A gyártó úgy aposztrofálta az új fejvédőt, mint teljes értékű, védelmi szintjét tekintve zárt bukósisakként is hordható, jellegében mégis nyitott sisakot. A nyitott bukókat elsősorban a robogók és chopperek, cruiserek tulajdonosai használják a mindennapokban, hiszen itt nem túl nagy a sebesség. Kétségtelenül az ilyen kupakok mellett szól a jó átlevegőzés – bár nekem már volt \szerencsém\ olyan nyitott arcú sisakban motorozni, ahol a koponya-rész teljesen zárt volt, és már közepes melegben is rettenetesen izzasztó viseletnek bizonyult – és a tág látómező. Ennek azonban súlyos ára van a biztonság oltárán. Elég ugyanis bármilyen szerencsétlen baleset, ahol arcunk csapódik oda valamilyen kemény tárgyhoz (mint például az aszfalt), és a következményeket a legjobb plasztikai sebész sem hozza helyre soha többé. A motorosok többsége ezért választ inkább teljesen zárt, vagy felnyitható állú sisakot. Azonban az utóbbit a többség – például városi körülmények között – leginkább felnyitott állrésszel használja, ami pedig biztonsági szempontból pontosan megegyezik a teljesen nyitott sisakkal.
Mi tehát a megoldás? A Schuberth cég által néhány éve piacra dobott J1 sisakhoz hasonló nyitott bukósisak, amely beépített állvédővel rendelkezik. Az olasz Nolan 2009-ben rukkolt elő ebbe az új kategóriába sorolható újdonságával, a már neve alapján is remekül szellőző N43 Air típussal. A nyitott sisak, amennyiben utólag beillesszük az állvédőjét, a legcsúnyább arcra eséskor is megvédi ábrázatunkat. Minősítése éppen ezért megegyezik a zárt bukósisakokéval, elvileg akár versenypályán is használhatjuk. Ismerkedjünk hát meg vele közelről is!
Vegyük sorra röviden, miket is tud az új talján védőeszköz! Annyit már kiderítettünk róla, hogy a plexi alsó része egy kemény állvédőre támaszkodik, amennyiben azt bepattintjuk a helyére. A sisakot egyébként fel- és le lehet venni úgy is, ha a helyén hagyjuk az állrészt, azonban sokkal kényelmesebb, ha kivesszük. Ugyanis így szélesebbre nyílik a héj, és könnyebben csusszan helyére a bukó. Nevéhez méltó módon tele van szellőzőkkel. A plexi alsó részén található légbeömlő-nyílás nyilvánvaló módon nem zárható, a fejrészen levő első beömlő azonban igen. A fejtetőn két további, hatalmas szellőzőnyílást tudunk szabaddá tenni, amelyeken keresztül vélhetően ömleni fog fejünkre a friss levegő a meleg nyári hónapokban. \Ami bemegy, annak ki is kell mennie\ – tartja a köz, így értelemszerűen kilépőnyílásokat is találunk a sisak hátsó részén, hogy még tökéletesebb legyen az áramlás.
Mindezeken felül a sisak rendelkezik beépített napszemüveggel, amelyet a bal oldalon levő kis karral tudunk leengedni és felhúzni. A plexi leszerelése esetén (lassú, városi szakaszokon vagy nagy szélvédővel rendelkező motoron használva) egy kis silddel tehetjük igazán stílusossá a sisakot.
Nagy szélvédővel rendelkező motorokon – főleg chopperekre gondolok – így a legcélszerűbb viselni. A vizor helyén jól mutat a sild, van napszemüvegünk, amelyet a fényviszonyok függvényében fel-le mozgathatunk, az arcunk pedig éppoly védett, mint zárt bukóban
Opcionálisan felszerelhetjük a Nolant a gyár kommunikációs rendszerével, az N-Commal. Így menet közben tudunk telefonálni, beszélgetni utasunkkal, esetleg zenét is hallgathatunk. További kiegészítőként pedig a párásodást elkerülendő pinlock is szerelhető a plexire – a tartók helye már elő van készítve. Tesztsisakunk mindkét kiegészítőt megkapta, azonban a párásodást gátló belső plexi az átvételig nem érkezett meg. Így nélküle vágtunk bele a próbába.
Egy bukósisaknál a lényeg nyilván a menet közben tanúsított komforton – kiemelten a zajkomforton – van. Az N43 Air felvétele éppen olyan könnyű, mint a nyitott sisakoké. Amikor helyére illesztjük az állvédőt (ezt nem árt egy kicsit gyakorolni, hogy a mozdulat tükör igénybevétele nélkül is gördülékenyen menjen), kicsit szoros lesz az áll-résznél. Más érzés, mint egy hagyományos zárt sisak, hiszen az inkább az arcpárnáknál tart passzentosan. A jelenség megfelelő méretválasztás esetén nem zavaró, csupán kis megszokást igényel.
A plexi könnyen és tökéletesen záródik, egyetlen gondja véleményem szerint, hogy nincs köztes állása. Vagy teljesen felhajtjuk, vagy lecsukjuk. Az első napok során ez nem okozott gondot, ám nagyobb melegben el tudok képzelni olyan helyzetet, amikor a szemünk védelmére szükség van, azonban igénylünk egy kis extra huzatot. Elképzelhető persze, hogy a sisak tetején levő rengeteg szellőző következtében erre nincs szükség, később kiderül.
Komoly gond azonban a hatalmas vizornál a párásodás. Amennyiben városban 30 kilométer/óra alá csökken a sebességünk, azonnal fel kell hajtani, ugyanis olyan párás lesz az első kilégzésre, hogy semmit nem látunk. Amint haladni tudunk, az állrészen bekavaró örvények miatt a látómezőnk kitisztul, azonban a pinlock felszerelése után nyilván sokkal kellemesebb lesz a helyzet.
Dicséret illeti ugyanakkor a kilátást a sisakból: nem csupán oldalirányban, hanem – várható módon – lefelé is remekül látunk, ami a hosszabb túrákon is nagyon hasznos, hiszen a tanktáskában elhelyezett térképet menet közben sokkal nagyobb biztonsággal nézegethetjük. Volt szerencsém egy közel 800 kilométeres túrát tennem a Nolanban, és bizony nagyon élveztem a remek kilátást!
A zajszintje is egészen elviselhető, talán jobb, mint amire számítottam. Nagy szélvédővel szerelt motoron a turbulenciák miatt zajosabb egy prémium hangszigetelésű zárt bukónál, azonban bőven belül van a tűréshatáron. Az egy nap alatt megtett komoly távolság után sem jelentkezett semmilyen kellemetlen utóhatás vagy fejfájás. Amennyiben meztelen, szélvédelem nélküli motoron használjuk – ezt a saját túraendúrómon felállva motorozva teljesen élethűen tudom modellezni – a fenti zajhatások teljesen megszűnnek.
A hatalmas felső szellőzőket kinyitva olyan légáramlás indul meg a fejtetőnkön, mintha egy lazán horgolt sapkában motoroznánk. Eddigi tapasztalataim szerint rájuk 30 fok fölött lesz szükség
Nagy kíváncsisággal vártam az N-Com rendszer kipróbálását is. Tekintettel arra, hogy nap mint nap motorral közlekedek, viszonylag fontos, hogy elérjenek telefonon. Ezen kívül túra közben a zenehallgatás sem elhanyagolható előny. Átadáskor mondták az Euromotoros fiúk, hogy hi-fi hangminőséget tud a rendszer bluetoothos átvitel esetén is, ezen azonban csak mosolyogtam. Egészen, ameddig ki nem próbáltam. A mobil telefonra töltött MP3 muzsika valóban olyan hangminőségben szól a sisakban, amit nehéz szavakkal leírni. A Queen hol a bal, hol a jobb oldalon, hol pedig a fejem tetején vagy a tarkómon szól – olyan akusztikai térhatást érez az ember a sisakban, hogy az hihetetlen.
Hasonlóan jó a telefonálás közbeni hangminőség. Kölcsönadtam a sisakot egy kedves jóbarátomnak, hogy magam is kipróbáljam a hatást a vonal túlsó feléről. 130-as tempóig teljesen olyan a hang, mintha otthon ülne a hívott fél a nappaliban a kanapén. Utána jelentkezik egy pici háttérzaj, no de annyival meg már nem is szabad motorozni, úgyhogy ez nem is számít.
A rendszer használati idejéről még nem szereztem semmiféle tapasztalatot. A kezelési könyvét lapozgatva a három gombbal igen sok funkciót tudunk előhívni, ezek megtanulása és kitapasztalása hosszú folyamat lesz. Annyi biztos, hogy az első benyomások alapján valóban alkalmas a mindennapi városi használatra és a túrázásra is a Nolan újdonsága. További tapasztalataimról a későbbiekben beszámolok. Remélem az arc védelmét esés közben nem kell kipróbálnom, minden mást azonban nagyon nagy örömmel!