünk. Van azonban egy lényeges különbség, a Smera kanyarokban történő bedőlését nem a vezető, hanem egy számítógép vezérli, a különböző mért értékek alapján számítja ki és állítja be a futóművön a mindenkor ideális dőlésszöget.
A teljes burkolat miatt valóban 4 évszakos jármű üzemeltetése gazdaságos, kis helyigénye miatt városi közlekedésre, ingázásra ideális a motorozástól, robogózástól tartók számára, azonban az elektromos hajtással kapcsolatos fenntartások mellett van egy koncepcionális problémám a masinával. Pusztán autósként szokatlan volna számomra, hogy dől alattam a jármű. Motorosként viszont nehezen fogadom el, hogy a legélvezetesebb élményt, a jármű döntését csak közvetve irányíthatom. Elterjedése útjába mégsem ez, hanem magas, 24 500 eurós vételára áll. Mindenesetre messze nem tűnik olyan életképtelen ötletnek, mint a PUMA, főleg, hogy ez már megvásárolható, formalomba helyezhető – igaz, egyelőre csak a franciáknál.